רב-שיח: האתגרים וההזדמנויות במהפכת התיירות הדיגיטלית

מערכת אנשים ומחשבים הפגישה מובילים בתחום התיירות הדיגיטלית לרב-שיח מרתק על החידושים ועל הפיכתה של ישראל ל-Travel-Tech Nation ● הנה לפניכם החלק הראשון בסדרה

04/04/2019 13:59
רב השיח בנושא האתגרים וההזדמנויות במהפכת התיירות הדיגיטלית. צילום: יניב פאר

בשנים האחרונות, בדומה לתחומים אחרים המושפעים מהחידושים הטכנולוגיים וממהפכת הדיגיטל והאונליין, ניצבת גם תעשיית התיירות בפני שיבוש ממשי. התיירות הדיגיטלית תופסת נפח הולך וגדל בפעילותן של החברות בזירה, ומודלים חדשים כמו זה של אתר Airbnb מאתגרים את הכוחות הפועלים בענף.

ישראל, ה"סטארט-אפ ניישן", הולכת ותופסת את מקומה גם כ-Travel-Tech Nation, עם מאות חברות סטארט-אפ העוסקות בפיתוח אפליקציות פורצות דרך בתחום התיירות הדיגיטלית. פרסונליזציה של נוסעים באמצעות בינה מלאכותית וביג דטה, ממשקים להזמנת חבילות דינמיות בהתאמה אישית, תיירות שיתופית וחכמת המונים בתיירות, מיתוג ערים בדיגיטל, רובוטיקה במלונאות ומלונות "חכמים", טכנולוגיות בעולם הקרוזים ובטרמינלים של המחר – נדמה כי הטכנולוגיה משנה את חוקי המשחק, מקדמת את מהפכת ה"לואו קוסט", פותחת את השמיים, מגדירה מחדש את תפקידם של סוכני הנסיעות, המלונאים, אנשי השיווק ומנהלי התפעול, ושמה במרכז את תפקידם של המפתחים, המתכנתים והמנמ"רים.

לאור המגמות הללו, אירחה לאחרונה (17/3) מערכת אנשים ומחשבים כמה מבכירי הפועלים בענף התיירות בישראל לרב-שיח פורה על האתגרים וההזדמנויות של עולם התיירות בעידן הדיגיטלי. בסיעור המוחות השתתפו אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונות בישראל, חני סובול, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל, וד"ר נועם קוריאט, מנהל אגף מערכות מידע, דיגיטל וניו-מדיה במשרד התיירות.

עוד לקחו חלק בפאנל זיו רוזן מנכ"ל גוליבר, אפרים קרמר מנכ"ל אשת טורס, תמר גרזון מנכ"לית טרווליסט, כרמית דותן מנכ"לית חוליו, גרנית שרון מנהלת החדשנות בהתאחדות המלונות, עילי רנרט סמנכ"ל מכירות ב-KMS Lighthouse ומיכאל בן אהרון המוביל את קהילת ITTS של הסטארט אפים הישראליים בזירת הטרוול-טק. את הפאנל הנחה יהודה קונפורטס, עורך ראשי אנשים ומחשבים, ולצדו כותבת שורות אלו קרן גביש, חברת מערכת ומרקום בקבוצה.

שוק ה-Travel Tech העולמי מציג צמיחה מרשימה בשנתיים האחרונות, הן בהיקפי גיוסי ההון והן בכמות הסטארט-אפים החדשים בתחום. ענף ה-Travel Tech בישראל מונה כיום מעל ל-300 חברות הנמצאות בשלבים שונים לפעילותן. בתוך כך, לצד נציגי החברות הגדולות ומשרד התיירות, דנו בסוגיות הבוערות שבין תיירות-חדשנות-וטכנולוגיה גם יזמים בתחום הטרוול-טק, אשר הציגו בפני משתתפי הרב-שיח את הסטארט-אפ שפיתחו.

אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונות בישראל. צילום: יניב פאר

אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונות בישראל. צילום: יניב פאר

חייק: "הסקטור הפרטי פועל חזק ומהיר יותר מהממשלה"

"החדשנות הדיגיטלית היא הזדמנות. החדשנות משנה את הענף ויכולה להוביל אותו למקומות אחרים. היא משפיעה על היבטי המכירות, השיווק, ההזמנות, הבק-אופיס במכלול ההתנהלות מול האורח או הלקוח", אמר חייק. "השפעתה ניכרת בעבודה ,B2B B2C וכדומה. "אבל", סייג חייק, "בכל המסיבה הזו יש לזכור את המטרה המרכזית – ענף התיירות הוא מנוע צמיחה משמעותי במשק הישראלי ויש להתייחס אליו ככזה. הוא אינו חצר אחורית או חוג של אחר הצהריים. בצד קידום תחום התיירות הדיגיטלית, חשוב לדאוג לתייר שמגיע לישראל בהיבט הפיזי – לדעת לקלוט, לארח, להיערך מבחינת שדות התעופה וכדומה".

במענה לשאלה היכן ממוקמת ישראל בהיבטי חדשנות בתיירות ומלונאות, השיב חייק כי "הסקטור הפרטי פועל חזק ומהיר יותר מהממשלה. הממשלה עדיין רואה בסקטור כבן חורג, בעוד שעליה להבין כי ענף התיירות הוא כזה שכדאי לדחוף קדימה".

מי שהצטרפה אך לאחרונה להתאחדות המלונות על מנת לחבר את המלונות בארץ לחדשנות היא גרנית שרון, מנהלת החדשנות בהתאחדות המלונות.

"יש רשתות חזקות להן יש כסף להשקיע בחדשנות. לרשת פתאל, למשל, יש מומחי חדשנות ומנהלי חדשנות", היא ציינה.

"במלונות הקטנים והבינוניים, לעומת זאת, יש מחסור ממשי בכוח אדם. יש לזכור שהפריון בענף יעלה, בין השאר, על ידי אימוץ טכנולוגיה וחדשנות", היא הוסיפה. "אין מנוס מחדשנות בתיירות. גם העלאת הכנסה פר-אורח מצריכה חדשנות. ישראל היא "בטא-סייט" אדיר לחברות ויכולה להוות מנוע לפריצה לעולם".

חני סובול, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל. צילום: יניב פאר

חני סובול, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל. צילום: יניב פאר

על הצורך בדחיפה ממשלתית לעידוד חדשנות בתיירות עמדה גם חני סובול, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל. "ההתאחדות מנסה לייצג את כלל הכוחות הפועלים בענף – כאלו שפועלים רק אונליין וגם כאלו שלא", הסבירה.

"אני מצפה שהממשלה לא תפריע ותבצע את ההתאמות הנדרשות ברגולציה, שמתאימה לשוק התיירות מלפני 40 שנה, ולא לתקופה הנוכחית", היא הדגישה.

"אתרים ישראליים יכולים להתחרות באתרים הבינלאומיים. ואולם, בארץ פועל חוק הגנת הצרכן, כך שלקוח אשר קונה באתר ישראלי זכאי לבטל את העסקה, בעוד שהאתר הבינלאומי משוחרר מרגולציה זו. כתוצאה מכך, יכולים אתרי התיירות הבינלאומיים כמו בוקינג.קום לשווק מוצרים "נון ריפנדבל", ללא תמחור סיכון החזר ללקוח, ולהציע מחירים תחרותיים יותר בשיווק טיסות או חבילות לחו"ל. אני מציעה לאכוף את החוק הישראלי על חברות שפועלת פה, אבל בישראל מתבטלים בפני החברות הזרות", סיכמה סובול.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים