מנהל האבטחה הראשי לשעבר של פייסבוק: "לצוקרברג יש יותר מדי כוח"

אלכס סטמוס - מי שכיהן כבכיר תחום האבטחה ברשת החברתית הדומיננטית עד התפוצצות פרשיית קייברידג' אנליטיקה, אז עזב את החברה בשל "חילוקי דעות" - טוען שלמנכ"ל החברה ומייסדה יש כיום יותר מדי כוח בידיו, ולכן עליו לפנות את כס המנכ"לות

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. צילום: Freisehamburg, מתוך ויקיפדיה

אלכס סטמוס, מי שהיה עד לפני כשנה קצין הביטחון הראשי של פייסבוק, ניסה לאבחן את הבעיה של הרשת החברתית הענקית, מעסיקתו לשעבר. הוא עשה זאת במהלך שיחה באירוע 2019 Collision Conference בטורונטו, עם המייסדת השותפה של המגזין Recode, קארה סווישר.

סטמוס, שעזב את פייסבוק באוגוסט אשתקד, אמר כי החברה תיהנה משינוי במבנה הניהולי שלה, שכפי שהוא בנוי כיום מספק למארק צוקרברג, המייסד שלה, סמכות מלאה על קבלת החלטות, בשל תפקידו הכפול כמנכ"ל ויו"ר מועצת המנהלים.

"הייתי שוכר מנכ"ל חדש לחברה"

"יש טיעון לגיטימי שיש לו יותר מדי כוח", אמר סטמוס על צוקרברג לסווישר בכנס הטכנולוגי בטורונטו, והוסיף עצה: "הוא צריך לוותר על חלק מהכוח הזה. אם הייתי הוא, הייתי שוכר מנכ"ל חדש לחברה".

סטמוס אמר גם כי מהלך שכזה יאפשר לצוקרברג להתמקד טוב יותר בפיקוח על פיתוח המוצר של פייסבוק, שזה למעשה הדבר שהוא, צוקרברג, הכי נלהב ממנו. בכיר האבטחה אפילו הציע לבוס שלו לשעבר מחליף שיתאים לתפקיד ואמר: "ההמלצה שלי תהיה בראד סמית' ממיקרוסופט – מבוגר שעבר את זה בעבר בחברה אחרת", הוא אמר, בהתייחסו למהומה ולביקורת שאופפים את פייסבוק בעיקר סביב יחסה לפרטיות המשתמשים והצורך, אולי, ברגולציה ממשלתית עליה. הדברים עלו לכותרות ובענק במהלך החודשים האחרונים, מאז שפרשיית קיימברידג' אנליטיקה נחשפה לציבור.

בדבריו ביום ג' הוסיף ואמר סטמוס כי הוא מצא את הטיעונים מדוע חובה לפרק ענקיות כמו פייסבוק וגוגל משכנעים, אבל טען שזה לא הפתרון אשר לו נזקק המגזר הטכנולוגי. הוא אמר כי עמק הסיליקון צריך במקום זאת פיקוח גדול יותר מהרגולטורים וחוק פרטיות נתונים נוקשה, שיוחל גם בארה"ב, כמו ה-GDPR באירופה.

"אני דווקא לא מסכים עם כמה מהחברים שלי בפייסבוק כי אני חושב שבמובנים רבים פייסבוק חזקה מדי ואני מאוד פוחד מהרגע הזה, כבו אנחנו נותנים אחריות לחברות ששוות חצי טריליון עד טריליון דולר, בלי דמוקרטיה וללא גבולות לכוח הזה, ואז עוד מבקשים מהן לתקן נושאים חברתיים", אמר סטמוס כהסבר להלך מחשבתו.

עוזבים, נושרים ומבקרים

אגב, מעניין להיזכר, אפרופו פרשת חברת המחקר הבריטית-אמריקנית קיימברידג' אנליטיקה, שסטמוס עזב את החברה עקב הלהט סביבה. במרץ 2018 פורסם בניו-יורק טיימס כי מנהל אבטחת הנתונים יעזוב את פייסבוק בשל חילוקי דעות בינו לבין בכירים אחרים באשר לעד כמה הייתה צריכה הענקית לשתף מידע אודות המעורבות של מדינות בהפצת פייק ניוז. כמו כן נכתב כי נתגלעו חילוקי דעות בין סטמוס לבכירים אחרים באשר למדיניות פייסבוק בנושא לקראת בחירות האמצע בארצות הברית, שהתקיימו בנובמבר באותה שנה.

לפי אותה כתבה, עובדים ועובדים לשעבר בפייסבוק מסרו שסטמוס צידד בכך שפייסבוק הייתה צריכה לפרסם יותר מידע בנושא, אבל נתקל בהתנגדות מצד עמיתיו. הוא היה הבכיר הראשון ברשת החברתית הדומיננטית שנודע כי יעזוב אותה בעקבות הפרשה. לא ברור האם כעת הוא מתבטא כפי שהוא מתבטא רק כביקורת לגיטימית, או כחלק ממשקעים ומטענים שנותרו בעינם עקב העזיבה וחילוקי הדעות.

כך או כך, דבריו אלו מגיעים לאחר שמוקדם יותר במאי פרסם כריס יוז – אחד מחמשת המייסדים השותפים המקוריים של פייסבוק – טור דעה ובו קרא בפומבי לפירוק ענקית המדיה החברתית הדומיננטית משום שהפכה לגדולה מדי ולריכוזית מדי. צוקרברג, הגיב לדברים ואמר שהצעותיו של יוז לא יעזרו לפתרון הבעיות שהעלה.

במאמר שלו שפורסם בניו יורק טיימס כתב יוז – שעזב את פייסבוק ב-2007 – כי החברה על שלל זרועותיה וחברות הבת שלה צריכה להתפרק בכדי "להבטיח לאחרים שחברות חדשות יכולות להתחרות". יוז הוסיף בין השאר בדבריו הסבר שהמשתמשים "צריכים הגנות פרטיות בסיסיות, ואת היכולת להעביר את הנתונים שלהם לפי הצורך".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים