מחאת רשת בסעודיה: עבאיה הפוכה

נשים סעודיות החלו קוראות זו לזו, באמצעות השימוש בהאשטג ‎#InsideOutAbaya, להצטלם כשהן לבושות הפוך את העבאיה שלהן - אותה שמלה מסורתית הכוללת כיסוי ראש - וזאת כדי למחות על קוד הלבוש הדרקוני בארצן

האם הצבעים יתחילו לצוץ מתחת לעבאיה? מחאת הנשים הסעודיות באמצעות ההאשטג InsideOutAbaya# בטוויטר. צילום אילוסטרציה: BigStock

עבאיה – אותה שמלה ארוכה הכוללת גם כיסוי ראש, ושהיא חובה ללבישה בקרב נשים בחלק מהמדינות הערביות והאיסלמיות – עומדת במוקד מחאת רשת חדשה ומסקרנת במיוחד בערב הסעודית.

נשים סעודיות, המחויבות בלבישת עבאיות, פתחו במחאה נדירה נגד כללי העבאיה האיסלמיים, והן מפיצות תמונות במדיה החברתית, שבהן תיעדו עצמן לבושות בבגד המסורתי והשמרני כשהוא הפוך. המהלך הוא למעשה מחאת רשת כנגד החוק המנדטורי אשר קובע בעבור נשים קוד לבוש מסוים, שאפילו נאכף על ידי המשטרה.

עבאיה צבעונית בדרך או אולי שמלה פרחונית?

במדינה השמרנית מחויבות הנשים ללבוש את הבגד השחור כשהן נמצאות בפומבי. יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן אאל סעוד, הצהיר כבר לפני כשמונה חודשים שאין זו כלל חובה באיסלם שנשים ילבשו את העבאיה השחורה, אך במדינה לא נעשו עד כה פעולות רשמיות בכדי להפסיק את כפיית המנהג.

בכדי להבהיר – נסיך הכתר לא חושב שנשות סעודיה יכולות להתחיל להסתובב עם חולצות בטן וג'ינס. מה שאמר סלמאן הוא כי הכלל קובע שנשים צריכות להתלבש באופן מהוגן ומכובד, כמו גברים, אבל הבחירה בצבע של העבאיה יכולה להיות בידיהן, ואין צורך ללבוש דווקא עבאיה שחורה.

עקב ההאשטג ‎#InsideOutAbaya התגייסו עשרות ואולי אף מאות נשים והציגו תמונות של הגלימות המהודרות המסורתיות שלהן כשהן הפוכות על גופן. המחאה הנדירה נגד קוד הלבוש המחמיר הופצה בעיקר בטוויטר, אבל הגיעה גם לרשתות חברתיות אחרות.

"מכיוון שהפמיניסטיות הסעודיות יצירתיות כל כך, הן העלו צורה חדשה של מחאה", צייצה השבוע האקטיביסטית נורה עבדוללאקים. "הן מציגות תמונות של (עצמן) לובשות את העבאיות הפוכות בציבור, כהתנגדות שקטה ללחץ ללבוש אותה", היא הסבירה. סעודית אחרת צייצה בטוויטר כי קמפיין האונליין, שנדמה ככזה ההולך ומתחזק לאחר שעלה בשבוע שעבר, הוא מעשה של "מחאה אזרחית".

"האם נולדנו להסתתר?" שאלה אישה סעודית נוספת דרך הטוויטר, בהתייחסה לקוד הלבוש של העבאיה ולנִיקַאבּ – הרעלה המוסלמית המסורתית המכסה את כל פניה של האישה, מלבד הפתח הצר של העיניים.

גל מחאות שהצליחו והביאו גם למעצרים

הנשים הסעודיות, כך מסתמן, נמצאות בעידן של התעוררות דרמטית ומוחות על שלל זכויות שנגזלו מהן כעניין שבנורמה עד היום.

ביוני 2018 הן התקוממו על זכותן לנהוג במכוניות והצליחו לבטל את האיסור היחיד בעולם על נהגות ממין נשים. עקב מחאה אחרת שאותה ניהלו הנשים במדינה, בפעם הראשונה בהיסטוריה של ערב הסעודית, גם נשים הורשו להשתתף בחגיגות יום העצמאות. כמו כן הותר לנשים להיכנס לאצטדיוני ספורט, שהיו אמורים להיות אזורים לגברים בלבד. הן אף לחצו והביאו לצמיחה במספר הנשים שלוקחות חלק בשוק העבודה במדינה.

זה הזמן להזכיר עד כמה אמיצות הנשים הסעודיות, שמעזות להריץ מחאה שעלולה להתפש בעיניי השלטונות, או אפילו בעיניי בני משפחתן, כהתקוממות מסוכנות שראויה לתגובה קשה. על נשים בסעודיה, שבה החברה פטריארכלית במובן המובהק ביותר של המונח, נאסר עדיין, ולמרות שהממלכה השמרנית חוותה מהפכות רבות בחודשים האחרונים, לעשות דברים רבים, אם אין להן אישור מפורש לכך מטעם הגברים במשפחתן. בין השאר הן לא רשאיות להגיש בקשה לדרכון, לטייל בחו"ל, לפתוח חשבון בנק, לבצע ניתוח אלקטיבי, ואפילו לא להתחתן עם מי שהגברים במשפחה לא מצאו כשידוך הראוי להן.

לכן, אין זה מפתיע כי במקביל לרפורמות, ובשל גל המחאות ההולך ומתעצם, בסעודיה בוצעו בחודשים האחרונים גם מעצרים רבים של פעילות חברתיות, שכנראה ימשיכו לשלם את המחיר של הובלת המדינה שלהן לעבר ימים מתוקנים יותר, עוד לפני שילבשו סופסוף עבאיה כתומה או ורודה, או אפילו סתם שמלה פרחונית ומתנפנפת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים