האם ג'פרי אפשטיין סייע לאילון מאסק בנוגע להפיכת טסלה לפרטית?

עבריין המין ואיש העסקים האמריקני, שהתאבד בכלא, אמר לכתב הניו יורק טיימס כי הוא ייעץ למנכ"ל טסלה, באותם שבועות בקיץ 2018 כשמאסק הודיע בטוויטר שבכוונתו להפוך את חברת המכוניות החשמליות לפרטית, חזר בו, והואשם בהטעיה מכוונת של בעלי מניות

פרצה שבינתיים כבר טופלה. טסלה. צילום: נאדג, BigStock

ג'פרי אפשטיין, המיליונר היהודי האמריקני שהואשם בעבירות מין ובניצול נשים צעירות והחפצתן והתאבד בתלייה בתאו בכלא הפדרלי השבוע, מקושר לאינספור אנשי עסקים ואילי הון. כעת משתרבב שמו של אילון מאסק, מנכ"ל טסלה כקשור אליו עסקית. האמנם?

הניו יורק טיימס פרסם דיווח של ג'יימס ב' סטיוארט, ובו מתאר המשפטן, הכותב בעיתון טור קבוע, את ביקורו בביתו של אפשטיין באפר איסט סייד, אותו ערך לפני כשנה, ב-16 באוגוסט 2018.

סטיוארט כותב כי הגיע לביקור ולראיון עם אפשטיין משום ששמע "שמועה" כי הוא מייעץ למנכ"ל טסלה, מאסק, אודות בוץ עסקי ופרשייה לא נעימה שבהם שקע יזם ההיי-טק באותם ימים.  

הדברים מתייחסים למהומה הגדולה שחולל מאסק באותו חודש אוגוסט – הוא הפחיד את המשקיעים ותפס את הדירקטוריון שלו מופתע לחלוטין, כשהודיע לעולם דרך טוויטר שבכוונתו להפוך את חברת המכוניות החשמליות שלו לפרטית. מאסק הפך את הבשורה הזאת במהירות, בתוך כשבועיים, כשבישר שהחברה נותרת ציבורית.

יזם ההיי-טק והמיליארדר אילון מאסק. צילום: דן טיילור, Heisenberg Media

יזם ההיי-טק והמיליארדר אילון מאסק. צילום: דן טיילור, Heisenberg Media

המהלך הזה של המיליארדר והיזם עורר עליו זעם וטענות על כך שהוא עושה שימוש מכוון בקהל עוקביו ברשת החברתית בכדי להשפיע על ערך מניות החברה. בעיקר הצביעו המבקרים על כך שמאסק כתב בציוציו כי "המימון (למחיקת טסלה מהבורסה – ג"פ) מובטח" – דבר שלא היה מגובה בעובדות. לפי החשדות שנפוצו סביב הפרשה, מאסק הצהיר שביכולתו לבצע את המהלך – דבר שהביא מיד לכך שמחיר המניה זינק – אבל עשה זאת כשלא היו בידיו בכלל הביטחונות הנדרשים.

הפרשייה נמצאה בחקירה מטעם ה-SEC, הוועדה האמריקנית לניירות ערך ולבורסות, וכשתוצאות החקירה התבררו הן כללו ההסכם בין כל הנוגעים בדבר על כך שמאסק, אחרי 14 שנות כהונה, חייב לפרוש מתפקידו כיו"ר הדירקטוריון בטסלה. בנוסף להסכם על הרחקתו של מאסק מתפקיד היו"ר לתקופה של לפחות שלוש שנים, הסכימה החברה למנויים של שני דירקטורים עצמאיים נוספים שיצטרפו לחבר המנהלים עד סוף השנה הנוכחית.

במאמר שלו הוסיף סטיוארט וסיפר כי הוא שמע שאפשטיין "מכין רשימת מועמדים לפי בקשתו של מר מאסק" למילוי תפקיד היו"ר של טסלה.

לא סיפק הוכחות ונרתע מלהרחיב

על פי הדיווח של סטיוארט, על אף שאפשטיין "נרתע" מלדבר על טסלה, הוא דווקא חש "בנוח" לדון בעניין שלו בנשים צעירות, אמר שהפללה בגלל יחסי מין עם נערות מתבגרות הייתה סטייה תרבותית, וכי היו זמנים בהיסטוריה שבהם הדבר היה מקובל לחלוטין. להצדקת התנהגותו ופשעיו, הוא ציין כי הומוסקסואליות נחשבה גם היא לפשע, ועדיין יכולה לגרור עונש מוות באזורים מסוימים בעולם.

סטיוארט סיפר עוד שאפשטיין עסק גם בכך שהוא צפה ב"אנשים בולטים מההיי-טק נוטלים סמים ומתארגנים על יחסי מין". הכתב של הניו יורק טיימס הוסיף וציין כי "הרושם הכללי שיצא לי משיחתנו בת ה-90 דקות לערך היה שמר אפשטיין הכיר מספר מדהים של אנשים עשירים, מפורסמים וחזקים, והיו לו גם תמונות להוכיח זאת".

בעניין ה"שמועה" אודות מאסק, שבגללה הלך להיפגש עם אפשטיין, המשיך וציין סטיוארט כי הייתה לו סיבה להטיל ספק בדברי המיליונר המפוקפק, ולחשוד כי לא אמר את האמת. "המשכתי לנסות להחזיר את השיחה לטסלה, אבל מר אפשטיין נותר מתחמק. הוא אמר שהוא דיבר עם הסעודים על כך שהוא עשוי להשקיע בטסלה, אך לא התכוון לספק שום פרט או שמות".

אף אחד לא מעוניין ששמו ייקשר בזה של אפשטיין

ג'פרי אפשטיין. צילום: מחלקת השריף של מחוז פאלם ביץ' מתוך וויקיפדיה

ג'פרי אפשטיין. צילום: מחלקת השריף של מחוז פאלם ביץ' מתוך וויקיפדיה

סטיוארט גם ציין כי כשלחץ על אפשטיין להראות לו או לספר יותר על דוא"ל שלכאורה קיבל ממאסק בנושא הייעוץ שזה ביקש ממנו, אמר לו המרואין שהדוא"ל לא היה ממאסק עצמו, אלא ממישהו "קרוב מאוד אליו" וסירב לומר מי היה האדם הזה. הכתב מספר שכששאל את אפשטיין האם האדם הזה יסכים לדבר איתו, והוא אמר שיברר זאת, אך בהמשך הודיע לו כי האדם סירב. הכתב של הניו יורק טיימס ציין כי הוא בספק אם אפשטיין אכן שאל מישהו משהו בעניין.

סטיוארט מספר במאמרו כי "כשחשבתי אחר כך על הראיון שלנו, נדהמתי מכמה מעט מידע מר אפשטיין מסר בפועל. אמנם אינני יכול לומר שמשהו ממה שהוא אמר היה שקר מפורש, אך הרבה ממה שהוא אמר היה מעורפל או ספקולטיבי ולא ניתן היה להוכיח או להפריך דבר".

כיום אף אחד לא מעוניין ששמו יקשר בזה של אפשטיין, ובהתאם גם טסלה וגם מאסק הודיעו כי הם מכחישים בתוקף את הדיווח ואת הטענות שאפשטיין ייעץ למאסק בכל עניין שהוא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים