האם רודי ג'וליאני – "מומחה הסייבר" של טראמפ – מבין בתחום בכלל?

חודש אחרי שעורך הדין וראש עיריית ניו יורק לשעבר נבחר לתפקיד היועץ לביטחון הסייבר של נשיא ארה"ב, ב-2017, הוא הגיע לחנות אפל בכדי לבקש מהצוות לאפס את ה-iPhone שלו, שאליו לא הצליח להיכנס כיוון ששכח סיסמה

יועץ הנשיא לאבטחת סייבר, רודי ג'וליאני. צילום: BigStock

האם הגיוני שמי שמוגדר כ'יועץ הנשיאותי לאבטחת סייבר' נזקק לעזרת צוות בחנות אפל בכדי לקבל סיוע בכניסה ל-iPhone שלו, שאת סיסמתו שכח? ובכן, הגיוני או לאו, זה בדיוק מה שאירע עם מי שמונה ב-2017על ידי נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, באופן רשמי, לתפקיד המקצועני הזה, רודי ג'וליאני.

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. צילום: BigStock

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. צילום: BigStock

ג'וליאני, עורך דין רפובליקן ואיש טראמפ בכיר בהווה – הזכור לכולנו כראש עיריית ניו יורק שכיהן במשרה בזמנים המאוד רגישים של אסון התאומים – נצפה כחודש לאחר היבחרו לתפקיד יועץ הסייבר המומחה של הנשיא האמריקני לפני שנתיים, בחנות של ענקית הטכנולוגיה מקופרטינו בעיר סן פרנסיסקו. הסיבה לביקור – ג'וליאני ביקש עזרה מהצוות לפרוץ למכשירו הנעול.

על פי הדיווחים, ג'וליאני הזין קוד סיסמה שגוי יותר מדי פעמים במכשיר ה-iPhone שלו (לפחות 10). בתזכיר הפנימי של ה-Apple Store מה-7 בפברואר בשנת 2017, שהגיע לידי NBC News, נכתב כי "הלקוח נכנס עם iPhone שקוד הסיסמא שלו נשכח והטלפון הושבת". העובדים ציינו שהתהליך "המשיך בשחזור DFU והגדרת הטלפון שוב מגיבוי iCloud הנוכחי".

אנשי החנות ששוחחו עם התקשורת אחרי חשיפת הסיפור כינו את המהלך "מרושל מאוד", והוסיפו כי "הוא אפילו לא יכול היה לשלוט ביסודות של אבטחת המכשיר שלו". 

סיסמא ל-iPhone. צילום אילוסטרציה: BigStock

סיסמא ל-iPhone. צילום אילוסטרציה: BigStock

שאלות רציניות לגבי הטיפול של ג'וליאני במצב

האירוע, למרות העובדה ששכחת סיסמא היא תופעה נפוצה, הציף מספר שאלות רציניות לגבי הטיפול של ג'וליאני במצב – ולפיכך גם על ידיעותיו בנושאי אבטחת סייבר בסיסית.

"אין שום סיבה שהוא ילך למקום מסחרי בכדי לבקש עזרה כזו", אמר אי.ג'יי הילברט, לשעבר סוכן מיוחד של ה-FBI ומומחה לפשיעה ברשת, ל-NBC.

מייקל אניאיה, סוכן מיוחד של ה-FBI, אמר ל-NBC שגורם במעמדו ובתפקידו של ג'וליאני באותם ימים לעולם לא אמור לסמוך על מישהו שאינו מכיר – כמו עובד בחנות – ולתת לו גישה למכשיר שלו, משום שפעולה כזו עלולה לסכן את הנתונים המאוחסנים במכשיר ובענן. "זה מורט עצבים לחשוב שלאישיות הזו יש גישה לאדם החזק ביותר בעולם, ושתקשורת רגישה עלולה להיחשף לאנשים שלא צריכים לקבל גישה אליה", אמר אנאיה.

ולא מדובר על החסך הטכנולוגי הראשון המיוחס לג'וליאני. בשבוע שעבר התקשר עורך הדין לכתבת NBC פעמיים והשאיר לה הודעות קוליות ארוכות, שבהן הוא הוקלט בטעות דן בעניינים רגישים.

באחת ההקלטות נשמע ג'וליאני דן במועמד הדמוקרטי לנשיאות, ג'ו ביידן, ובנו – נושא שהפך למוקד חקירת ההדחה של הנשיא טראמפ – ובניסיונותיו ללחוץ על אוקראינה לחקור את הצמד לצורך רווח פוליטי מקומי, ובהקלטה השנייה תועד בטעות דיון בצורך דחוף ב"כמה מאות אלפי דולרים", בדיון על בחריין. הפרשיה הזו וההודעות הקוליות המסוימות הובילו את הסנאטורית קמלה האריס, מועמדת נוספת של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, לקרוא לחקירת פעילותו של ג'וליאני.

אולם עיקר החששות שסיפור הסיסמה וה-iPhone שנחשף כעת מעלה הוא העובדה שג'וליאני, כגורם קרוב לנשיא, הוא למעשה בפוטנציה יעד אטרקטיבי במיוחד עבור האקרים, שמתאפיין ככל הנראה בסוג של 'קלולסיות' בתחום שבו הוא אמור להבין. מומחים בתחום אבטחת המידע תוהים כעת באופן גורף האם ג'וליאני אכן כשיר להיות יועץ אבטחת הסייבר של נשיא ארה"ב, או שמא הבחירה ממש מסכנת את ביטחון המדינה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים