מייסד-שותף של פייסבוק קרא לפירוקה – צוקרברג הגיב: "זה לא הפתרון"

כריס יוז, אחד מחמשת מקימי הרשת החברתית הדומיננטית בעולם, כתב טור דעה בניו יורק טיימס ובו קרא "לשבור את פייסבוק" ולפרק את ענקית המדיה החברתית בגלל כוחה העצום ● המנכ"ל והבוס ענה שהפירוק לא יעזור להתמודדות עם הבעיות שמעסיקות את מי שדמוקרטיה ובחירות בראש מעיניו

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. צילום: Freisehamburg, מתוך ויקיפדיה

בשבוע שעבר פרסם כריס יוז – אחד מחמשת המייסדים השותפים המקוריים של פייסבוק – טור דעה ובו קרא בפומבי לפירוק ענקית המדיה החברתית הדומיננטית משום שהפכה לגדולה מדי ולריכוזית מדי. מארק צוקרברג, היו"ר, המנכ"ל והבוס של הרשת החברתית שהיא גם הבעלים של אינסטגרם וווטסאפ, נמצא כעת בביקור בצרפת והגיב לדברים ואמר שהצעותיו של יוז לא יעזרו לפתרון הבעיות שהעלה.

במאמר שלו שפורסם ביום ה' בניו יורק טיימס, כתב יוז – שעזב את פייסבוק ב-2007 – כי החברה על שלל זרועותיה וחברות הבת שלה צריכה להתפרק בכדי "להבטיח לאחרים שחברות חדשות יכולות להתחרות". יוז הוסיף בין השאר בדבריו הסבר שהמשתמשים "צריכים הגנות פרטיות בסיסיות, ואת היכולת להעביר את הנתונים שלהם לפי הצורך".

"משקיעים יותר בביטחון מאשר כל אחד אחר במדיה החברתית"

בראיון שהעניק לרשת הצרפתית France 2, ושפורסם ביום ו', הגיב צוקרברג לדברים שכתב יוז – שטען בין השאר כי היזם והמיליארדר הצעיר צבר כוח מופרז – ואמר: "כשקראתי את מה שהוא כתב, התגובה העיקרית שלי הייתה שמה שהוא מציע שנעשה לא יחולל דבר שיעזור לפתור את הבעיות האלה. אז אני חושב שאם מה שחשוב לך זה דמוקרטיה ובחירות, אז אתה רוצה שחברה כמונו תוכל להשקיע מיליארדי דולרים בשנה, כמותנו, בבניית כלים מתקדמים מאוד להילחם בהתערבות בבחירות".

צוקרברג, שהעניק את הראיון במסגרת ביקור נוכחי שלו בפריז, שמטרתו העיקרית היא להיפגש עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הוסיף והסביר כי "התקציב שלנו לבטיחות השנה גדול יותר מכל ההכנסות שהיו לחברה שלנו כשהנפקנו לציבור בתחילת העשור הזה. הרבה מזה קורה משום שאנחנו הצלחנו לבנות עסק מצליח שעכשיו יכול לתמוך בכך".

בטורו טען יוז, כאמור, גם ספציפית נגד הכוח שצבר צוקרברג, וקבע כי "כוחו של מארק הוא חסר תקדים ולא אמריקני", וכי הרכישות והפופולריות של פייסבוק הפכו אותה לדומיננטית עד כדי כך שהיא מרתיעה מתחרים. אבל צוקרברג טען שהגודל של פייסבוק למעשה מעניק לציבור יתרון. "אתם יודעים", אמר למראיין, לורן דלהאוס, ולשמועיו, "אנחנו משקיעים יותר בביטחון מאשר כל אחד אחר במדיה החברתית".

"לא צריך להיענש על ההצלחה"

עוד לפני תגובתו של צוקרברג לדברי יוז הגיעה תגובת בכיר אחרת מפייסבוק – ניק קלג, שהוא סגן ראש ממשלת בריטניה לשעבר ושכיום מאייש את משרת סגן נשיא פייסבוק לענייני העולם והתקשורת.

הסכים עם יוז על כמה נקודות מדבריו ואמר ש"חברות צריכות להיות אחראיות על מעשיהן. אם אנשים היו כותבים את כללי האינטרנט מאפס היום, הם לא היו רוצים שכל כך הרבה שאלות חברתיות, פוליטיות ומוסריות חשובות יוותרו בידי חברות פרטיות". עם זאת, קלג טען כי פיצול פייסבוק לא יתקן את הבעיות הטמונות בתחום המדיה החברתית והמשיך בקו שבו החל הבוס שלו, צוקרברג, בסוף מרץ, כשהוא גם הוא מבקש פיקוח ממשלתי מוגבר על האינטרנט כולו.

"אנחנו מעסיקים 38,000 אנשים ברחבי העולם, ובכל יום יותר משני מיליארד אנשים משתמשים בפייסבוק, באינסטגרם או באחד המוצרים האחרים שלנו. הגדול כשלעצמו לא רע. לא צריך להיענש על ההצלחה", אמר קלג.

בתגובתו הוא למעשה הקדים את צוקרברג ואמר כמוהו כי "במקרה של פייסבוק, הגודל שלנו לא רק הביא חדשנות, הוא גם אפשר לנו לעשות השקעה ענקית בהגנה על בטיחות וביטחון השירותים שלנו".

קלג סיכם את דבריו וקבע כי "כל מי מודאג לגבי האתגרים שאיתם אנו מתמודדים בעולם המקוון צריך לדאוג שהכללים של האינטרנט יהיו נכונים, ולא לפרק חברות אמריקניות מצליחות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים