הפספוס הגדול של ספקיות הטכנולוגיה בענף התיירות

התדמית של תעשיית התיירות היא שמדובר בענף שפחות משקיע בטכנולוגיה - אלא שרבים בו מעוניינים לשנות את התמונה ● עכשיו הגיע תורן של הספקיות, בין אם הן חברות גדולות או סטארט-אפים, להרים את הכפפה

כשהתיירות פוגשת את הדיגיטל. אילוסטרציה: BigStock

תעשיית התיירות היא אחת הדוגמאות הכי בולטות לענף שמאוים ואף נפגע מהחדשנות המשבשת. הטכנולוגיות והתיירות אונליין, האפשרות להזמין טיסה או מלון (ובעצם טיסה ומלון) ברשת בכל רגע נתון שינתה את פני הענף. זאת, בשילוב מדיניות השמיים הפתוחים, שהביאה לירידה דרסטית במחירי הטיסות.

כמו ענפים אחרים, גם התיירות המסורתית סובלת מהאתרים ברשת. במקרה הזה, מדובר בעיקר בפלטפורמות כמו בוקינג.קום, אקספידיה וקיאק. וכמו בכל גל של חדשנות משבשת, גם כאן היו כאלה שהספידו את השחקנים המסורתיים בענף – משרדי הנסיעות וחברות התיירות הוותיקות. אלא שבדומה למה שקרה בענפים אחרים, בשנים האחרונות הולכת ומתבררת מציאות שונה, שמותירה על כנם את השחקנים הישנים. אותם שחקנים הפנימו את העובדה שכדי לשרוד, הם חייבים להשתנות. כמו בכל ענף שחווה חדשנות, גם סוכני הנסיעות שינו את אופי עבודתם. כיום, כולם נמצאים באונליין ומבינים שההישרדות שלהם תלויה בהשקעה במערכות טכנולוגיות שיסייעו להם להתמודד מול החדשנות המשבשת ולתת מענה מתאים ללקוחות.

מהם האתגרים הטכנולוגיים שעומדים בפני חברות התיירות?

על פי נתוני התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות, הענף כולל 4,500 עסקים. נתוני דן אנד ברדסטריט לשנת 2019 מעלים ש-14 המשרדים הגדולים בתחום מגלגלים כשישה מיליארד שקלים בשנה ומעסיקים כ-4,000 עובדים. יו"רית ההתאחדות, חני סובול, אמרה ברב שיח שנערך לקראת כנס התיירות הדיגיטלית של אנשים ומחשבים, שסוכני הנסיעות אמנם יודעים שהם חייבים להשקיע בטכנולוגיה ושמדובר בהוצאות לא קטנות, אבל אפשר ליישם אותה על ידי איחודים ושיתופי פעולה בין כמה משרדים.

סובול מנתה את האתגרים הטכנולוגיים החשובים שחברות התיירות המסורתיות ניצבות בפניהם, ובמרכזם הטמעת מערכות ERP ,CRM ,BI ומערכות הגנה מפני סייבר, בפרט כאלה שמונעות זיופים והונאות. עד כמה שזה נשמע מפתיע, לחלק גדול מהחברות הגדולות המפתחות מוצרים בתחום זה אין פתרונות ייעודיים לתחום התיירות. ההיגיון הסביר מעלה שטמונה כאן הזדמנות לסטארט-אפים לעשות את מה שהספקים הגדולים לא עושים, אלא שקורית כאן תופעה מוזרה: למרות הפוטנציאל הקיים, בהינתן שמרבית משרדי התיירות עדיין לא החלו את הטרנספורמציה הדיגיטלית, ההיענות גם מצדם היא חלשה. זאת, על אף שמדובר בשוק חשוב, שמשפיע על ענפים אחרים במשק.

הסיבה לכך היא בעיקר תדמיתית – במשך שנים, ענף התיירות לא השקיע בטכנולוגיה. כך, מאחורי השמות והמותגים של המלונות הגדולים מסתתרות פעמים רבות מערכות מחשוב מדורות קודמים ומשרדי בק אופיס שעדיין עובדים עם כלים שכבר עבר זמנם. אלא שגם מנהלי הרשתות הללו מבינים שעל החברות שהם עומדים בראשן להתחדש. עובדה, הם משקיעים חלק מזמנם בפגישות עם חברות סטארט-אפ. אלא שאלה, כאמור, לא יכולות לספק את הפתרון הכולל. מה שהן כן יכולות לעשות הוא להשתלב בפרויקטים גדולים יותר.

בכנס התיירות הדיגיטלית, בארגון אנשים ומחשבים ובשיתוף התאחדות משרדי הנסיעות והתאחדות בתי המלון, יוכלו החברות הטכנולוגיות להציג את הפתרונות שלהן, במסגרת אחת של יום אחד, ומשם להתחיל ליישם את הפתרונות. מרבית משרדי הנסיעות, שרוצים להשקיע בטכנולוגיה, לא מתפנים לזה. אין להם מנמ"ר ולא יחידות IT. אולם, הם בהחלט מוכנים לפגוש את נציגי החברות שמעניקות שירותי IT, בין אם אלה חברות גדולות – נס, מטריקס, One1, אמן, טלדור ועוד הרבה אחרות, ובין אם אלה סטארט-אפים. רבים מהשחקנים בשוק התיירות מעוניינים לראות איך הם יכולים להיעזר בחברות הטכנולוגיות לקידומם. בחודש פברואר הקרוב הם יוכלו לעשות זאת ולצאת ביחד עם הספקיות למסע הארוך והנדרש של הטרנספורמציה הדיגיטלית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים