ארגון זכויות אדם: יצרנית Apple Watch העסיקה תלמידים בתנאי ניצול

ארגון זכויות אדם היושב בהונג-קונג: Quanta Computers המייצרת לאפל את השעונים העסיקה בסין נערים בתנאים לא חוקיים ומנצלים

עובד במפעל. צילום אילוסטרציה: BigStock

פוקסקון לא לבד: Quanta Computers, חברה טייוואנית המייצרת לאפל את השעונים שלה, העסיקה בסין נערים, תלמידי תיכון, בייצור בתנאים לא חוקיים ומנצלים, כך לפי ארגון זכויות אדם היושב בהונג-קונג.

בחודש שעבר פורסם כי החברה הגיעה ל"קיבולת מקסימלית" בשל הייצור של Apple Watch סדרה 4. עוד נטען כי התלמידים נשלחו על ידי המורים שלהם לסין לצורך "התמחות".

לפי דיווחי הפייננשל טיימס, ארגון זכויות האדם, Sacom, העלה כי קוואנטה העסיקה באופן בלתי חוקי את התלמידים על מנת להרכיב שעונים של אפל בעיר הסינית צ'ונגצ'ינג. עובדי ארגון זכויות האדם ראיינו 28 תלמידי תיכון במפעל בצ'ונגצ'ינג בקיץ. התלמידים סיפרו כי הם נשלחו למפעל על ידי המורים שלהם, עבור "התמחות", אבל בפועל, הם ביצעו את אותן העבודות כמו פועלים אחרים שעבדו בקו הייצור ולעיתים קרובות הם נאצלו לעבוד שעות נוספות ובמשמרות לילה. על פי החוק בסין, שתי פעילויות אלו אינן חוקיות במדינה.

אמרו שהם עבדו שעות נוספות ובמשמרות לילה

11 תלמידים אמרו שהמורים שלהם אמרו להם שהם לא יוכלו להשלים את הלימודים שלהם, אם לא ישלימו את ה"התמחות". כל 28 תלמידי התיכון אמרו שהם עבדו שעות נוספות ובמשמרות לילה. תלמיד אחד אמר כי "העבודה הייתה רובוטית וחזרה על עצמה".

עובדי הארגון אף ציטטו תלמיד אחד שאמר כי כ-120 תלמידים מבית הספר שלהם עבד בקומה הרביעית של סביבת הייצור F5 באתר של קוואנטה בעיר. "חזרנו על תהליכי הייצור מאות ואלפי פעמים ביום, כמו רובוט", אמר התלמיד.

אפל, כך דווח, פתחה בחקירת הטענות. החברה קבעה קריטריונים מחמירים לספקים שלה, אשר באופן טבעי כוללים את הדרישה לציית לחוקי העבודה. לא פורסמה תגובת החברה הטייוואנית.

לא הפעם הראשונה

אם האישומים יתגלו כנכונים – זו לא תהיה הפעם הראשונה שזה קרה. בינואר השנה דווח כי עובדי אחת מיצרניות ה-iPhone של אפל בסין נאלצו לעבוד בתנאי בלתי בטיחותיים ומסכני חיים, כך על פי ארגוני זכויות עובדים. תנאי העבודה המחפירים הללו מתרחשים בקומפלקס המפעלים של Catcher Technology בעיר התעשייתית סוקיאן, הנמצאת שש שעות מרחק נסיעה משנגחאי שבסין.

על פי הממצאים, הפועלים עומדים במשך 10 שעות על רגליהם, בסדנאות הפועלות בתנאי חום גבוהים, כשהם עוסקים בחיתוך ופיצוץ של רכיבים של מכשירי הטלפון, תוך שהם מטפלים בכימיקלים מזיקים ומסוכנים – ועושים זאת לעתים בלא שהם חובשים כפפות או מסכות. בתחקיר עלו "בעיות קשות" בתחומי בריאות, בטיחות תעסוקתית, זיהומים ועבודה בלוחות זמנים בעייתיים. עוד עלה כי כאשר פועלים רוצים לעזוב את מקום העבודה, הם נתקלים בהלנות שכר סדרתיות – כחלק מהלחץ המופעל עליהם על מנת שלא יעזבו.

בנובמבר 2017 פורסם סיפור זהה לזה שמתפרסם עכשיו, לפיו תלמידי תיכון בסין אולצו לעבוד במפעלי פוקסקון כ-11 שעות מדי יום, בהרכבת מאות רבות של מכשיריiPhone X , על מנת לעמוד בביקושים הרבים מאוד למכשיר.

פוקסקון הטאיוואנית היא היצרנית הגדולה בעולם של רכיבים אלקטרוניים והספקית הגדולה ביותר של כמה ענקיות טכנולוגיה וביניהן אפל. על פי העיתון, 3,000 נערים מבית ספר תיכון מהעיר ג'נגג'ואו אולצו לעבוד במפעלי פוקסקון, במשמרות בנות 11 שעות, מעבר למה שמתירים חוקי העבודה בסין לבני קבוצת גיל זו, בין גילאי 17 ל-19.

הם נשלחו למפעלים כ-"מתמחים" בספטמבר 2017, על מנת לעמוד בביקוש לייצור מכשירי אפל החדשים. חקירה של אפל לא מצאה הוכחה לעבודה בכפייה, אך היא אישרה כי התלמידים עבדו יותר מהמותר בחוק – 40 שעות בשבוע.

רוצה להיות פועל-עבד של אפל? שלם לה

במרץ השנה פורסם כי חלה עלייה בכמות הליקויים והפרות של מדיניות החברה בהיבטי תעסוקה ואיכות הסביבה במפעלי הספקים שלה בעולם; כך דיווחה אפל. על פי הדו"ח השנתי, ה-12 במספר, של ענקית הטכנולוגיה, עלו מקרים של זיוף שעות עבודה וכן עובדים שנדרשו לשלם עבור "הזכות" לעבוד אצל הספקים של אפל. מנגד, החברה מציינת כי בין 757 הספקיות העובדות עמה, ב-30 מדינות – רובן הולמות את חוקי החברה. הדו"ח בדק כ-200 מהן. בסך הכל מעסיקה החברה, באמצעות הספקיות שלה, כ-1.3 מיליון עובדים.

עוד על פי הדו"ח נמצאו 44 הפרות משמעותיות של חוקי ההעסקה של החברה ב-2017, נתון המשקף גידול של 100% לעומת 2016. הפרה שכזו מכונה "הפרת ליבה", ומשמעה "אי-הלימה רצינית ביותר לרגולציות ולתקנות החברה, ולאפל יש אפס סובלנות כלפי הפרות שכאלו".

כך, מצוין, נמצאו שלושה אירועים בהם העובדים נדרשו לשלם תמורת "הזכות" לעבוד אצל הספקים של אפל. כך, באחד המקרים, 700 עובדים בפיליפינים שילמו מיליון דולר תמורת העבודה אצל הספקית. אפל כפתה עליה להשיב את הכסף לעובדים. התל"ג לנפש בפיליפינים עומד על 3,600 דולרים, ומשמעות התשלום עבור "הזכות" לעבוד אצל ספקיות אפל, היא בחוסר יכולתם של העובדים להתפרנס, בשל התשלום – המהווה בין שליש ומחצית מהשכר. האו"ם מתייחס לתשלום שכזה כ-"עבדות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים