ממשיכים לסכם את השנה בהיי-טק הישראלי

איך הייתה השנה הטכנולוגיה שהייתה בעיניהם של מנכ"לים, מנמ"רים וסמנכ"לי טכנולוגיות בענף? כיצד הם מסכמים את העשור העברי? ומה הם חוזים לשנה שזה עתה התחילה? שאלון מיוחד ● חלק שמיני

מסכמים שנה של היי-טק. אילוסטרציה: Daoleduc, BigStock

חיים קריגר, מנכ״ל סקיורנט

מה היה הדבר הבולט ביותר בהיי-טק הישראלי בשנה האחרונה – מגמה, אירוע או כל דבר אחר?
"ישראל היא מעצמה בייצור אקזיטים, עם המספר הגדול ביותר של סטארט-אפים לנפש בעולם – סטארט-אפ אחד לכל 1,400 איש. בשנה האחרונה גדל מספרם של סטארט-אפים שרוצים להיהפך לחברות ענק מקומיות. ככל שהאקו-סיסטם הישראלי מתבגר, אנחנו הופכים לסקייל-אפ ניישן, עם אלפי עובדים והכנסה משמעותית.

בעולמות אבטחת המידע, יש הרבה שינויים בתחום הרגולציה והגנת הפרטיות. זה התחיל עוד בשנה שעברה, בתקנות ה-GDPR, שבשנה הנוכחית, חברות מוטות רגולציה בפן הטכנולוגי של שמירת והעברת מידע ייחסו לכך יותר ויותר חשיבות".

מה יהיה הדבר הבולט ביותר בענף השנה הקרובה?
"באחרונה, סייברארק הודיעה שהיא לא ממשיכה לתת מענה בנושא הכספות הדיגיטליות – תחום שהיווה יתרון מרכזי לשוק הישראלי. ההודעה הזו גרמה לזעזוע בשוק. מהלך זה מאלץ את השוק להתכונן לימים שאחרי, לעצור ולמצוא פתרונות חלופיים".

חיים קריגר, מנכ"ל סקיורנט. צילום: ניר אלון

חיים קריגר, מנכ"ל סקיורנט. צילום: ניר אלון

בראש השנה הקרוב ציינו גם סיום עשור (של השנים העבריות). כיצד היית מסכם את העשור בהיי-טק הישראלי?
"ישראל היא מוקד מתרחב ומתפתח של חברות סטארט-אפ. באקו-סיסטם שלנו יש דגש רב על מו"פ, נוכחות של חברות הון-סיכון עולמיות ורשתות חזקות ותומכות של יזמים. אם פעם חברות ישראליות היו עוברות בשלב מסוים לארצות הברית, כיום חברות אמריקאיות ובין לאומיות נוספות נכנסות לישראל. בעשור האחרון אפשר לראות את כניסתן האדירה של חברות עולמיות גדולות לישראל, שאין להן בעיה לשלם כסף, והרבה, עבור איכות וחדשנות.

בנוסף, חברות אינטגרציה גדולות ומנוסות קיבלו נופך מרכזי כספקיות שירותים, מכיוון שהן מספקות סל שירותים רחב, הכולל ידע מקצועי ברמה גבוהה במגוון רחב של טכנולוגיות. ללקוח יש את היכולת לקבל שירות ותמיכה איכותיים ומהירים, מבלי להיות תלוי בגורם אחד. מגמה זו ממשיכה להעמיק".

מהי חברת השנה שלך בהיי-טק הישראלי?
"מבחינתי, זוהי אופסוואט – חברה שהמוצר שלה סורק קבצים במספר רב של מנועי אנטי וירוס. בשנה האחרונה אופסוואט העמיקה את היכולות שלה בנושאי ההלבנה וסיפקה הגנה רבה על ערוצי הכניסה לארגון, לרבות על מיילים, גלישה, שרתים ועולמות האוטומציה (API) ועוד – ובכך לתת מענה אבטחתי לטכנולוגיות שונות".

מה אתה מאחל להיי-טק הישראלי לשנה הקרובה ולעשור הקרוב?
"להיי-טק הישראלי בכלל ולתחום אבטחת המידע והסייבר בפרט אני מאחל שימשיכו להיות בחזית הטכנולוגיה וימשיכו לאתגר כל הזמן, כך שתמיד נצליח לתת מענה לטכנולוגיה המתחדשת בקצב מהיר, ולשמור על רמות אבטחה ואיכות גבוהות".

מורן ג'רסי, מנכ"ל סקיורווייב

מה היה הדבר הבולט ביותר בהיי-טק הישראלי בשנה האחרונה – מגמה, אירוע או כל דבר אחר?
"בכוונתי להתייחס למגמה עולמית בולטת, שמשפיעה ומעצבת את תעשיית הסטארט-אפים שלנו: שילוב הבינה המלאכותית כיכולת מובנית כמעט בכל תחום אפשרי, או בכל מכשיר שנוגע לחיינו הדיגיטליים. זה נכון לסמארטפונים, דרך בריאות ועד למכוניות חכמות. אנחנו רואים את זה בולט במיוחד בעולמות אבטחת המידע, כאשר איומים חדשים מתגלים מדי יום בזכות יכולות בינה מלאכותית".

מה יהיה הדבר הבולט ביותר בענף בשנה הקרובה?
"נראה התחלה של תהליכי הבשלת מודלים כלכליים חדשים, שיאפשרו ליזמים לגייס משאבים ביתר קלות. הדיגיטל ממציא ומגדיר מחדש את העולם שבו אנחנו חיים, וזה יהיה נכון גם בהקשר של מודלים כלכליים חדשים שיצמחו והן בהקשר של היבטים טכנולוגיים. נראה בריאות דיגיטלית פרו-אקטיבית יותר – הרבה מזה בזכות יכולות הבינה המלאכותית, אבל גם התפתחות לכיוון של תחבורה אוטונומית, וטכנולוגיות בלוקצ'יין שיבשילו ויוסיפו לעשות הבדל בעולמות הפינטק והסייבר".

מורן ג'רסי, מייסד ומנכ"ל סקיורווייב. צילום: ניב קנטור

מורן ג'רסי, מייסד ומנכ"ל סקיורווייב. צילום: ניב קנטור

בראש השנה ציינו גם סיום עשור (של השנים העבריות). כיצד היית מסכם את העשור בהיי-טק הישראלי?
"העשור האחרון היה עשיר בהשקעות, בגיוסי כוח אדם ובצמיחה מטאורית של שוק ההיי-טק הישראלי. קראו לנו אומת הסטארט-אפ כבר בעשור שעבר, אבל בעשור הנוכחי ישראל הפכה לשם דבר ברמה העולמית, לנקודת מפתח עבור חברות וארגונים מכול העולם, ולמקום שמוכר כמנוע חדשנות וצמיחה בקנה מידה עולמי. פועלות כאן אלפי חברות הזנק בכל תחום טכנולוגי שניתן לדמיין, והרבה מהפעלתנות הזו – מקורה בעשור הנוכחי".

מיהם בעיניך אנשי השנה בהיי-טק הישראלי?
"מקצועני ה-AI והאלגוריתמיקה הישראליים, שכובשים מקום של כבוד והכרה בתעשיית ההיי-טק העולמית. מדובר בקהילה שצעד אחרי צעד הופכת את ישראל למעצמת בינה מלאכותית בקנה מידה עולמי, והתקווה שלי היא שנראה כאן בשנים הקרובות תעשייה צומחת עוד יותר בתחום, ממש כשם שאנשי הסייבר ואבטחת המידע שלנו הפכו את ישראל לתעשייה משגשגת בעשור הקודם".

מה אתה מאחל להיי-טק הישראלי לשנה הקרובה ולעשור הקרוב?
"אני מאחל לסטארט-אפים שילמדו לשתף פעולה זה עם זה. אני מאמין גדול בקואליציה של מידע, זה מפתח לשגשוג ולפריצות דרך משמעותיות, שישפיעו על חיי כולנו. מודלים של שיתוף כבר קיימים בתחומי הנדל"ן, הרכב והמלונאות, ואני מאחל שנדע לעשות זאת גם בתחום המידע, ולהבין שבעוד שמידע הוא כוח, שיתוף מידע הוא מכפיל כוח. מודל כזה יוכל לסייע לסטארט-אפים הישראליים לשגשג ולהצליח במהירות רבה יותר במציאות גלובלית שהיא מאתגרת ולעתים זרועה מכשולים".

ליאור לוי, מייסד ומנכ"ל פרולוג'יק

מה היה הדבר הבולט ביותר בהיי-טק הישראלי בשנה האחרונה – מגמה, אירוע או כל דבר אחר?
"מגמה בולטת היא קושי הולך וגדל לאתר ולגייס מקצועני טכנולוגיה – בין אם מהנדסים או אנשי פיתוח. הטכנולוגיה מתקדמת באמצעות אנשים, וקיימת תחרות הולכת וגדלה על הכישרון האנושי הישראלי. בשיחות עם אנשים בתעשייה אני רואה את כיצד ארגונים וחברות משוועים ליצירה של מחויבות בין העובדים למקום העבודה, ופועלים כדי לייצר תנאים ליציבות טכנולוגית ותעסוקתית, תוך שהם מתמודדים עם האתגר הפיננסי שמציעות חברות ההזנק, הנלחמות על אותו משאב אנושי".

מה יהיה הדבר הבולט ביותר בענף בשנה הקרובה?
"הטרנד הגדול בשנה הקרובה יהיה הרחבת ההשקעה של ארגונים בתחומי אבטחת המידע והגנת הסייבר. האיומים גדלים ללא הפסקה, והם, כמו גם מורכבותם והרגולציה, יצרו מציאות שמחייבת התייחסות לתחומי הגנת המידע והפרטיות. ארגונים מבינים שההתמודדות הנכונה עם איומים אלה חייבת לבוא באמצעות הגדלת תקציבים".

ליאור לוי, מנכ"ל ומייסד פרולוג'יק. צילום: יח"צ

ליאור לוי, מנכ"ל ומייסד פרולוג'יק. צילום: יח"צ

בראש השנה ציינו גם סיום עשור (של השנים העבריות). כיצד היית מסכם את העשור בהיי-טק הישראלי?
"זה היה העשור שבו בוגרי היחידות הטכנולוגיות של צה"ל הפכו לשם דבר ברמה העולמית. יחידות כמו 8200 וממר"ם ידועות במשך עשרות שנים בישראל, אך בעשור האחרון הן הפכו לשם דבר עולמי בזכות בוגריהן, שהשתלבו לאורכה ולרוחבה של תעשיית ההיי-טק בארץ ובעולם – הן כיזמים, הן כמנהלים בכירים והן כעובדים מן המניין. השמות שלהן הפכו שגורים בפי מנהלים בחברות גלובליות רבות, דוגמת גוגל, אמזון ומיקרוסופט.

טרנד נוסף ומשמעותי היה הכניסה של מחשוב הענן למיינסטרים של עולמות הטכנולוגיה הארגוניים. מנמ"רים התגברו לאורך העשור על החששות ומהגרים יותר ויותר תכולות IT לענן".

מיהו בעיניך איש השנה בהיי-טק הישראלי?
"איש השנה שלי הוא אלירן מלכי, המנכ"ל ואחד המייסדים של בילונג (Belong.life). מדובר בפלטפורמה שדומה לרשת חברתית בה חברים כמה מאות אלפי חולי סרטן, והיא מסייעת להם לנהל את המלחמה במחלה בצורה יותר אפקטיבית, ותוך תמיכה הדדית ושיתוף מידע וניסיון. זו דוגמה לאופן שבו טכנולוגיה יכולה לעשות שינוי אמיתי, ואפילו מציל חיים".

מה אתה מאחל להיי-טק הישראלי לשנה הקרובה ולעשור הקרוב?
"אני מאחל לנו שנדע להקשיב בצורה אמיתית ועמוקה ללקוחות שלנו. זה יהיה אחד המפתחות לפיתוח חדשנות פורצת דרך בשנים הבאות. אני גם מאחל לנו שתעשיית ההיי-טק הישראלית תדע להצמיח מתוכה פתרונות ישימים נוספים, שימשיכו לעשות אותו לשם דבר ברמה העולמית ולמנוע צמיחה של המשק והכלכלה שלנו. בנוסף, אני מאחל לענף להצליח בעשור הקרוב באתגר של שילוב דור חדש של אנשי טכנולוגיה, מה שיחייב את כולנו לאורך רוח, סבלנות וללמידת המוטיבציות והמאפיינים של דור צעיר וחדש".

שגיא דודאי, מנכ"ל וונאג' ישראל

מה היה הדבר הבולט ביותר בהיי-טק הישראלי בשנה האחרונה – מגמה, אירוע או כל דבר אחר?
"מהנדסי תוכנה בני 16-19. יותר ויותר חברות התחילו להעסיק מהנדסי תוכנה עוד לפני השירות הצבאי שלהם כמפתחים. המחסור במפתחים, בשילוב ההתקדמות וההתפתחות של התכניות האקדמיות לתלמידי תיכון, יצרו מאגר חדש של עובדים סופר מוכשרים, בעלי אינסוף מוטיבציה. המרוויחים הגדולים מגך הם תעשיית ההיי-טק וצה״ל, שמקבל מפתחים הרבה יותר מנוסים".

מה יהיה הדבר הבולט ביותר בענף בשנה הקרובה?
"כמה דברים: ראשית, למידת מכונה ובינה מלאכותית יהפכו מדמיון למציאות ויהיו דומיננטיים בחיי היום יום. בנוסף, כלכלת ה-API תשנה לגמרי את הדרך והמהירות שבה מפתחים תוכנה. כמו כן, נראה המשך של מהפכת הענן".

שגיא דודאי, מנכ"ל וונאג'. צילום: עדי לם

שגיא דודאי, מנכ"ל וונאג'. צילום: עדי לם

בראש השנה ציינו גם סיום עשור (של השנים העבריות). כיצד היית מסכם את העשור בהיי-טק הישראלי?
"כבר אמרו לפניי: סקייל-אפ. ההיי-טק הישראלי הפך למכונה משומנת שמייצרת גיוסים ואקזיטים באופן סדרתי. חצי הכוס הריקה היא שעשינו התקדמות לינארית בלבד, ללא קפיצת מדרגה משמעותית".

מיהו בעיניך איש השנה בהיי-טק הישראלי?
"אני מעדיף לציין לא איש אלא תכנית. מדובר בתכנית אודיסיאה, שנבנתה בהשראתו וביוזמתו של נשיא המדינה לשעבר, שמעון פרס ז"ל, ופועלת במרכז מדעני העתיד למחוננים ומצטיינים כמיזם משותף עם משרד החינוך – האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים, ועם מערך הסייבר הלאומי שבמשרד ראש הממשלה. זוהי התכנית המובילה בתחומה שבין היתר מכשירה תלמידי תיכון להיות מהנדסי תוכנה ופיזיקאים".

מה אתה מאחל להיי-טק הישראלי לשנה הקרובה ולעשור הקרוב?
"יותר מגוון בתעסוקה – העמקת השילוב של נשים, ערבים, חרדים ועוד בענף. מדובר בפוטנציאל אדיר, שבינתיים רק חלק קטן ממנו ממומש. שילוב מוצלח יעזור לא רק להיי-טק, אלא לכלל החברה הישראלית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים