עננים על ראשינו, הרוח איתן

מעבר מוצלח של ארגון לענן אינו תלוי בשיקולים הטכנולוגיים - אלא בהתמודדות עם השינויים התרבותיים

11/07/2019 15:09
איציק מלכה, מנכ"ל ג'וניפר נטוורקס בישראל. צילום: ניב קנטור

אמנם קיימים שיקולים טכנולוגיים בכל מעבר של ארגון לענן או לסביבה מרובת עננים, אך סיכוי נמוך שארגונים יחוו הצלחה, או כישלון – בעקבות משהו שהם פשוט רכשו, או התקינו.

אימוץ שינוי תרבותי בארגון יוביל לשינוי מהותי ביותר, שינוי שיאפשר הפקת רווחים גדולים מהכלים והמיומנויות החדשות הזמינות כיום לארגונים שידעו כיצד לעבוד איתם. מנגד, ארגונים שלא יצליחו להתאים את עצמם באופן יזום, צפויים להתמודדות הדומה לחתירה כנגד הזרם – רצופת קשיים ומתישה.

מחשוב ענן קשור לתפעול, לא לשרתים: המוצר האמיתי שספקי ענן מוכרים הינו שירות תפעול. ארגונים שעוברים לענן, מרוויחים שנים של מחקר ופיתוח שהובילו לאוטומציה, תזמור, ניטור ובינה מלאכותית. זה לא קשור לשרת, אלא על איך שרתים אלו מתקשרים יחדיו עם אלמנטים תומכים אחרים ותורמים ערך לארגון.

במקום בו ניתן לרכוש את הטכנולוגיה, יש צורך לכלול את הפעולות בתוך התהליכים הקיימים, המכתיבים איך העסק מתנהל סביב הטכנולוגיה. כישלון בהכרת השינוי העסקי-תרבותי הנדרש לצד הטכנולוגיה, פירושו שההגירה לענן עלולה להיות יותר אכזבה מאשר הצלחה עבור ארגונים רבים.

אל תיתן לענן להיות ארכיטקטורה של מישהו אחר: בכל מסע של חברה לענן, מדובר בהרבה מעבר ליישומים שעוברים לענן במקום להיות מאוחסנים בחדר שרתים. הגיוני לחשוב שכאשר היישומים פועלים על גבי תשתית של מישהו אחר – הנטל של ניהול הארכיטקטורה יהיה קטן יותר. אך תעשיית ה-IT מלאה בחברות שפטרו עצמן מאחריות ארכיטקטונית, רק כדי לגלות שהארכיטקטורה עדיין חשובה, בין אם היישום הוא בענן או מקומי. שמירה על נראות ארכיטקטונית של שירותי מיקור חוץ – היא קריטית. תהליכים של חברה והתרבות שלה חייבים להתפתח, על מנת לתמוך בתשתית פנים וחוץ. הקפדה על תהליכי תוכן (design) ושינוי חשובה.

לנהל מעל לתשתית

מפתיע במידת מה לראות כמה ה-IT המודרני עדיין קשור לממשקי שורת הפקודה (CLI), המניעים מכשירים אינדיבידואליים וחלקי תוכנה. ה-CLI הוא כמו להטיס מטוס בעזרת כלי שליטה פיזיים פרטניים עבור כל מנוע, כל מוטות כנף, איזון המטוס ועוד. ככל שהמטוסים הפכו מורכבים יותר, כך אמצעי השליטה הפכו מופשטים יותר. גם כשישנה בעיה פיזית, היא יושבת על אמצעי שליטה מורכבים, המתרגמים אותה להתנהגות המטוס.

כך הדבר גם בענן. ישנם עדיין שרתים בסיסיים ומתגים, אך השליטה חייבת להיות יותר מופשטת. בסופו של דבר, זה לא צריך להיות משנה אם עומס ביישומים מטופל בענן אחד או שני – מפעילים חייבים שתהיה להם היכולת להגדיר את התוצאה הרצויה עבורם ושתהיה להם מערכת תזמור שתדאג לתרגום.

הכנה לסוג שליטה זה, משמעותה שמפעילים יצטרכו להכיר כלים לניהול סביבת עבודה המתפתחת בתדירות גבוהה. בין אם זה נראה כמו Terraform של HashiCorp, AWS של CloudFormation או ARM templates של מיקרוסופט, קיים סיכוי נמוך כי עתיד האספקה והניהול יהיה מעוגן במבנים הישנים ובכלים תבניתיים שתמכו במערכות בעשרים השנים האחרונות.

כל השינויים הללו קשים מספיק גם בלי להוסיף לחץ מהעולם בחוץ. יש היום יותר מדי רעש במערכת. לכל אחד יש דעה, והיא מובעת בחדר ההדים הגדול בעולם. האמת כזאת: כן, האבולוציה קיימת. אבל חברות, גדולות וקטנות מבינות זאת רק עכשיו. אין קיצורי דרך. ולמרות שיש אנשים וחברות היכולים לעזור לייעץ בדרך, אין איש שיכול לעבור את המסע הזה מלבדכם. לכן – התקדמו בקצב שלכם.

הכותב הוא מנכ"ל ג'וניפר ישראל

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלעד

    מוצרים מצוינים, למי שעושה את המעבר הקל מסיסקו לג׳וניפר אני יכול לומר - רק טוב יצא לכם מזה. גמישות זה שם המשחק.

אירועים קרובים