פייסבוק רכשה סטארט-אפ שמפתח אפשרות לשליטה במחשב דרך המח

הענקית מקווה שהנרכשת, חברת CTRL-labs, תסייע לה בפיתוח צמיד המצויד בחיישנים ושמאפשר שליטה בסמארטפונים, מחשבים והתקנים דיגיטליים אחרים ללא צורך לגעת במסך או במקלדת ● סכום הרכישה לא נמסר אך מוערך בכמיליארד דולר

פייסבוק בדרך לשם? קריאת מחשבות. אילוסטרציה: BigStock

לא די שהיא שולטת בנתונים אישיים של מיליארדים, כעת ענקית הרשתות החברתיות שולחת ידיים ומנסה גם להתעסק לנו במח?

פייסבוק רכשה את CTRL-labs, סטארט-אפ צעיר מניו יורק שמפתח ממשק עצבי (neural interface) שיחבר ישירות את המוח האנושי למחשב. סכום העסקה לא נמסר, ואולם על פי CNBC מדובר במיליארד דולר.

את העסקה אישר אנדרו בוסוורת', סגן נשיא פייסבוק לתחומי המציאות הרבודה והמדומה, שעדכן כי CTRL-labs יצטרפו לצוות ה-Reality Labs של פייסבוק.

הענקית ממאנלו פארק מתכוונת להשתמש ביכולות ש-CTRL-labs מפתחת באמצעות צמיד שמתחבר באופן אינטואיטיבי למכשירים אחרים.

"הרעיון של הפיתוח הוא צמיד שמאפשר לאנשים לשלוט במכשירים שלהם כהמשך טבעי לתנועה", הרחיב בוסוורת', שהוסיף כי החברה "מקווה להציג במהירות טכנולוגיה חדשה במוצרי צריכה המוניים."

על פי נתונים ראשוניים, מכשיר שורש כף היד, שנמצא בפיתוח, משתמש בחיישנים כדי לעקוב אחר מחוות ויעבוד רק כמכשיר קלט. בפוסט שעליו חתום בוסוורת' הוא מציין כי "אנו משקיעים זמן רב בניסיון לגרום לטכנולוגיה שלנו לעשות מה שאנחנו רוצים, במקום ליהנות מהאנשים סביבנו… אנו יודעים שיש דרכים טבעיות ויותר אינטואיטיביות לקיים אינטראקציה עם מכשירים וטכנולוגיה", הוא הסביר, בהתייחסו לצמיד הלביש שאמור לפענח את האותות החשמליים שנוירונים בחוט השדרה שולחים לשרירי הידיים. איתותים אלה אומרים לידיים שלנו לנוע בדרך ספציפית, למשל ללחוץ על כפתור או על עכבר. לפיכך קריאתם ושליטה בהם יכולים לסייע בהפעלת כל אלו ללא מגע ממשי אלא רק בכוחה המחשבה.

שליחת תמונות או פרסום הודעות ברשת החברתית מבלי לנקוף אצבע

אם התכניות של פייסבוק יהפכו למציאות, הטכנולוגיה עשויה להקל על שליחת תמונות או פרסום הודעות ברשת החברתית מבלי לנקוף אצבע.

"זה לוכד את הכוונה שלך כדי שתוכל לשתף תמונה עם חבר באמצעות תנועה בלתי מורגשת, או פשוט על ידי, ובכן, כוונה", הסביר בוסוורת' בפוסט את הרעיון, שנשמע מקסים בתיאוריה – אבל גם עוכר שלווה.

במהלך כנס F8 של שנת 2017, פייסבוק הודיעה שהיא עובדת על כתיבה באמצעות המח (ללא מגע ידיים) והאזנה בעזרת העור, היא סיפרה כי בתכנון שהפיתוח יגיע לכתיבת מאה מילים בדקה, מבלי להקליד. פירוש הדבר, למשל, לכתוב חמש פעמים מהר יותר מהזמן הממוצע שאורכת הקלדה בסמארטפון.

עדיין לא ברור כיצד CRTL-Labs תסייע במומחיות שלה ליכולות של הפרויקט שעליו עובדים ב-בניין 8 (Building 8) – כינויה של חטיבת החומרה הסודית של הענקית – כחלק מפיתוחי מעבדות הריאליטי של הענקית, אך טכנולוגיית שורש כף היד מתאימה במיוחד, לדעת מומחים, בכדי לשלוט, למשל, בשני הדגמים של משקפי המציאות הרבודה שלפי הדלפות פייסבוק מפתחת יחד עם ריי באן.

ניטה פרחני, פרופסורית מאוניברסיטת דיוק המתמחה בנוירואתיקה, טוענת שההתקדמות – כגון זו שעליה דיווחה פייסבוק בעבר ושנדמה שהיא מתחילה ליישם הלכה למעשה כיום – פירושה שאנחנו עומדים לחצות את גבול הפרטיות האחרון של האדם, בהיעדר הגנה כלשהי עליו. וכולנו הלא יודעים כמה שפייסבוק בלאו הכי בצרות בכל הנוגע בשמירת פרטיות משתמשיה. כמו גם מתחילים להבין את ההשלכות של הנושא עלינו, הלקוחות.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים