לא מסתפק בכדור הארץ: אילון מאסק צייץ באמצעות תקשורת מהחלל

"וואו, זה עבד", כתב היזם והמליארדר בחשבון הטוויטר, שחובר באמצעות התקשורת המתקדמת ● למרות ההצלחה, לווייני סטארלינק מתוצרת החברה של מאסק לא יהיו ממש פעילים עד שעוד רבים שכמותם יגיעו לחלל

לווייני סטארלינק של SpaceX יחברו את כל העולם לפס הרחב. אילוסטרציה: BigStock
יזם ההיי-טק והמיליארדר אילון מאסק. צילום: דן טיילור, Heisenberg Media

יזם ההיי-טק והמיליארדר אילון מאסק. צילום: דן טיילור, Heisenberg Media

מקבץ קטנטן מלוויני סטארלינק שהעלתה SpaceX לחלל כבר מספק "שירות בוטיק" כלשהו בדמות חיבור אינטרנט שמקורו לא באטמוסיפרה של כדור הארץ, כך על פי אילון מאסק, מנכ"ל ומייסד החברה.

ביום ב' האחרון, בשעת לילה מאוחרת – וכהרגלו בקודש, בהיותו חובב שימוש בטוויטר לצורך תקשורת עם עוקביו – צייץ היזם המקורי והמיליארדר, שעומד גם מאחורי חברות אחרות כמו יצרנית המכוניות החשמליות טסלה. מאסק עדכן את העולם כי הוא מנסה לפרסם משהו באמצעות סטארלינק, מלוויני החברה שאמורים לספק לתושבי תבל קישוריות פס רחב, וש-SpaceX החלה להרכיב השנה. "שולח את הציוץ הזה מהחלל דרך לווין סטארלינק",פרסם מאסק וכעבור שתי דקות צייץ שוב וכתב: "וואו, זה עבד!!"

מדובר בבשורה מרגשת למביני עניין, כיוון שהמערך הלוויני של סטארלינק ו-SpaceX נמצא עדיין בהתהוות, ושהחזון העתידי בנוגע אליו עדיין רחוק מלהתממש. SpaceX זכתה עד כה לאישור לשגר כ-12,000 לווייני Starlink, ולאחרונה הגישה בקשה להרשות לה לצרף עוד 30,000 נוספים לכך. אולם החברה השיקה והכניסה לפעולה בינתיים עד היום רק 60 לוויינים, שהוטסו במאי האחרון על רקטת פלקון 9 של החברה אל החלל.

בזמנו, במועד השיגור, מאסק הכין את העולם לכך שסביר להניח שיהיו טעויות בפריסה הראשונית, וכי יידרשו עוד שישה שיגורים דומים לפחות בכדי להשיג כיסוי פס רחב "מינורי", ועוד כפול מכך כדי להגיע לכיסוי "מתון", כך צוטט ב-Engadget. יצוין כי בכדי לספק קישוריות לאינטרנט, לוויינים אלה אמורים לזוז בחלל בתנועה מסונכרנת ולהעביר את האותות אל המסופים הקרקעיים שעל כדור הארץ. לפי מה שניתן להבין כעת, על אף הצלחת הניסוי הקטן של המנכ"ל, יידרשו עוד מספר השקות לפני נוכל כולנו ליהנות מהחדשנות של פרויקט סטארלינק.

עם זאת, SpaceX אינה החברה היחידה עם תכניות להציע אינטרנט דרך לוויינים – אמזון שמה לה למטרה להשיק יותר מ-3,000 לוויני תקשורת בפס רחב בעתיד לבוא, וסטארט-אפ הלוויינים וואן-ווב השיק את ששת הלוויינים הראשונים שלו, מתוך 650 המיועדים למשימה, מוקדם יותר השנה.

לכשיפעלו בהיקף האידיאלי והנרחב, רשתות אלה ישנו באופן מהותי את מצב התקשורת של האוכלוסייה בכדור הארץ ועתידות לספק קישוריות לכל פינה נידחת בעולם. כיום רק כ-2,000 לוויינים מבצעיים מקיפים את כוכב הלכת שלנו, ופחות מ-9,000 כאלו שוגרו מאז תחילת עידן החלל בשנת 1957.

ישנם אסטרונומים שהביעו חשש כי לווייני הפס הרחב הקרובים ישפיעו על תצפיתם על עצמים קוסמיים. בעלי עניין אחרים בחלל הדגישו כי עלינו לחשוב היטב על דרכים להקל על איום הזבל הפוטנציאלי שגלום ביוזמות אלו, ובלוויינים הקטנים הרבים שעולים כעת לחלל בזכות הירידה הדרמטית בעלות הגישה אליו.

כדאי להזכיר כי למאסק, שאף הטיס לחלל מכונית טסלה אדומה כדי להציג לעולם כמה הדברים אפשריים כיום – כמו גם למתחרהו ג'ף בזוס, מנכ"ל ומייסד אמזון – יש יומרה ליישב את מאדים בעתיד הלא רחוק, כך שהפלישה לחלל של הלווינים היא רק תחילת הדרך.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים