פלורידה: אלקסה של אמזון "תעיד" בחקירת רצח

המשטרה המקומית ביקשה וקיבלה את ההקלטות מרמקולי אקו של ענקית הקמעונאות, שבהם מותקנת העוזרת הקולית המתעדת - חלק, ואולי אף את כל - האינטראקציות סביבה, בכדי לנסות לפענח את שאירע ביולי כשאישה נמצאה מתה מדקירת חנית בחזה

Echo של אמזון, הבית של אלקסה. צילום: יח"צ

משטרת הלנדייל ביץ', פלורידה, ארה"ב, חוקרת רצח שאירע בחודש יולי. לצורך החקירה דרשו החוקרים מחברת אמזון לקבל את כל ההקלטות שביצעה העוזרת הקולית אלקסה, שפעלה בצמד מכשירי אקו שהיו בסביבת האירוע, בבית שבו הוא התרחש.

השוטרים מקווים לתפוס עדויות אודיו לרצח, שהוקלטו באקראי על יד אלקסה, ולכן השיגו את ההקלטות מהחברה, כך על פי מסמכי בית המשפט.

דובר המשטרה, פדרו אבוט, אישר לתקשורת כי רשויות אכיפת החוק המקומיות השיגו את החומר המבוקש מאמזון. "קיבלנו הקלטות ואנחנו נמצאים בתהליך של ניתוח המידע שנשלח אלינו", אמר אבוט, אך הוסיף והבהיר כי לא יוכל לדון בתוכן ההקלטות.

חנית בחזה – מה לכדה אלקסה מהמתרחש?

מה שכן ידוע על המקרה הטראגי הוא שסילביה גלבה קרספו ובעלה, אדם קרספו, נקלעו לריב קשה בליל ה-12 ביולי האחרון, ושזה הביא למותה.

אדם קרספו אמר למשטרה שכאשר ניסה לגרום לאשתו לצאת מהמיטה במהלך הוויכוח, היא תפסה בחנית בעלת להב באורך 12 אינץ' בכדי לגונן על עצמה ולהישאר במקומה. כשהמשיך למשוך ולנסות לגרום לה לזוז, הוא אמר ששמע את החנית נוקשת וכשהסתובב, להב החנית היה בחזה של אשתו, לדבריו. הוא אף סיפר למשטרה כי שלף אותה, בתקווה שהפציעה "לא כל כך נוראה", אבל לשווא – סילביה מתה.

אדם הואשם ברצח אשתו, והבלשים ביקשו מהשופט להורות לאמזון למסור את כל מה שקלטו שני מכשירי Echo Dot בזירת הרצח, החל מה-11 ביולי בשעה 12 בבוקר ועד ל-12 ביולי בשעה 11:59 בערב, על פי צו חיפוש.

אמזון. צילום: BigStock

אמזון. צילום: BigStock

סוקרים של אמזון האזינו להקלטות אינטימיות

נושא ההקלטות שמבצעת אלקסה – שעד היום לא ברור אם התמידיות, אקראיות או מתבצעות רק לאחר שהעוזרת שומעת את שמה, שהוא המילה שמעוררת אותה – עולה לכותרות כל העת בעיקר משום חרדה לפרטיות המשתמשים ולמה שהענקית מסיאטל עלולה לעשות עם הדטה הפרטי שנתפס בהקלטות.

באפריל האחרון דיווח בלומברג כי רוב הזמן, כאשר הלקוחות מדברים אל הרמקול החכם של אמזון, Echo, רק תוכנת הזיהוי הקולי מקשיבה, אבל לפעמים עותק אקראי של האודיו נשלח לסוקרים באחד ממטות אמזון ברחבי העולם. הסיבה לכך, לפחות זו המוצהרת, היא הרצון של החברה שגורם אנושי יתעתק את השמע ויוסיף לו הערות מחכימות, בכדי לסייע לאלגוריתמים של אמזון וליכולות הבנת השמע בבינה המלאכותית שעומדת מאחורי אלקסה להשתפר. בהמשך נחשף כי את אותה פרקטיקה עצמה מחילות גם ענקיות טכנולוגיה רבות אחרות, ביניהן גוגל ומיקרוסופט, שוב בטענה שהמטרה היא "ללמד" את העוזרים הקוליים להיות יותר חכמים.

בדיווח ציון כי העובד לא מתעניין בהכרח במהות התוכן שהקליטה אלקסה אלא רק מבצע את תפקידו, אלא שתחקיר, שאת ממצאיו פרסם הצהובון הבריטי הסאן ב-29 ביולי, מצא כי עובדי אמזון האזינו לשיחות פרטיות ואינטימיות ולמשתמשי הרמקולים מקיימים יחסי מין, בזמן שסקרו אלפי הקלטות, לכאורה רנדומליות, שביצעה אלקסה.

לבסוף בישרה אמזון כי עקב טרוניה שהקימו המשתמשים וכלי התקשורת בנוגע לחדירה הזו לפרטיותם, היא משנה את המדיניות ותאפשר למשתמשים לבטל את התכונה במכשיריהם.

המקרה האחרון מעלה שוב את השאלה מה מקליטה אלקסה ומדוע. התהיה המסוימת כבר עלתה גם בהקשר למקרים פליליים שקרו, כמו למשל במרץ 2017, כשבמסגרת חקירה תבעה המשטרה, שוב בארה"ב, מאמזון לספק לה מידע שנשמר על רמקול חכם מתוצרתה, שפעל כל העת בבית שבו נמצאה גופה בג'קוזי, ובניסיון לפענח האם מדובר ברצח ומי אשם בו.

כמו בעבר, גם בהקשר לרצח סילביה קרספו, אמזון הדגישה בהצהרה לרשת CBS כי היא אינה מוסרת מידע על לקוחות, אלא אם כן קיבלה "הוראה תקפה ומחייבת מבחינה חוקית" לעשות כך, וכי היא מתנגדת לבקשות דומות אם הן "מוגזמות או בלתי הולמות בדרך אחרת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים