כותב "הרשת החברתית" יוצא נגד מדיניות המודעות הפוליטיות בפייסבוק

"זה לא מגן על דיבור חופשי, מארק, זה פגיעה באמת", טען אהרון סורקין, שכבר העביר בעבר את ביקורתו על צוקרברג באופן שבו הציג את הדרך להקמת ענקית המדיה החברתית ● צוקרברג לא נשאר חייב והגיב באופן מתוחכם למדי

כותב הסרט "הרשת החברתית" על הקמת פייסבוק. אהרון סורקין. צילום: BigStock

אהרון סורקין, כותב הסרט "הרשת החברתית" (The Social Network) – המתאר את הקמת פייסבוק בראשית דרכה – תקף באחרונה, כמו רבים אחרים, את מדיניות הפרסומים הפוליטיים הנוכחית של ענקית הרשתות החברתיות. סורקין פרסם בניו יורק טיימס מכתב פתוח ביום ה' האחרון, שעסק בסוגיה הקונטרוברסלית האחרונה מבית המדרש של הענקית ממאנלו פארק. צוקרברג ענה לו, בתוך שימוש בציטוט מסרט אחר שלו, "הנשיא מאוהב".

"אני מעריץ את אמונך העמוק בדיבור חופשי," כתב סורקין לצוקרברג. "הרווחתי הרבה מהתיקון הראשון. והכי חשוב, זה סלע הדמוקרטיה שלנו, וצריך לשמור עליו בחוזקה. אבל זו לא יכולה להיות בשום אופן התוצאה שאתה ואני רוצים, ששקרים מטורפים יוזרמו לתוך אספקת המים שמשחיתה את ההחלטות החשובות ביותר שאנו מקבלים יחד. שקרים שיש להם השפעה ממש מוחשית ומסוכנת להפליא על הבחירות שלנו ועל חיינו ועל חיי ילדינו".

מארק צוקרברג. צילום ארכיון: מתוך יוטיוב

מארק צוקרברג. צילום ארכיון: מתוך יוטיוב

סורקין האשים את צוקרברג ב"פגיעה באמת" במקום בהגנה על חופש הדיבור, בכך שבחר שלא להסיר מודעות שנמצאו כשקריות מהפלטפורמה שלו. הוא כתב: "כרגע באתר שלך, מודעה יש שטוענת שג'ו ביידן נתן לתובע הכללי האוקראיני מיליארד דולר בכדי שלא יחקור את בנו", ציין סורקין במכתבו, "כל סנטימטר רבוע מזה הוא שקר, וזה תחת הלוגו שלך. זה לא מגן על דיבור חופשי, מארק, זה פגיעה באמת".

סורקין כתב "אתה ואני רוצים הגנות על חופש הדיבור בכדי לוודא שאיש לא ייכלא או יהרג על כך שאמר או כתב משהו לא פופולרי, לא בכדי להבטיח שלשקרים תהיה גישה חופשית אל הבוחרים האמריקנים".

התסריטאי המפורסם הצטרף בזאת לשורה של דמויות בולטות, ביניהן מספר מחוקקים כמו אליזבת וורן ואלכסנדריה אוקסיו-קורטז, הדמוקרטיות, וגם לעובדי פייסבוק עצמם, שיצאו במחאה נגד המדיניות של מעסיקתם לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב שערכו בעוד שנה בדיוק.  

"הרשת החברתית" – צוקרברג טען לאי-דיוקים

לצוקרברג וסורקין יש עבר טעון – "הרשת החברתית" היה סרט מצליח שהציג את עלייתו של צוקרברג בצורה לא מחמיאה, בלשון המעטה. הבוס של פייסבוק הגיב לאופן שבו פורשו האירועים על ידי סורקין באותה תקופה שבה פורסם הסרט בשנת 2010, וטען שאלו לא היו מדויקים.

גם הפעם צוקרברג לא נותר ללא מענה. כתגובה למכתבו של סורקין הוא פרסם פוסט בדף הפייסבוק שלו, אלא שבמקום להרחיב שוב ולהגן על מדיניות אי המחיקה של מודעות פוליטיות בפייסבוק, גם אם יכילו תוכן שגוי, מטעה או מוליך שולל – כפי שעשה בשימוע בקונגרס – צוקרברג בחר לצטט את מה שאמרה דמות הנשיא, ושכתב סורקין, בסרט "הנשיא מאוהב".


"אמריקה לא קלה. אמריקה היא אזרחות מתקדמת", ציטט צוקרברג את דברי הנשיא אנדרו שפרד (בגילומו של מייקל דאגלס) מהסרט, "… אתה רוצה דיבור חופשי? בואו נראה אותך מקבל אדם שמילותיו גורמות לדמך לרתיחה, מי שעומד במרכז הבמה ומקדם בכל כוח את מה שכל חייך תתנגד לו. אתה רוצה לטעון שהארץ הזו היא ארץ החופש? אז סמל המדינה שלך לא יכול להיות רק דגל; הסמל צריך להיות גם כזה שאזרחיה מפעילים את זכותם לשרוף את הדגל במחאה".

לעת עתה סורקין לא הגיב בחזרה לפוסט של צוקרברג.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים