"התעשייה הישראלית ניצבת מול מאוורר ענק שמנסה לדחוף אותה החוצה"

בחצי מהגופים התעשייתיים בישראל לא יודעים מה זה תעשייה חכמה, ולא מבינים שהיא נחוצה על מנת לשרוד - כך לפי סקר של התאחדות התעשיינים ● נתנאל היימן, ראש אגף כלכלה בהתאחדות, סיפר כיצד היא והממשלה מסייעות למפעלים לנוע לשם - ולהישאר בארץ

נתנאל היימן, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים. צילום: ניב קנטור

"יש האומרים שהתעשייה היא לא מה שהייתה פעם ועבר זמנה. התעשייה הישראלית מעסיקה 400 אלף עובדים באופן ישיר ומיליונים סביבה באופן עקיף, כש-60% מהם מצויים בפריפריה. היא קטר צמיחה ומקור חדשנות ויכולות טכנולוגיות לכלל המשק. התעשייה הישראלית ניצבת מול מאוורר ענק שמנסה לדחוף אותה החוצה, ויש לתת לה את התנאים כדי שהיא תוכל לשרוד", כך אמר נתנאל היימן, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים.

היימן, מוביל תחום תעשייה חכמה בהתאחדות, דיבר בוועידה השנתית Industry 4.0: תעשייה חכמה – כאן ועכשיו! האירוע, שהופק על ידי אנשים ומחשבים, נערך היום (ג') במרכז הכנסים לאגו בראשון לציון, בהשתתפות מאות מקצוענים בתחום ובהנחיית יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה, ואילן אלתר, מנכ"ל אלתרנט ויו"ר ועדת התכנים של הכנס.

לדברי היימן, "יש כמה תנאים הבסיסיים לקיום התעשייה הישראלית: שיעורי המס צריכים להיות אטרקטיביים עבורה, כדי שהיא תישאר בארץ; נדרשת השקעה בחדשנות, שבלעדיה לא תתאפשר תחרותיות; יש להכשיר את כוח האדם במערכת החינוך; לבנות אותה מחדש ולהתאימה למאה ה-21; ולהפחית את היקפי הרגולציות והביורוקרטיה".

"העולם בתעשייה החכמה – וישראל לא שם"

"המטרה היא למנוע מלדחוק את התעשייה החוצה ואנחנו, בהתאחדות התעשיינים, עושים צעדים בכיוון", אמר. "בשנתיים האחרונות, נושא התעשייה החכמה החל להתעורר. נערכנו, מיפינו את התחום ובנינו לו תכנית עבודה. 99% מהפעילות שלנו היא לסייע לתעשיינים לפתור בעיות. פה, המצב הפוך: אנחנו מזהים מגמה עולמית, של מעבר לתעשייה חכמה, שהתעשיות בארץ אינן שם". כדי להדגים את טענתו ציין היימן סקר שערכה התאחדות התעשיינים בשנה שעברה, שממנו עולה כי חצי מהגופים בתעשייה לא יודעים מה זה תעשייה 4.0 ומה זה ייצור מתקדם, ומבין אלה שכן יודעים – רק חלק קטן הולך להשקיע בתחום.

"בשיתוף פעולה עם רשות ההשקעות, התחלנו לפעול בכמה דרכים על מנת לתת לכך מענה", ציין היימן. "האחת היא פרויקטים ייחודיים לשילוב מפעלים שלא נמצאים בתעשייה החכמה. אנחנו עוברים ממפעל למפעל בכדי לחשוף אותם לטכנולוגיות ולקשור אותם עם נותני פתרונות. כמו כן, אנחנו פועלים לעידוד הפריון, כי גם הוא אמצעי להגדלת התחרותיות, ומסבירים את חשיבות התעשייה המקומית והנעתה קדימה".

"התעשייה המקומית עדיין לא שותפה למגמה העולמית של התעשייה החכמה, ועל מנת להשאיר את התעשייה בישראל ולא לדחוף אותה החוצה לפעילות בחו"ל, יש צורך בהשקעה בחדשנות. בלעדיה לא נוכל להיות תחרותיים. התאחדות התעשיינים פועלת בשיתוף פעולה עם משרדי הממשלה ותכניות האצה ייחודיות כדי שהתעשייה המקומית תעבור לדור הטכנולוגי הבא", סיכם היימן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים