ג'ון אוליבר נגד פייסבוק: "לקרוא לה בית שימוש זה העלבת בתי השימוש"

מגיש הלייט נייט הסאטירי יצא נגד הרשת החברתית, שלא מצליחה למנוע הסתה נגד המיעוט המוסלמי שנטבח במיינמאר ● עוד הוא ציין כי "זהו המקום הכי גרוע לאחל בו יום הולדת שמח – חוץ מלוויה"

ג'ון אוליבר .Vs פייסבוק. צילום: BigStock

ג'ון אוליבר הוא מגיש טלוויזיה שידוע בהערותיו הציניות והנוקבות פחות או יותר על כל מי שהוא בוחר להעלות על המוקד בתכנית שלו, Last week tonight. תשאלו את דונלד טראמפ, שחוטף ממנו לא אחת. ה-"קורבן" בתכניתו ביום א' האחרון, למשך כמעט 20 דקות, הייתה פייסבוק. אוליבר יצא נגד הטיפול הלוקה בחסר, לדעתו, של פייסבוק בהפצת שנאה באמצעות הפלטפורמה שלה, שהיא בעצם המדינה הגדולה ביותר בעולם, עם יותר משני מיליארד משתמשים.

אוליבר התייחס למאמצים שפייסבוק מקדישה על מנת לקדם את הפלטפורמה שלה מחוץ לארצות הברית ולכך שעיקר ההכנסות שלה באות משם. הוא אמר בהקשר זה כי הרשת החברתית עשתה "טעויות גדולות שהביאו לתוצאות" (שליליות, כמובן) וציין את מיינמאר, שם מתבצע טבח, שלא לומר רצח עם, במיעוט המוסלמי – הרוהינגיה. אוליבר טען שפייסבוק ומארק צוקרברג אמנם לא אשמים בכך, אבל הרשת החברתית בהחלט העלתה את הלהבות במתח ששורר שם.

טענותיו של אוליבר עולות בקנה אחד עם דבריהם של חוקרים מטעם האו"ם, שציינו ש-"במיינמאר, פייסבוק היא כלי שימושי עבור אלה שמחפשים להפיץ שנאה". הדברים תואמים גם לבדיקה שפרסמה בחודש שעבר סוכנות הידיעות רויטרס, שבה היא מצאה יותר מ-1,000 פוסטי שנאה נגד בני הרוהינגיה.

לדברי אוליבר, פייסבוק הפכה לכלי מוביל בהפצת אסלאמופוביה במיינמאר, וזה מסוכן במיוחד שם, משום שרוב אזרחי המדינה צורכים את החדשות דרך הרשת החברתית.

פייסבוק עשתה מאמצים – אבל לא מספיק

יצוין כי פייסבוק עשתה מאמצים על מנת לצמצם את דברי השנאה שמופצים בפלטפורמה שלה כלפי המוסלמים במיינמאר, לשעבר בורמה, בין היתר על ידי סגירת חשבונות של בכירים רבים בצבא המדינה, הטובח בבני הרוהינגיה. זאת, בטענה כי הדברים שהם מפרסמים מנוגדים לתנאי השימוש שלה. אלא שזה לחלוטין לא מספיק, והרשת החברתית הדומיננטית לא מצליחה למנוע את התופעה בין היתר משום שהיא אמנם נעזרת בדוברי בורמזית כדי לנטר את התוכן שהגולשים מפרסמים בה בשפה זו, אבל מדובר רק בארבעה אנשים – במיקור-חוץ. מה גם שעד סוף 2015, המערכות שדרכן דיווחו גולשים ממיינמאר על תוכן לא ראוי, לדעתם, היו באנגלית בלבד.

בהערות אחרות כינה אוליבר את פייסבוק "בית שימוש", או יותר נכון אמר ש-"השוואה של פייסבוק לבית שימוש אינה הוגנת לבתי השימוש", וטען ש-"היא המקום הגרוע ביותר לאחל בו יום הולדת שמח, חוץ מלוויה". בסיום דבריו הוא הציג מודעה סאטירית לפייסבוק, שבה נכתב כי "בין 80% ל-100% ממה שמפורסם באתר שלנו הוא בולשיט. לחלוטין בולשיט".

זו לא הפעם הראשונה שבה מגיש התכנית הסאטירית יורד על פייסבוק. באפריל האחרון הוא לקח פרסומת שפרסמה החברה, שבה היא מתנצלת על פרשת קיימברידג' אנליטיקה, והפך אותה לפרסומת שיוצאת נגד פייסבוק עצמה.

פייסבוק וצוקרברג לא התייחסו לדברי אוליבר בחשבונות הרשמיים שלהם או במדיה הטכנולוגית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים