כיצד מנע "אות משמיים" מסיילספורס וממארק בניוף מלרכוש את טוויטר?

לפי ספר חדש, בשנת 2016 החברה כמעט השקיעה בקניית הרשת החברתית המצייצת סכום עתק של 20 מיליארד דולר, אבל אז המנכ"ל והמייסד שלה נתקל בסימן שהרתיע אותו מהעסקה

מארק בניוף, מנכ"ל סיילספורס. צילום: יח"צ

למיליארדר, יו"ר ומנכ"ל הענקית סיילספורס, מארק בניוף, יש ספר חדש בשם "טריילבלייזר: כוחם של עסקים כפלטפורמה הגדולה ביותר לשינוי", בו הוא מספר על עסקיו, התנהלותו העסקית, כמו גם על הלקחים וההגות שלו סביבם. בין השאר חושף בניוף בספר, אשר נכתב על ידי מוניקה לנגלי, סיפור מסקרן כיצד תכניותיו לרכוש את טוויטר נפלו, תרתי משמע.

בפרק, שנקרא "אמון", בניוף מגולל את השתלשלות העניינים ומגלה איך תכניות שלו ושל החברה שהוא מנהיג לקניית טוויטר קרסו לאחר שמעד פיזית ונפצע במקום ציבורי. האירוע התרחש בשנת 2016. טוויטר נאבקה באותם ימים על הישרדותה, ובניוף חשב להשתלט עליה. "למדתי עם הזמן לסמוך על האינסטינקטים שלי וחשבתי שיש לי רקורד די טוב בהקשר זה", הוא מספר ומוסיף ומנדב את המידע שהיה מוכן אפילו לשלם סכום של למעלה מ-20 מיליארד דולר בעבור הרכישה שחושיו הנחו אותו אליה, ושאותה שקל בכובד ראש.

לפי הסיפור ששוטח בניוף, הבעיה הייתה שכמעט אף אחד אחר לא הסכים איתו על המחשבה העסקית הזו – צוות הניהול הבכיר, הדירקטורים והמשקיעים, כולם סברו שמדובר בטעות עסקית. בנוסף הרעיון לעסקה דלף, ומניית Salesforce החלה לרדת.

בניוף, לפי תיאורו, נותר מושך לכיוון כמעט לבדו, אך בנחישות. אלא שאז אירע מקרה שהיווה בעיניו "אות משמיים" שעליו לסגת בו. בניוף נפל על פניו – תרתי משמע – כשיצא ממכונית בדרך לפגישה עם מוסדות פיננסיים בכדי לשכנע אותם לגבות את העסקה לרכישת טוויטר. הוא נפצע ודימם מול עיניים רבות.

בניוף טען כי "הרגליים שלי אמרו לי מה שהמוח שלי סירב לעשות", והוסיף וכתב את מסקנותיו מהפרשה: "אני צריך שאנשים יסמכו עליי יותר ממה שהייתי צריך לסמוך על האינסטינקטים שלי". בנוסף כתב שלאחר שנטש את הרעיון לעסקה, הוא אפילו הביע את חרטתו על שלא הקשיב יותר לעמיתיו לעסקים וציין: "עשיתי משהו שלעיתים רחוקות אני עושה. התנצלתי".

עקב המקרה בניוף נסוג מרעיון ההשתלטות על טוויטר – צעד נדיר לאחור בכוונות החברה, בהתחשב בכך שסיילספורס ביצעה כמה וכמה רכישות משמעותיות בשנים האחרונות בלי כל היסוס. 

מנכ"ל אקטיביסט שמתקן את ארצו?

מעניין לגלות שהספר מתעד את מה שנראה כדרכו של בניוף מהיותו מייסד טכנולוגי מסורתי אל מי שהוא רואה בעצמו, או אולי ממתג את עצמו, כיום – מנכ"ל אקטיביסט שמעוניין להיות מנהיג בארה"ב, שמטפל ועסוק בסוגיות חברתיות, וקורא לשינויים מרחיקי לכת הן בהתנהלות חברות וקברניטיהן, והן בניהול מטעם הממשל של שוק הפיננסים והמודלים שעל פיו הוא פועל. 

בניוף יצא לאחרונה עם כמה וכמה התבטאויות דרמטיות שייצרו לא מעט כותרות, אולי כדרך לקידום הספר או שיוון שבאמת יש בכוונתו לחולל שינוי בסביבתו.

ביום ב' האחרון הוא פרסם טור דעה בניו יורק טיימס, ובו הציג מודל שלתפישתו עשוי לתקן את המצב הקיים בארצו – שלהגדרתו מתבטא בחוסר שוויון עמוק אשר מקורו במערכת הקפיטליסטית הקיימת. לדבריו, יש לגבות מס גבוה במיוחד ממיליארדרים, שיסייע בצמצום הפערים המקשים על כלכלת ארצו.

עוד הצהיר היזם והמיליארדר בטור הדעה כי הוא סבור שעל חברות עסקיות להתמקד פחות ברווחים ויותר בהשפעתן על החברה, תוך שימוש בכוחן לקידום סיבות חשובות, כולל יצירת חוק לאומי להגנת הפרטיות והצטרפות למאבק נגד שינויי האקלים.

הדברים הם למעשה המשך למה שכבר אמר מנכ"ל סיילספורס בתחילת החודש, בסן פרנסיסקו, באירוע Disrupt SF 2019 של TechCrunch, שם היה אחד הנואמים הבולטים. גם בכנס, כמו בטורו מהשבוע, הצהיר בניוף שהקפיטליזם מת וציין כי בשלו התנאים לצורה חדשה של קפיטליזם שמתמקדת יותר בטובת החברה. בניוף אמר לקהל שומעיו כי מהלכים אקטיביסטיים והפגנת מעורבות חברתית מטעם בכירי ענקיות הטכנולוגיה יסייעו לתפוס את הריק המנהיגותי שנוצר משום שהממשלה לא מספיק דומיננטית בטיפול בבעיות הללו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים