מה גרם להחלטה של אינטל לעכב את הקמת המפעל החדש בקריית גת?

נראה שהעיכוב בהשקת מעבדי ה-10 ננו-מטר והמצב הלא מזהיר בשוק המעבדים בכלל גרמו לחברת הענק להרים תמרור עצור ● אינטל אמנם מתרחבת לתחומים אחרים, אבל היא קודם כל חברת מעבדים

מפעל אינטל בקריית גת. הממשלה צריכה לפעול כדי שגם המפעל הבא של החברה יוקם שם. צילום: ארכיון קריית גת, מתוך ויקיפדיה

בשנים האחרונות הקפידה אינטל לציין יותר מפעם אחת שהיא לא רק יצרנית של מעבדים. זה היה אחד ממשפטי המפתח של מנהלי החברה, שדאגו לחזור עליו כמו סוג של מנטרה. הם גם הציגו לראווה את העלייה הקבועה והמשמעותית למדי בהכנסות השנתיות, ואת הצמיחה הגדולה של פעילותה בתחומים אחרים, כמו דטה סנטרים, בינה מלאכותית ועוד טכנולוגיות מודרניות. החברה אף מתגאה שוב ושוב בכך שטכנולוגיות שלה עוזרות לחיי היום יום, למשל שידורי ספורט מתקדמים, ומופעי רחפנים גדולים ומתואמים היטב – כמו שהיה בטקס הדלקת המשואות של יום העצמאות לפני כשנתיים.

כנראה שיש לאינטל סיבות לא רעות בכלל להפנות את המבט של כולם מייצור המעבדים שלה. אולי, כמו שאומרים, ידעו שם את מה שהאנשים מבחוץ לא יכלו להבחין בו, ולכן החליטו לעכב את הקמת המפעל החדש בקריית גת.

אחרי שהיא החליטה לצאת משוק המעבדים למובייל, כשהיא בעצם משאירה את השטח ל-ARM, התברר שאינטל מתקשה מאוד, מסיבות שונות, לעשות את הצעד הנדרש מייצור מעבדים בליתוגרפיה מיושנת יחסית של 14 ננו-מטר אל הדור הבא של 10 ננו-מטר. השקת מעבדי ה-10 ננו-מטר שלה נדחתה ונדחתה, ושלשום (א') אמר בוב סוואן, מנכ"ל החברה, במפגש עיתונאים ביפו שהם יתחילו להיות מושקים לשוק הפרטי לקראת עונת החגים של סוף השנה הנוכחית, ולשוק העסקי במחצית הראשונה של השנה הבאה. כך או כך, זה הפך כבר מזמן לסגה שאנשים שאינם מקצועיים לחלוטין כנראה אף פעם לא יצליחו להבין.

עוד בעיה לאינטל: הקאמבק של AMD

יכול להיות שבעידן אחר, בעיות המעבדים היו עוברות יחסית בשקט, אבל אם לא מספיקות המהמורות האובייקטיביות והסובייקטיביות של אינטל פנימה, הופיעה באחרונה בעיה חדשה-ישנה עבורה מבחוץ.

AMD, שאינטל כבר חשבה שהכניעה אותה לפני מספר שנים, חזרה בכוחות מחודשים ועם טכנולוגיה מתקדמת. בזמן שאינטל עוד לא הצליחה, כאמור, להביא לשוק מעבדי 10 ננו-מטר, יריבתה אוטוטו מתחילה למכור מעבדים בתצורת ייצור של 7 ננו-מטר, יתר על כן, היא תמכור מעבדים כאלה הן למכשירים ניידים דקים וקלים, והן למחשבים שולחניים כבדים יותר. מטבע הדברים, AMD ממש לא מתכוונת לחכות לאינטל שתשיק את מעבדי ה-10 ננו-מטר שלה, וגם לא למאמצים האמיתיים וכנראה גם מתקדמים של המתחרה להפוך לשחקנית בשוק כרטיסי התצוגה.

ההתנהלות הזו של אינטל יצרה סוג של בור, או ואקום. מכיוון שהחברה נמצאת בתקופת ביניים, שבה היא כבר החלה לשדרג חלק מקווי הייצור שלה לטכנולוגיה החדשה, לא רק שמעבדי ה-10 ננו-מטר עוד לא כאן, אלא שנוצר במקביל חוסר במעבדי ה-14 ננו-מטר בהשוואה לביקושים. לכן, יצרניות המחשבים מחפשות תשובות אצל המתחרה, AMD. רמת הביקוש הכללי למעבדים בשוק המחשבים יורדת לאיטה, וזהו שוק מצומצם גם ככה ברמת השחקניות, אז אם חברה אחת לא נותנת – לוקחים מהשנייה.

כנראה שבאינטל הבינו שהם הולכים לשנה קשה מבחינת הביקושים למעבדים, ולפי החברה לשנה קשה באופן כללי, בגלל מצב הכלכלה הגלובלי. לכן, ומכיוון שעל פניו יש עדיין בעיות במעבר לייצור בליתוגרפיה החדשה, החליטו בחברה להרים תמרור עצור, כדי לחסוך בהוצאות. כנראה שזו הסיבה האמיתית לדחיית הקמת המפעל החדש בקריית גת, שהיה דורש ממנה להשקיע סכומים גדולים כבר השנה. אם תרצו, ההחלטה על העיכוב מגלמת את כל בעיות המעבדים בבת אחת.

אינטל לא תעצור לחלוטין או תבטל את ההשקעה המתוכננת בהקמת המפעל החדש, או בעצם בהתאמתו לתהליכי הייצור החדשים. קשה לי להאמין שזה יקרה, ולא רק בגלל ענייני הון וכספים. אינטל יכולה לומר שלא רק המעבדים חשובים לה, אבל אם היא תרצה או לא, מדובר קודם כל על איך שהיא נתפסת בעיני כלל הציבור. היא לא יכולה, וגם לא רוצה, לוותר על שמה הטוב בתחום. אינטל היא אולי לא רק חברת מעבדים, אבל היא קודם כל חברת מעבדים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יהודה אלידע

    אינטל שואלת את עצמה, למה לזרוק כסף טוב אחרי כסף רע? אם ההשקעה לא תביא לה כושר יצור עדיף בדור ה-10 ננומטר אולי כדאי למחוק חצי שנהמהיומן ולרוץ ישר ל-7 ננומטר. כי ברגע שמישהו התחיל ליצר בטכנולוגיה החדשה יותר, זו התאבדות פיננסית להשקיע בטכנולוגיה מפגרת. ואינטל מעולם לא נעצרה בהחלטות קשות, כמו לסגור קווי ייצור מפסידים או לצאת לגמרי לתחומים שבהם אין לה יתרון ייחודי מובהק, כזה שהיא יכולה להרוויח טוב גם אם המתחרים נאבקים פיננסית בגלל יתרונות לגודל של הגורילה הכי גדולה בתעשייה.

אירועים קרובים