בסודאן החזירו את האינטרנט – אבל רק לאדם אחד

כבר שבועות, עקב המהפך השלטוני והמהומות שנלוו לו, שהמדינה מונעת מהאזרחים גלישה, ובעיקר את האפשרות לתקשר ביניהם ברשתות החברתיות ● כעת חודש החיבור, אבל רק לעו"ד שהצליח לנצח במאבק משפטי בנדון ● למרות שבית משפט הסודאני הורה לספקית האינטרנט Zain Sudan להחזיר את שירותי האינטרנט לכולם - הדבר לא התרחש

סודאן. אילוסטרציה: BigStock

איך קרה שרק לאדם אחד בכל סודאן יש כרגע גישה לאינטרנט?

סודאן עוברת טלטלות קשות בחודשים האחרונים. עומר אל באשיר, נשיאה ומי שניהל בה שלטון צבאי כדיקטטור במשך כ-30 שנה, התפטר לפני יותר מחודשיים לאחר גל מחאה חסר תקדים כנגדו. באפריל פיזר הצבא הסודאני באש חיה מפגינים שהקימו מאהל מחאה בחרטום, מול משרד ההגנה. לאירועי אותו היום היו תוצאות מחרידות, עם יותר ממאה מפגינים הרוגים ועשרות גופות שנמשו מהנילוס. הסודאנים דורשים לסיים את השלטון הצבאי ולעבור לשלטון אזרחי מלא. בתגובה ללחץ הזה עשה המשטר העכשווי שנמצא בידי המועצה הצבאית הזמנית, ה-TMC, את מה שמשטרים אפלים עושים בכדי לחבל במחאות דומות – הוא חסם את הגישה לאינטרנט, וכיום היא פשוט נמנעת מכל הציבור, מלבד מעו"ד אחד שניצח את המערכת.


BlueforSudan# – קמפיין להעלאת המודעות שרץ ברשתות החברתיות העולמיות

ה-TMC שולטת במדינה מאז הדחתו של הנשיא לשעבר באפריל, אבל קל מהרה היא הפכה בדיוק למה שממנו חששו אזרחי סודאן – למשטר רע, אם לא גרוע מזה של אל בשיר, וככזה שמנסה לרסן את אזרחי המדינה בכוח.

אלא שאדם אחד – עורך הדין הסודאני, עבד אל-עדהם חסן – הצליח בכל זאת לנצח את המערכת וזכה בתביעה שהגיש לבית המשפט נגד מפעילת הטלקום Zain Sudan – חברה בת של Zain Kuwait וספקית האינטרנט הגדולה ביותר במדינה. כעת חסן נלחם על מנת לשחזר את החיבור לאינטרנט לשאר חלקי המדינה.

על פי דיווחים של רויטרס וה-BBC, בית המשפט למעשה פסק נגד החשכת האינטרנט הכוללת כבר ביום א', אך לפי דיווחיו של חסן פסק הדין לא שינה את המצב. השבוע אמר עו"ד כי "יש לנו שימוע בבית המשפט מחר ועוד אחד מחרתיים, אני מקווה שמיליון איש יקבלו גישה לאינטרנט עד סוף השבוע". הוא סיפר לתקשורת העולמית כי ספקית האינטרנט טענה כי הצטוותה על ידי מנהיגים צבאיים להחשיך את האינטרנט לכלל אזרחי המדינה.

עקב מהומות הדמים במדינה, השלטון המחמיר והחשכת האינטרנט לתושבים החל במקביל קמפיין שרץ ברשתות החברתיות העולמיות, שזכה להאשטאג BlueforSudan# ונועד להעלאת המודעות סביב המשבר החמור במדינה, ולכך שמרבית האזרחים הסודאנים נטולי גישה לאינטרנט.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים