אחרי שיחות עם הנשיא טראמפ: פוקסקון תקים את המפעל בוויסקונסין

החברה הטאיוונית תכננה לעצור את התכנית להשקת מפעל לייצור מסכים שטוחים במדינה, אבל אחרי שטארמפ התערב נודע שהפכה את תכניותיה על פיהן והודיעה שתקים בכל זאת את המפעל

פוקסקון. צילום אילוסטרציה: BigStock

בשבוע שעבר התבשרה ארה"ב שחברת פוקסקון הטיוואנית החליטה לעצור את תכניותיה להקים מפעל גדול במאונט פליזנט שבוויסקונסין, וזאת על אף הבטחה לתמריצים, להטבות מס, להנחה בעלויות מכשור, לפטורים ממס מכירות ולשאר מענקים ממשלתיים מקומיים שיסתכמו בכ-4.5 מיליארד דולר. אבל כעבור פחות מיומיים החדשות התהפכו על פיהן – התכנית תצא בכל זאת לפעולה, לפחות ברמת ההבטחה, כך על סמך הודעה מטעם ענקית הרכיבים הטכנולוגיים.

השינוי מגיע, כך לפי CNN, אחרי שיחה שהתנהלה בין הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ, לטרי גו, מייסד ויו"ר פוקסקון. אחרי התערבותו של טראמפ החברה הטיוואנית פרסמה הודעה ובה נאמר שהיא עתידה לבנות בקרוב בכל זאת את המפעל באתר בוויסקונסין. "לאחר דיונים פרודוקטיביים בין הבית הלבן לחברה, ולאחר שיחה אישית בין הנשיא דונלד ג' טראמפ והיו"ר טרי גו, פוקסקון מתקדמת עם הבנייה המתוכננת שלנו של מתקן 6 Gen", בישרה החברה.

"חדשות מעולות על פוקסקון בוויסקונסין לאחר השיחה שלי עם טרי גו!", צייץ טראמפ בטוויטר ביום ו'.

מתקן קטן יותר שלא ברור מה ייעודו

מתקן Gen 6 המתוכנן להבנות הוא קטן יותר ממתקן Gen 10.5, שעליו התחייבה בתחילה יצרנית הרכיבים הענקית, ולכן ההשקעה הנדרשת להקמתו קטנה יותר. ובכל זאת, ההחלטה היא בשורה טובה בעבור מדינת ויסקונסין מאשר הביטול המלא, וזאת בהנחה שהתכנית תצא באמת אל הפועל.

בכלל, עדיין לא ברור איזו עבודת ייצור תיכלל במפעל ומי יועסקו בו. על סמך דיווח של רויטרס מהשבוע שעבר, המפעל, שעלות הקמתו אמורה לעמוד על 10 מיליארד דולר, עתיד להיות בעיקר בית למהנדסים בכירים בשכר גבוה, ולא מפעל ייצור פשוט.

ההצהרה החדשה לא הבהירה את הפרטים אודות אופי העבודה בקמפוס האמריקני, והאם באמת יעסקו בו בייצור מסכים שטוחים כפי שצוין בתחילה, אבל לעת עתה היעד הוא שהמתקן יקלוט כ-13,000 עובדים.

"הקמפוס הזה ישמש הן כמתקן ייצור מתקדם והן כמרכז של חדשנות טכנולוגית גבוהה באזור", נכתב בהצהרתה של פוקסקון לתקשורת. אפשר שזו דרכה של החברה לומר שהמקום יכלול הן עובדי צווארון כחול והן בכירי ייצור והנדסה.

החברה מטאיוון טענה בהודעתה האחרונה כי "ההחלטה שלנו מבוססת גם על הערכה מקיפה ושיטתית מהזמן האחרון שנועדה בכדי לסייע לקבוע את ההתאמה הטובה ביותר לפרויקט ויסקונסין שלנו בין טכנולוגיות TFT. ביצענו את ההערכה ובמקביל ביקשנו להרחיב את השקעתנו ברחבי ויסקונסין הרבה מעבר לתכניות המקוריות שלנו, כדי להבטיח שהחברה, כוח העבודה שלנו, הקהילה המקומית ומדינת ויסקונסין יזכו להצלחה ארוכת טווח. אנו מצפים להמשיך ולהרחיב את ההשקעה שלנו בטלנטים אמריקניים בוויסקונסין ובארצות הברית".

הרבה הבטחות שהופרו

על אף החדשות האחרונות, והשמחה הגלויה של טראמפ מהצלחתו לכאורה, הספק סביב הנושא וקיום ההבטחה העכשווית, לפחות על פי התקשורת האמריקנית, נותר עדיין גדול מאוד.

Marketwatch מציין כי לפוקסקון יש היסטוריה ארוכה של הבטחות מרשימות שהופרו. השקעה של 30 מיליון דולר במפעל בפנסילבניה, שעליו הודיעה החברה ב-2013, לא התרחשה. כמו כן, ההשקעה של מיליארד דולר שהבטיחה לבצע פוקסקון ליישם באינדונזיה ב-2014, או 5 מיליארד דולר שהיא התחייבה להשקיע בווייטנאם ב-2007 – גם הן לא יצאו אל הפועל. בשנת 2011, התעתדה פוקסקון להשקיע עד 12 מיליארד דולר בברזיל במתקן שהבטיחה שיעסיק עד 100,000 אנשים. במקום זאת, החברה דיווחה על סגירת פעילותה במדינה ב-2017. בשנת 2015, Foxconn חתמה על מזכר הבנות עם הודו, שבמסגרתו הבטיחה להשקיע 5 מיליארדי דולרים במדינה במשך חמש השנים הבאות. למרות ההבטחות הגדולות, גם פרויקט זה מעולם לא יצא אל הפועל.

בטקס ההכרזה על המפעל, שנערך ביוני 2018, ושבו נוכחו גם מושל וויסקונסין לשעבר סקוט ווקר, ונציגיה הבכירים של פוקסקון, טען טראמפ שהקמפוס שייבנה יהיה "הפלא השמיני של העולם". כבר ברור כעת שהמפעל עומד לקטון ולהשתנות משהובטח, ונותר לגלות רק איזה פלא – אם בכלל – עומדת פוקסקון לבנות בוויסקונסין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים