רוסיה: החוק שמאפשר לממשל לצנזר את האינטרנט נכנס לתוקף

חוק "האינטרנט הריבוני" מחייב את ספקיות האינטרנט ברוסיה להתקין ציוד רשת שמזהה את מקור התעבורה ומאפשר לסנן את התכנים ● המבקרים טוענים שהקרמלין מעוניין לבנות "חומת אש", שתאפשר לצנזר את האינטרנט ואפילו לחסום אותו, במקרים מסוימים

בעד מטבעות וירטואליים - עם הסתייגויות. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. צילום: BigStock

"מסך הברזל" נפל על האינטרנט ברוסיה: חוק "האינטרנט הריבוני", שנותן לממשל במוסקבה את הרשות לחסום תעבורת רשת, נכנס בסוף השבוע לתוקפו.

על פי החוק, ספקיות האינטרנט יחויבו להתקין DPI – ציוד רשת שמזהה את מקור התנועה ומאפשר לסנן את התכנים. כך יוכל הקרמלין להחליט אילו תכנים יעברו את אותה מסננת ויגיעו לציבור הרוסי – ואילו לא. החוק מאפשר לממשלה הרוסית לסגור את תעבורת הרשת, באופן כללי או חלקי, רק "במצבי חירום", אולם מותיר לה את היכולת לקבוע באילו מצבים מדובר ומה בדיוק היא תעשה כשהם קורים.

הפרלמנט במוסקבה אישר את החוק באפריל האחרון ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, חתם עליו כחודש לאחר מכן. ה-BBC מצטט מומחים שלפיהם לא ברור עדיין כיצד יוציאו לפועל במוסקבה את החוק, בהתחשב באתגרים הטכנולוגיים שהוא מציב ובעלויות הרבות הכרוכות בכך.

ה-"סיבה" לחוק: "סכנה מהמערב"

בקרמלין אומרים כי החוק, שבאופן תיאורטי מאפשר לממשל הרוסי לנתק את המדינה מהאינטרנט, יגביר את אבטחת המידע, אולם המבקרים חוששים שהמטרה מאחורי החוק היא יצירת "חומת אש" עצמאית, כמו אלה שקיימות במדינות כגון אירן, סין וצפון קוריאה – שמנותקת לחלוטין מרשת האינטרנט העולמית.

לדברי התומכים, רשת האינטרנט ברוסיה נמצאת בסכנה, והחוק החדש יאפשר לה להמשיך לפעול גם אם גורמים במערב יתקפו אותה. סוכנות הידיעות הרוסית טאס ציטטה בפברואר האחרון את דוברו של פוטין, שאמר ש-"מספר רב של מתקפות סייבר יוצא, באופן מתמשך, משטחי ארצות הברית נגד ארגונים רוסיים שונים". עוד מפנים התומכים למסמך אסטרטגיית הסייבר שהבית הלבן פרסם בספטמבר אשתקד, שבו הוא הזכיר את רוסיה, כמו גם את אירן וצפון קוריאה, כמדינות שמהן ובשמן מבוצעות מתקפות סייבר ש-"הזיקו לעסקים בארצות הברית וברחבי העולם". במסמך צוין גם כי "הממשל נוקט צעדים כדי להתמודד באגרסיביות עם האיומים הללו".

בקרמלין טוענים אמנם שהחוק לא ישפיע על הגולשים ברוסיה, אולם מומחים סבורים אחרת. רייצ'ל דנבר, סגנית מנהל אירופה ומרכז אסיה בארגון זכויות האדם Human Rights Watch, אמרה לאינטרנשיונל ביזנס טיימס כי "עכשיו, הממשלה יכולה לצנזר את האינטרנט ברוסיה או אפילו להפוך אותו לרשת סגורה, מבלי לומר לציבור מה היא עושה ומדוע". היא אמרה כי מדובר בהפרה של חופש הביטוי וקבלת המידע של אזרחי רוסיה.

ייתכן שהקורבן הראשון של החוק החדש תהיה טלגרם, שהקרמלין כבר ניסה לחסום בעבר – ללא הצלחה.

חוק זה מצטרף לחוקים נוספים שעברו באחרונה ברוסיה, בהם חוק שאוסר "חוסר כבוד" כלפי הממשלה וחוק שאוסר על הפצת פייק ניוז. מבקרי הקרמלין חוששים כי שילוב החוקים הללו יוביל את רוסיה, ובכלל זה את האינטרנט במדינה, לעידן חשוך במיוחד. אם תרצו, מסך הברזל גרסת 2019.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים