המנמ"ר שאחראי גם על הבקרה התקציבית; למה זה טוב?

טל נתנוביץ', סמנכ"ל מערכות המידע, הבקרה והתפעול בסולל בונה, נמצא בתפקיד די ייחודי בעולם ה-IT ● בראיון לאנשים ומחשבים הוא מספר כיצד משלבים בין הדברים, ולמה זה חשוב מאוד בעבודת המנמ"ר

טל נתנוביץ', סמנכ"ל בקרה ומערכות מידע בשיכון ובינוי - סולל בונה. צילום: יח"צ

סולל בונה היא הזרוע הקבלנית של חברת שיכון ובינוי והיא מחברות הבנייה הגדולות בישראל, בתחומי הנדל"ן, הכבישים התשתיות ועוד. הפעילות הזו נתמכת ומלווה, באופן מורכב ביותר, על ידי מערכות המידע, המחשוב והתפעול של החברה, בהובלת טל נתנוביץ', סמנכ"ל מערכות המידע והבקרה, שגם אחראי על הרכש והתפעול. זהו מרקם תפקידים די ייחודי בעולם ה-IT.

בראיון לאנשים ומחשבים הוא מספר כיצד משלבים ניהול IT עם בקרה תקציבית ותפעול, ולמה זה חשוב מאוד בעבודת המנמ"ר.

ספר על עצמך.
"התחלתי לעבוד בסולל בונה ב-2014, כאחראי על הבקרה והמערכות המידע, לאחר 11 שנים בתפקיד דומה בדניה סיבוס. לפני כשנה וחצי קיבלתי גם את האחריות על הרכש והתפעול של החברה. אני והאנשים שתחתיי משרתים מעל 1,000 עובדים, אנשי מטה, מהנדסים, מנהלי פרויקטים ומנהלי עבודה.

אני אחראי על שלושה תחומים: מערכות מידע, תפעול ורכש ובקרה תקציבית, שהיא אחד הנושאים המהותיים בפעילות של תחום התשתיות והפרויקטים. המנמ"ר של שיכון ובינוי הוא ערן גוטמן ואת יחידת מערכות המידע מנהלת אסתר ליברזון נמר".

מה האתגרים שיש למנמ"ר בחברת בנייה כמו שלכם?
"אחד האתגרים הכי גדולים הוא שאין לנו כמעט ממי ללמוד בענף. כמעט כל מערכת שהטמענו או יישמנו בשנים האחרונות – אנחנו היינו הראשונים לעשות זאת בענף הבנייה. אני רואה את זה בתור הזדמנות ליצירת בידול ויתרון תחרותי ולמזלי, מנכ"ל החברה , אהוד דנוך, מעודד אותנו לפיתוח והטמעה של פתרונות ומערכות טכנולוגיות חדשניות. אתגר נוסף הוא העדר מערכת תפעולית אחת המרכזת את כל הדרישות התפעוליות, הלוגיסטיות ורגולטוריות לניהול פרויקט בניה. אין One stop shop, מה שמצריך מאתנו לפתח או לרוץ עם מערכות חדשות רבות ולהיות ראשונים וחלוצים בענף. ספקי תוכנה צריכים להבין שענף הבנייה הוא אוקיינוס עבורם ויש בו המון הזדמנויות לא מנוצלות.

אתגר נוסף נעוץ במספר החברות שיש בקבוצת סולל בונה: חברה שבונה פרויקטי מסחר ומגורים, אחת שסוללת כבישים ומבצעת פרויקטי תשתית, חברה שעוסקת בפרויקטים תהליכיים, שמונה מפעלי בטון, מפעל אספלט, מפעל טרומי ועוד. את כל אלה מערכות המידע משרתות".

מה היתרון בשילוב בין תפקיד המנמ"ר למנהל תחום הבקרה התקציבית?
"אני יכול לשלב בין התהליכים לבין ה-IT, כי אני בא מהתחום ובוחן כל פרויקט מערכות מידע על פי החזר ההשקעה (ה-ROI) שהוא מייצר והתועלת העסקית שלו.

בנוסף, כדי לייעל את הבקרה התקציבית אנחנו מיישמים טכנולוגיות ומערכות שונות, כמו דיווחים באמצעות אפליקציות, ומעודדים את מנהלי הפרויקטים ומנהלי העבודה להשתמש בטאבלטים באתרי הבנייה. היעד הוא הנגשת מידע אמין ויעיל לכל בעל תפקיד בחברה מכל מקום ובכל זמן, לצורך קבלת החלטות מהירה".

תן דוגמאות לפרויקטי מחשוב בולטים שביצעתם.
"הטמענו מערכת של הנגשה והשוואת תכניות. זה כלי חשוב בבקרה על תכניות בנייה. המערכת מציגה את כל התכניות ואת כל השינויים שנעשו בהן, ומאפשרת לייצר דו"חות על שינויים וחריגות. הטמענו גם ניהול מסמכים במערכת אינטגרלית ליישומי Office ופריוריטי.

פרויקט נוסף הוא הקמת זירת מסחר פנים חברתית לניהול עודפים של משאבים, חומרי גלם, ציוד לבנייה, פסולת ועוד. באמצעות פרויקט זה גם הקטנו את הפסולת באתרים וגם חסכנו מאות אלפי שקלים.

כמו כן, יש לנו מערכת BI של מיקרוסופט, שמאפשרת לכל מנהל לראות נתונים בזמן אמת ובכל עת, באמצעות כל מכשיר נייד. הטמענו מערכות לניהול הבטיחות באתרים ומערכות לניהול האיכות באתרים, שגם הם כמובן מונגשים בכל מקום ובכל זמן בנייד וחוסכות זמן אדיר. פרויקט ייחודי נוסף שעשינו הינו הקמת פורטל פנים ארגוני לשיתוף מידע, להפקת לקחים ולניהול ידע בנושאי איכות, ביצוע והנדסה".

סולל בונה מעורבת בפרויקט הרכבת הקלה בתל אביב. מה החלק שלך בנושא?
"אנחנו מעורבים בפרויקט הקו המערבי, המוכר כקו האדום. זהו אחד מפרויקטי הדגל שלנו והוא מבוצע בשותפות עם חברה סינית.

בפרויקטים מסוג זה ישנם שינויים רבים תוך כדי ביצוע, וזו דוגמה קלאסית שבה מערכות המידע מייצרות ערך עסקי קריטי. אנחנו עובדים עם מספר חברות סטארט-אפ ומתפעלים מערכות חדשות, שמוטמעות בפרויקט מתחילתו. חלק מהן מניתי קודם לכן. זאת, בנוסף למערכת ניהול מסמכים ולמערך ה-ERP שלנו. כל אלה מאפשרים למנהלי הפרויקט ולמנהלי החברה לקבל בזמן אמת, בכל מקום שבו הם נמצאים, נתונים על התשומות, העלויות, התקבולים, החובות, ההתחייבויות, לוחות הזמנים, התזרימים, התפוקות והשינויים, לצורך קבלת החלטות מידית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים