"עולם התעסוקה משתנה – והמוח שלנו לא מסתגל לחשיבת העתיד"

"אנשים מקבלים החלטות על בסיס חשיבת העבר וניסיונם, או חושבים מה יהיה בעוד יום-יומיים - ולא יכולים לתכנן את העתיד הכלכלי והתעסוקתי שלהם", אמרה קרן ליטני, יועצת לחדשנות ארגונית ● לדבריה, "האתגר הוא להרגיל אותם לכך"

קרן ליטני, יועצת לחדשנות ארגונית. צילום: ניב קנטור

עתיד עולם התעסוקה הוא נושא שמעסיק את האנושות לפחות מאז המהפכה התעשייתית הראשונה. החששות ממחיקת מקצועות שלמים, מחוסר תעסוקה בגלל שינויים שונים וממה שהטכנולוגיה תעשה למקומות העבודה שלנו כבר כאן מאות רבות של שנים. במקרים מסוימים הם התבדו, אבל בהרבה מקרים התברר בדיעבד שהחששות האלה היו מוצדקים.

השאלות הללו מעסיקות את האנושות גם כיום. בעידן שבו המקום של הרובוטים והטכנולוגיה בכלל במשרדים ובעיקר במפעלים הולך וגדל, החשש הוא שמקומו של האדם ילך ויקטן.

קרן ליטני, יועצת לחדשנות ארגונית, עסקה בסוגיה הזו בהרצאת העשרה שנתנה בכנס Industry 4.0 – תעשייה חכמה כאן ועכשיו! של התאחדות התעשיינים ואנשים ומחשבים, שנערך באחרונה באולם לאגו בראשון לציון. מאות באי הכנס שמעו את דבריה של המומחית, שבאה מתעשיית ההיי-טק – היא הייתה בעבר מנהלת פעילות מק'אפי ישראל.

"העתיד הוא דיגיטלי והעולם משתנה בקצב אקספוננציאלי", אמרה ליטני. "קצב השינוי הוא מהיר, והוא מבוצע בצורה מעריכית. הבעיה היא שהמוח האנושי לא מסתגל לחשיבת העתיד. אנשים מקבלים החלטות על בסיס חשיבת העבר וניסיונם, או חושבים מה יהיה בעוד יום-יומיים. הם לא יכולים לתכנן את העתיד הכלכלי והתעסוקתי שלהם. האתגר הוא להרגיל אותם לכך".

מה אומרים המחקרים?

ליטני ציטטה מחקרים שונים בנושא. כך, אמרה, "מחקר של ה-OECD קובע שמחצית מהמקצועות ייעלמו בשנים הקרובות בגלל האוטומציה והמחשוב. מק'ינזי מעריכה ש-80 מיליון מקצועות בארצות הברית ו-15 מיליון בבריטניה ייעלמו. בישראל, מרכז טאוב מעריך שהנתון עומד על 39%. יכול להיות שמאחר שאנחנו שוק קטן והסטארט-אפים פחות מתעניינים בשוק הישראלי, יש לנו יותר מרווח נשימה בהקשר זה. בנוסף, ההערכות הן שב-2030, מחצית מכוח העבודה בעולם יהיו פרילאנסרים".

מחקר נוסף שציטטה – הפעם של MIT – עוסק בכלכלה ובקשר שבין עבודה לפרנסה במאה ה-21. "המחקר מראה שבין 1948 ל-2011, ההתפתחויות הטכנולוגיות הצליחו להעלות את היעילות שלנו, ואנחנו כבר לא יכולים להיות יעילים יותר. אנחנו מאוד יעילים, עובדים באמצע הלילה ותוך כדי נהיגה. מצד שני, במשכורות יש סטגנציה. זאת בעיה גדולה, כי אנחנו חיים הרבה יותר שנים. הדבר מביא לסטרס, שהופך להיות מחלה כרונית", אמרה.

לסיכום ציינה ליטני כי "כדי לשפר את עולם התעסוקה, נדרש לעשות דברים ברמות המדינית, הארגונית והאישית. להפוך לעובדים ויוצרים, באמצעות תשוקה, אומץ ואהבת סיכון, מאמץ, נחישות והתמדה, וקהילה ואקו-סיסטם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים