הסרט על הגיבורים של שואת יהדות יוון שהחל מצפייה ביוטיוב

מפיק ויזם הסרט גיבורי שאלוניקי, יגאל פומרנץ, נחשף לסיפורי הגבורה של יהודים שהצילו יהודים לאחר שצפה בסרטונים ביוטיוב וגלש ברשתות החברתיות, והחליט להפיק את הסרט, המבוסס על עדויות אישיות של שישה ניצולים ● הסרט יוקרן הערב (ד') ב-22:50 בערוץ 12

יגאל פומרנץ, יוצר הסרט גיבורי שאלוניקי, בעיר. צילום: יוחאי רוזנברג

הערב (ד'), ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יוקרן בערוץ 12 סרט תיעודי בשם גיבורי שאלוניקי, המתעד את סיפורם של שישה יהודים יוצאי העיר (המוכרת יותר בכתיב סלוניקי), שמספרים בקולם את סיפורה של קהילת יוון שהושמדה ברובה בשואה.

הסרט הוא פרי רעיון והפקה של יגאל פומרנץ. ביים אותו טום ברקאי, צילם – יוחאי רוזנברג, וכיועץ היסטורי שימש פרופ' גדעון גרייף. גיבורי הסרט הם: ג'קו מאסטרו ז"ל, איבון רזון ז"ל, בניקו ג'חון, דריו צבי, היינץ קוניו ומשה העליון.

פומרנץ יזם את הרעיון להפיק את הסרט לאחר שנחשף לגמרי במקרה, דרך יוטיוב והרשתות החברתיות, לסיפור הגבורה יוצא הדופן של אחד מגיבורי הסדרה, ג'קו מאסטרו ז"ל, שבמסגרת העבודה שנכפתה עליו בשירות הנאצים סיכן את חייו והציל מאות רבות של יהודים.

מיודאיקה לסרט דוקומנטרי

הפקת סרטים תיעודיים היא לא המקצוע של פומרנץ. למעשה, זה הסרט הראשון שלו. האיש יליד ירושלים, בן להורים ניצולי שואה, ציונים דתיים לאומיים, הוא אמן במקצועו, שמחלק את זמנו בין ישראל לארצות הברית. בעבר הוא עסק במכירה ועיצוב עבודות אמנות בתחום היודאיקה, לצד עיסוק בהוראה בבתי ספר שונים בישראל. "מאז ומעולם היה בי דחף לעסוק בקולנוע ובהפקת סרטים", סיפר פומרנץ בראיון לאנשים ומחשבים. "בתור חובב כפייתי של סרטים, נתקלתי בסרט ביוטיוב על ג'קו מאסטרו ז"ל והייתה לי תחושה שיש לי במקרה זה ובדיוק באותו הזמן הזדמנות חד פעמית לתרום להנצחת סיפורי הגבורה של הקהילה היוונית – סיפורים שמעולם לא סופרו ושכמעט שלא לא מודעים להם".

הסרט, בן 67 דקות, שיוקרן הערב ב-22:50, מספר את סיפורה של הקהילה הגדולה ביותר מיוצאי עדות ספרד שחרבה בשואה. יהודי שאלוניקי הגיעו לעיר לאחר גירוש ספרד ובנו קהילה דתית ומסורתית, שעסקה במסחר ובשירותים ונחשבה לאחת הקהילות המפוארות. שנתיים לאחר פלישת הגרמנים ליוון, במרץ 1943, התחילו השילוחים של חבריה לאושוויץ. הנאצים שלחו למחנה ההשמדה הידוע כ-50 אלף יהודים ורובם לא שרדו.

קטע מהסרט

לדברי פומרנץ, "המיוחד בסרט התיעודי הזה הוא שהוא מביא תיעוד דרך סיפורם האישי של שישה גיבורים ילידי העיר. העדות של מאסטרו ייחודית מתוקף תפקידו במחנה: הוא התמנה לעוזר האחראי על הצבת אלפי האסירים שנלקחו לעבודות כפייה. הוא שיבץ את יהודי שאלוניקי ויוון בכלל, וגם יהודים פולנים, בתפקידים קלים יותר, שאפשרו להם יותר מזון, הגנה מהקור ופחות אלימות נגדם".

איש העסקים שהתגייס לסייע במימון הסרט

במהלך התחקיר שעשה פומרנץ, בסיוע של ארגון ניצולי יוון בישראל, הוא הבין שעליו לגייס תקציבים כדי לממן את המשך הסרט, שהתבסס בתחילה על מימון עצמי. אחד האנשים שסייעו במימון הסרט, שסך עלותו הייתה יותר מ-300 אלף שקלים, הוא איש העסקים היהודי סול לוי, שחי כיום בישראל. לוי אינו ממוצא יווני אבל הסיפור והתיעוד שבו את ליבו והוא נרתם למשימה, ושימש למעשה כיועץ פיננסי של הסרט. תומכים נוספים היו קרן קראסו, ועדת התביעות והמרכז למורשת יהדות שאלוניקי ויוון, שבין התורמים לו נמצאת משפחת רקאנטי. מוזיאון השואה בוושינגטון סייע בקטעי וידיאו מקוריים ויד ושם – בצילומים.

התיעוד והצילומים נמשכו שלוש שנים – כולל בשאלוניקי, במקומות שבהם חיו יהודי העיר, הנמל ותחנת הרכבת שממנה הוצאו המשלוחים לאושוויץ ועוד. "היה לי מזל שעבדתי עם צוות מקצוענים, שסייע לי מאוד בהפקה, בעריכה ובהכנה של החומרים הרבים", אמר פומרנץ.

"אין ספק שללא התיעוד הדיגיטלי שקיים בפלטפורמות השונות, במיוחד ביוטיוב, לא הייתי מצליח לממש את החלום שלי ולעשות את הסרט הזה, שהוא הזדמנות כמעט אחרונה לספר את סיפורה של הקהילה הזו, ובעיקר לנתץ מיתוסים שיהודים לא סייעו ליהודים אחרים בשואה", אמר פומרנץ. "אני מקווה שבעקבות הסרט, סיפורם של יהודי שאלוניקי ייצרב בתודעות הישראלית והיהודית, ואני מקווה שהסרט יתפרסם בעולם, על מנת שגם לא יהודים יכירו את הקורות בשואה והלקחים שניתן ללמוד לעתיד".

הוא ציין כי "אני זקוק לתרומות על מנת להשלים את אתר הסרט, שיביא את העדויות המלאות של הגיבורים ועדויות של ניצולים אחרים מיוון שלא נכנסו אליו. כמו כן, אודה לתרומות לצורך תרגום הסרט לשפות נוספות, כמו רוסית, ספרדית, צרפתית, גרמנית ויוונית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים