מת ד"ר לארי רוברטס – אחד מאבות האינטרנט

ד"ר רוברטס שנפטר השבוע מהתקף לב הקים עוד בשנות ה-60 רשת מחשבים שנקראה Arpanet, שסללה את הדרך לטכנולוגיות שהן הבסיס לאינטרנט ● הוא ידוע כאחד מארבעת האבות המייסדים של האינטרנט, לצד בוב קאן, וינט סרף ולן קליינרוק

האינטרנט - המצאה ששינתה את העולם. אילוסטרציה: BigStock

המדען האמריקני ד"ר לארי רוברטס, מאבות רשת האינטרנט, מת ב-26 בדצמבר בגיל 81 בביתו שבקליפורניה, לאחר שלקה בהתקף לב.

בסוף שנות השישים של המאה הקודמת ניהל רוברטס את סוכנות ARPA (ר"ת Advanced Research Projects Agency) של ארצות הברית, והוטל עליו להקים רשת מחשבים שנקראה Arpanet. הוא גייס מהנדסים לצורך בנייה וניסוי של חומרה ותוכנה שנדרשו להפעלת המערכת. Arpanet סללה את הדרך לטכנולוגיות שהן הבסיס לאינטרנט, שעד היום נמצאות בשימוש.

ד"ר רוברטס ידוע כאחד מארבעת האבות המייסדים של האינטרנט, לצד בוב קאן, וינט סרף ולן קליינרוק.

באחד הראיונות שהעניק בעבר סיפר כי, בניגוד להוריו שהיו כימאים, הוא בחר בתחום האלקטרוניקה, כי "רציתי משהו חדש ולא ישן כמו הכימיה".

שני הפיתוחים החשובים שנזקפים לזכותו הם עיצוב מערך הרשת המקורית, והדרך שבה זרמו הנתונים בין צמתי הרשת. ד"ר רוברטס החליט לעצב את מערך הרשת בצורה מבוזרת ולא מרכזית, כך שהנתונים פוצלו לנתחים קטנים כשהועברו ליעדם, בטכנולוגיה הקרויה מיתוג מנות.

ארבעת המחשבים הראשונים חוברו ל-Arpanet בשנת 1969, ומספרם הלך וגדל כאשר מוסדות מחקר ואוניברסיטאות רבות הצטרפו אליה.

ד"ר רוברטס דחף מאוד לשימוש מעשי ב-Arpanet ועודד את המשתמשים הראשונים לאמץ את האי-מייל כדי לשפר את התקשורת ושיתוף הפעולה. Arpanet פעלה עד 1983, ואז שולבה בתוך רשת האינטרנט הגדולה והפכה לחלק ממנה.

לאחר שעזב את ARPA בשנת 1973 שימש ד"ר רוברטס כמנכ"ל בכמה חברות, כמו Telenet, DHL ו-NetExpress והיה פעיל בייסוד והרצה של סטארט-אפים. בשנת 2011 היה המייסד והיו"ר של חברת Anargan, הפעילה בתחום ניהול זרם IP תוך שיפור השירות באינטרנט. מעז 2012 שימש כמנכ"ל Netmax.

ד"ר רוברטס זכה לפרסים ואותות הוקרה רבים מטעם ארגונים במדינות שונות, בהם פרס צ'ארלס סטארק דראפר לשנת 2001 מטעם האקדמיה הלאומית להנדסה בארה"ב "על פיתוח האינטרנט", פרס Principle de Asturia בספרד בשנת 2002, "על עיצוב ויישום מערכת המשנה את העולם באמצעות מתן הזדמנויות שלא חשבו עליהן בעבר של התקדמות חברתית ומדעית", ועוד.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים