הצלחה משפטית לאובר: עובדיה לא יוכלו להתאחד לתביעה ייצוגית

בית המשפט האמריקני קבע כי על העובדים - המועסקים בחוזה כעובדי קבלן - להגיע לבוררות ולהסכמים אישיים מול חברת שיתופי הנסיעות הענקית בכל הקשור בהטבות בתנאי עבודתם איתה

אובר. צילום אילוסטרציה: BigStock

ענקית שיתופי הנסיעות האמריקנית אובר רשמה ניצחון משפטי במאבקה נגד נהגים שרצו לתבוע אותה יחד בקובלנה ייצוגית להטבות תנאי העסקתם כעובדים.

בית משפט הפדרלי לערעורים בסן פרנסיסקו קבע כי נהגי אובר אינם יכולים עוד לתבוע את החברה כקבוצה, ובכך ביטל את החלטת בית המשפט הנמוך יותר, אשר העניק לתביעות העובדים מעמד של תביעה ייצוגית, כך לפי סוכנות הידיעות רויטרס (Reuters). ההחלטה פירושה שנהגי החברה יצטרכו לתבוע את אובר כפרטים, מה שעלול להחליש את כוחם ולהציב אותם בעמדת נחיתות מול החברה העוצמתית.

נכון, מרבית הצלחתה של אובר מגיע מכך שהשכילה למלא נישה נחוצה במיוחד של נסיעות זולות יותר מאשר אלו שמבוצעות במוניות הספיישל המסורתיות, ועם זאת כאלו שמהוות אמצעי נוח יותר מנסיעה צפופה בתחבורה הציבורית. עם זאת, אי אפשר לדעת איפה אובר הייתה כיום, אלמלא שירת אותה צבא של נהגים קבלנים עצמאיים.

נהגי אובר – עובדי קבלן המועסקים ללא תנאים

על ידי העסקת עובדים אלה על בסיס חוזה, נמנעה אובר מחלק נכבד מהמכשולים שחברות אחרות מתמודדות איתם בנוגע לתנאי העסקה של עובדים. כקבלנים, נהגי אובר אחראים על ניכויי המס שלהם עצמם, כמו גם על תשלומי ביטוחי הבריאות שלהם, והם אינם זכאים להטבות כגון חופשות מחלה בתשלום. מטבע הדברים, מצב עניינים זה מהווה יתרון בעבור אובר וחיסרון למועסקיה, אז אין זו הפתעה שהאחרונים ביקשו לשנותו, ומנגד – די ברור מדוע נכנסה החברה למאבק המשפטי האחרון, שהניצחון הנוכחי בו עלול לאפשר לה להמשיך לנצל, לכאורה, את העובדים שלה, שלא יכולים להגיש תובענה ייצוגית נגדה. חשוב להבין כי המשמעות של הקביעה דרמטית למדי, שכן לו הצליחו לקבל מבית המשפט אישור לרצונם, היו יכולים נהגי אובר להיחשב סופסוף כעובדים, ולא כקבלנים.

פסיקת בית המשפט לערעורים התשיעי של ארה"ב לטובת ענקית שיתופי הנסיעות משמעה שאובר יכולה להמשיך לפעול כרגיל – נהגיה ימשיכו להיות מסווגים כקבלנים, והם חייבים לקיים בוררות אישית בכל תביעה שלהם נגדה, במקום שיורשו להתאגד לתביעות ייצוגיות.

עם זאת, למרות שהמערכה הזו של הקרב הוכרעה, המלחמה של העובדים עדיין לא נגמרה. לדברי אחת מעורכי הדין המייצגים את נהגי אובר, שאנון ליס-ריורדן, ענקית הטכנולוגיה אולי נגסה ביותר ממה שהוא יכול ללעוס. "אלפי נהגים כבר נרשמו לבוררות אישית", אמרה ליס-ריורדן בהצהרה. "אם אובר רוצה לפתור סכסוכים בזה אחר זה, אנחנו מוכנים לעשות זאת – בזה אחר זה", הבטיחה עורכת הדין ואמרה "אנחנו מאיצים בכל נהגי אובר שרוצים להמשיך בטענות אלו לסיווג-לא-ראוי לפנות אלינו מיד ולהירשם לבוררות פרטית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים