שיגעון ה-RPA – גל הרובוטים כבר כאן

RPA - שמשמעותו היא Robotic Process Automation - הוא תהליך הכנסת רובוטים לפעולה ככוח עבודה דיגיטלי והוא הדבר החם הבא שכבר נמצא ובגדול בשטח ● הנה כל מה שצריך לדעת

19/11/2018 14:15
משה (צ'יקו) יבניאל, סמנכ"ל IFN מקבוצת יעל

האם גם אתם שותפים לגל הרובוטים ששוטף אותנו לאחרונה? טירוף ממש!

הנושא עולה בכל פגישה עם לקוח, ממלא את ימי העיון וה"שולחנות העגולים", כולם רצים לבצע POC, כולם רוצים להתנסות. אבל למה עכשיו? מה החידוש? ננסה לסקור בקצרה.

מה זה RPA?
אוטומציה רובוטית של תהליך המשמש ליצירת כוח עבודה דיגיטלי, בעיקר במשימות חוזרות ונשנות, בדיוק כמו שיש רובוט בפס ייצור שממלא ואורז שקיות במבה, במטרה למקסם את התפוקה של עובדי הידע בארגון, בכך שנאפשר להם להתמקד בפעילויות עם ערך גבוה יותר.

אוטומציה של משימות חוזרות אלה מובילה להפחתת טעויות הקשורות בביצוע משימה זו באופן ידני, לכן אנו יכולים להשלים את העבודה מהר יותר ויעיל יותר. רובוטי תוכנה RPA נועדו לחקות בני אדם באינטראקציה עם יישומי תוכנה מרובים בביצוע משימות.

מה עושה הרובוט?
רובוט תוכנה מבצע פעולות החוזרות על עצמן, למשל: להיכנס למערכת, לדפדף בין מסכי המערכת, לחלץ מידע משדות, להשתמש במידע ולפתוח חשבון במסכי מערכת אחרת. הרובוט משכפל פעולה אנושית ללא שינוי בממשק המשתמש הקיים, וממלא שדות במסך ללא צורך לפתח ממשקים ו-API למערכת התפעולית. בנוסף, הרובוט מבצע ביעילות משימות בעומס גבוה ובכך מייצר חיסכון ושיפור זמני השירות ללקוח.

זה לא היה כבר לפני שנים? מה חידשנו?
כיום היכולות שלנו מאפשרות להפוך את הרובוט ל"חכם" יותר.

כמובן שהמעבר לדיגיטל ואוטומציה דוחף גם את השוק לחפש פתרון RPA, אבל לא רק. השילוב של טכנולוגיה קוגניטיבית ב-RPA משפרת את חילוץ הנתונים ממסמכים, מתמונות ומשדות. מנוע החילוץ ממנף את זיהוי התווים האופטיים (OCR) ואת היכולות הקוגניטיביות, כדי להבין מגוון רחב של מסמכים לא מובנים, להזין אותם ל-RPA ולהקל על תרחישים עשירים בנתונים. כך יכולים רובוטי תוכנה להפוך את האינטראקציה כולה למשימה אוטומטית.

גם ניהול זרימת עבודה מרחיב את הערך של RPA על ידי ניהול תהליכים עסקיים מקצה לקצה. זה משלב ניטור, נראות וטיפול חריג עם אוטומציה רובוטית. מנוע ניהול התהליכים משמש לתזמון מערכות, אנשים ורובוטים של תוכנות, ולהפעלת תהליך מקצה לקצה בארגון.

שילוב מנוע חוקה ב-RPA, להחלטות עסקיות אוטומטיות, מאפשר רובוטי תוכנה חכמים כדי למנף בעקביות את כישורי ההחלטה של המומחים לנושא. הפרדת ניהול הכללים העסקיים המשתנים תכופות מהרובוטים היציבים בדרך כלל מספקת שליטה על החלטות עסקיות אלו.   

איך מתחילים?
ליצור ולהפעיל רובוט פשוט, להרחיב את פעילויות הרובוט ולנהל את הרובוט עם חדר בקרה.

מהם רכיבי ה-RPA?
3 רכיבי הרובוט הקלאסי הם:

ה-Creator: מקליט מסכי אינטרנט ושולחנות עבודה, ללא תלות בגודל המסך או במיקום החלון, מקליט מאפלקציות Web, SAP, Salesforce, מנהל את המשימות לפי הערכים בשדה, מפעיל מנוע חוקה ומחלץ מידע ב-OCR.

ה-Control: מרכז את השליטה כדי להציג פעילויות בוט, מנהל רובוטים שהועלו, מתזמן את המשימות לפריסת הרובוטים ל-Bot Runners ולניהול תלות ב-bot, משמש כחדר הפיקוח כדי להציג את היסטוריית המשימות המתבצעות, מנהל ומגדיר משתמשים (מפתחים, runners Bot ומנהלים) ומציג את כל אירועי חדר הבקרה.

ה-Bot Runner: מריץ מספר תרחישים שונים במקביל על אותה מכונה.

הארכיטקטורה של רובוטים
הפתרונות בשוק נחלקים בגדול לפתרון שרץ על עמדות (Bot Runners) או פתרון מבוזר שרץ ברובו על שרת ובחלקו על עמדות הקצה.

פתרונות בעמדת הקצה יחקו את עבודת המשתמש מהתחנה, ישתמשו בפרטי הלוג-אין של המשתמש בכניסה למערכות SSO או בפרטי משתמש וסיסמה השמורים במערכת.

ניתן להריץ בתחנה מספר תהליכים רובוטיים על פי תזמון שיתקבל מחדר הבקרה בשרת (Control Room), כאשר כל תהליך כזה יכול להיות מורכב מעשרות ומאות שלבים.

נתוני הלוג-אין מוצפנים ונשמרים בכספת ייעודית הנגישה לתחנות/תהליכים מורשים בלבד.  

יכולות ההקלטה נחלקות לטכנולוגיות שונות: מזיהוי פעולות לפי קואורדינטות במסך, דרך חיפוש אובייקטים ו-OCR.

יש מוצרים שמגיעים כבר עם יכולות ליצור מטה-בוטים ("בוט קופסא שחורה" שמקבל Input ומיצר Output). המטה-בוטים ישמשו לדוגמה ליצירת ממשק מובנה מול SAP או Salesforce, ומאוד שימושיים ביישום תהליכים רובוטיים נרחבים וחוצי ארגון.

עבודה מול שרת מרכזי מאפשרת בקרה ושליטה, מעקב וסטטיסטיקות ותומכת בתצורת High Availability.

הכותב הוא משנה למנכ"ל בחברת Yael-IFN.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ישי

    היי צ'יקו, פוסט מרתק, דה ז'ווה לעולמות Automation , EPSS כדוגמת ליאו , אי טרקר , CCA , USD וכו' מרתק איך אפשר לייצר באזז וורד חדש למשהו קיים, עכשיו קוראים לזה RPA - Robotic Process Automation

אירועים קרובים