למצוינות אין דת

צירוף מקרים זימן שלשום (ג') לבית הנשיא שני צדדים של המצוינות הישראלית: הכדורסלנים מנבחרת העתודה, שזכו באליפות אירופה, ויזמים חרדים בתחום ההיי-טק ● אלא שבעוד שהספורטאים מקבלים את כל הכבוד, היזמים החרדים לא תמיד מקבלים את ההזדמנות שמגיעה להם

תמונה של אלופים: יזמי ההיי-טק החרדים ביחד עם שחקני נבחרת העתודה, אלופי אירופה בכדורסל. צילום: אהרל'ה קרומבה

שלשום (ג') נערכו בבית הנשיא, לחלוטין בצירוף מקרים, שני טקסים שונים במקביל: האחד היה אירוע סיום של המחזור הראשון של תכנית היזמות החרדית ביזלאבס והשני – קבלת פנים לנבחרת העתודה של ישראל, שזכתה באליפות אירופה בכדורסל. הברקה מהירה של מנהלי החממה החרדית הביאה לצילום משותף שלהם ושל היזמים עם הספורטאים המנצחים.

מדובר בתמונה לא שגרתית, שהפגישה לרגע שני קצוות של החברה הישראלית, שכל אחד מהם מייצג סוג של מצוינות: הספורטאים הצעירים, שהביאו לישראל הרבה כבוד, ולצדם יזמים חרדים, שהקימו סטארט-אפים בחממה שנועדה למצות את הפוטנציאל שקיים במגזר זה. במסגרת המיזמים החרדיים יכולים להיות מועסקים אנשי מקצוע, גברים ונשים, בעלי כישרונות ומיומנויות לא פחות מעמיתיהם החילוניים, אבל בגלל הצרכים המיוחדים שלהם והעדר מודעות מספקת מצד החברה הכללית, רובם נשארים חסרי תעסוקה.

חוד החנית של החברה החרדית

שבעת היזמים מסמלים את חוד החנית של החברה החרדית. אבל, למרבה הצער, הם יוצאים מהכלל שאינם מעידים על הכלל. זאת משתי סיבות. האחת, שאותה ציין איציק קרומבי, מנהל ביזמקס, מרכז החדשנות שתחתיו פועלת תכנית ביזלאבס, היא שמרבית הסטארט-אפים של החרדים נסגרים. הוא אמר את זה בהתבסס על מחקר שנערך בטרם הקמת החממה, שלפיו ננעלו שעריהן של רוב מבין 40 החברות של יזמי היי-טק חרדים שנדגמו, על אף שאלה גייסו כסף והשקיעו המון מבחינת זמן ומשאבים. הנתון הזה נכון גם לסטארט-אפים באופן כללי, אלא שבמגזר החרדי נוספת עוד סיבה – חוסר היכולת שלהם לקבל תמיכה מקצועית ולהשתלב במרחב ההיי-טק הכללי.

הסיבה השנייה מופיעה במצגת שהציג באירוע אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות – שמפעילה תכניות האצה למגזר החרדי. אהרון הראה שבתחום ההיי-טק, רק 1% מכלל כוח האדם הפוטנציאלי שקיים במגזר זה ממומש. רבים מהם שולחים קורות חיים ונדחים, ואחרים לא עושים אפילו את זה, כי הם יודעים שאין להם סיכוי. מצב דומה קיים גם לגבי הערבים. זאת, על אף שהמחסור במהנדסים בענף מגיע ל-15 אלף איש, ולמרות האמביציה שקיימת בקרב חלק מבני מגזרים אלה לעשות ולהצליח.

בטקס דובר לא מעט על כך שהחברה הישראלית המשוסעת – או, כפי שהנשיא, ראובן ריבלין, כינה אותה, השבטים של ישראל – עדיין לא מספיק יודעת להכיל את המגזרים השונים בה. המסר שעלה מהאירוע, ובמרכזו מדבריו של נשיא המדינה, הוא שהזהות של אדם, בין אם הוא גבר או אישה, יהודי או ערבי, דתי או חילוני וכל דבר אחר, לא צריכה להשפיע על מתן ההזדמנות עבורו לממש את הפוטנציאל שלו. כי למצוינות אין דת, גזע, מין, נטייה מינית וכדומה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים