בירת ההיי-טק של ארה"ב היא גם הראשונה לאסור זיהוי פנים

מועצת העיר סן פרנסיסקו החליטה ברוב של 8-1 שלא לאפשר להפעיל את טכנולוגיית זיהוי הפנים (FRT - ר"ת Facial recognition technology) בגבולותיה, בטענה שהיא מסכנת את חופש הפרטיות - האם מקומות אחרים בארה"ב ובעולם יצטרפו אליה?

לא בסן פרנסיסקו. זיהוי פנים. אילוסטרציה: BigStock

עמק הסיליקון – ממלכת ההיי-טק של ארה"ב – שוכן בקליפורניה ונמצא כ-60 ק"מ דרומית לסן פרנסיסקו. לפיכך, העיר נחשבת כבירת ההיי-טק של האמריקנים. לכן מדהימה העובדה שדווקא היא הפכה לעיר הראשונה שבחרה לעצור שימושים שונים בטכנולוגיית זיהוי הפנים מבוססת בינה מלאכותית.

בהכרעה מוחצת של מועצת העיר מיום ג' האחרון, ברוב של 8-1, קבעו קברניטיה והעבירו חקיקת אנטי-מעקב שכזו – המכונה Stop Secret Surveillance Ordinance – כחלוצים שמתנגדים לפרקטיקה, אשר נחשבת מהכלים המתקדמים שעומדים כיום לעזרת רשויות אכיפת החוק.

"לא מדיניות אנטי-טכנולוגית"

חבר מועצת העיר, אהרון פסקין, הוא האיש שיזם וקידם את ההצבעה. "אני רוצה להיות ברור – זו לא מדיניות אנטי-טכנולוגית", אמר פסקין בישיבת מועצת המנהלים של יום שלישי. הוא השתדל להפחית בהתייחסות להיבט האיסור של הצו, ובמקום זאת טען שמדובר פשוט בתוצר של רפורמות הפרטיות שנחתמו על ידי מושל קליפורניה, ג'רי בראון, בשנה שעברה, ובהרחבה של מאמצים קודמים במחוזות אחרים ברחבי המדינה.

פסקין הבהיר כי הצו מעיד על אחריות "בכדי להבטיח את השימוש הבטוח והאחראי בטכנולוגיית המעקב", וכן על מנת לאפשר לציבור להיות מעורב בהחלטות כמו כמות הנתונים המאוחסנת ומי יכול לראות אותה.

יצוין כי האיסור על השימוש בסן פרנסיסקו לא כלל שדות תעופה. משתמשים בודדים פרטיים, עסקים והממשל הפדרלי עדיין יוכלו להשתמש בטכנולוגיה לזיהוי פנים, ואפילו מחלקות העירייה, וזאת במקרה שיקבלו את אישור מועצת המנהלים. החוק החדש גם יאסור על בכירי העירייה בסן פרנסיסקו לשתף מידע עם סוכנויות פדרליות, כולל עם רשויות ההגירה ואכיפת המכס.

זיהוי תווי פנים אוטומטי מתצלום דיגיטלי או מקור וידיאו

טכנולוגיית זיהוי הפנים, ה-FRT (ר"ת Facial recognition technology), היא למעשה מערכת זיהוי תווי פנים שמסוגלת לזהות באופן אוטומטי או לאמת את זהותו של אדם על בסיס תצלום דיגיטלי או מקור וידיאו. אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות השוואת תכונות תווי הפנים בתמונה לתמונות המצויות במאגר נתונים ענק, וכיום בימי הביג דטה היכולות הללו כמעט אינסופיות.

השימוש ב-FRT תופס תאוצה כיום ונמצא בפעולה בשלל חזיתות, כמו למשל כשפייסבוק מזהה אותנו בין אנשים שמתועדים בתמונה שהועלתה אליה, ומבקשת לתייג את שמנו שם, או בתחום השונה לחלוטין – איתור, מעקב ומעצר פושעים, וכבר היום היא נמצאת בשימוש נרחב בארה"ב, בעשרות מחלקות משטרה.

ה-FRT הולכת והופכת לעוצמתית בכל הקשור ביכולותיה, אך עם זאת קלה מאוד לניצול לטעמים שליליים. כך, למשל, כבר פורסמו עד כה שימושים שונים ומטרידים בטכנולוגיה, כשה-FRT יכולה כבר כעת, כאמור, לאפשר לגופים שונים לזהות אנשים בתמונות ובסרטוני וידיאו, וזאת כמובן ללא ידיעתם או רשותם.

אין ספק, הטכנולוגיה מזמנת יכולות חדשות וחשובות, כמו למשל לזהות פושעים נמלטים ולהביא למעצרם, כמו במקרה שבו אותר אדם בן 31 החשוד ב"פשיעה בנושאי כספים" נעצר במהלך מופע פופ שהתקיים בסין באפריל 2018, לאחר שהמשטרה המקומית השתמשה ב-FRT בכדי לאתר אותו בין כ-60 אלף המשתתפים במופע שנערך בעיר נאנצ'אנג.

אבל, כפי שניתן להבין מהדוגמה הזו, הטכנולוגיה החדשנית גם יכולה בקלות לשמש בכדי להפר את הפרטיות אשר לה ראויים בני האדם. לדוגמה, ה-FRT מאפשרת מעקב המוני, ולכן ניתן לאתר בקהל גדול אנשים שמעדיפים להישאר אנונימיים בסיטואציה המסוימת. לדוגמה, אדם המשתתף באירוע שעלול להסגיר נטייה מינית שהעדיף להסתיר. במקומות מסוימים בסין התכונה אפילו משמשת לקביעת "דירוג חברתי", וזה קורה ממש סתם כשהאדם משוטט ברחובות או בחנויות. אפילו בהתאם לרכישותיו. למשל, מי שרכש אלכוהול – הדירוג שלו יפחת.

בכל מקרה, עוד לפני הפעולה החלוצית של סן פרנסיסקו ראינו, ביולי 2018, פנייה מצד חברת מיקרוסופט, מיוזמתה ובאופן חסר תקדים, אל הקונגרס האמריקני בבקשה לחקור את היכולת החדשנית ולפקח אחר השימוש בה. מיקרוסופט הייתה חברת הטכנולוגיה הענקית הראשונה לדרוש רגולציה על התחום, אבל כבר קודם לכן, בחודש אפריל, הגישו קבוצות הפועלות להגנה על הפרטיות בארצות הברית תלונה בפני ועדת הסחר הפדרלית, ה-FTC, בטענה שפייסבוק הפעילה שירותי FRT חדשים ללא קבלת אישור המשתמשים.

קתרין סטפני, חברת מועצת העיר האחת שהצביעה נגד האיסור, אמרה כי טכנולוגיית זיהוי הפנים יכולה לעזור לחזק את בטיחות הציבור, במיוחד במהלך אירועים המוניים שמתקיימים בעיר. סטפני גם אמרה כי היא "חוששת לפוליטיזציה של החלטות אלה". מנגד, מבקרי השימוש ב-FRT טוענים כי היא יכולה להביא לכך שארה"ב תהפוך למעין מדינת משטרה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים