נכשל ניסיון התנקשות בנשיא ונצואלה באמצעות רחפני נפץ

הרחפנים, כנראה שניים, תקפו את הנשיא ניקולס מאדורו בעת שנאם באירוע צבאי אמש (ש') ● חיילים נראו נסים לכל עבר ולפי דיווחים, כמה מהם נפצעו ● מאדורו, שנותר ללא פגע, הופיע בטלוויזיה וטען כי התוקפים הם מתנגדיו, שחיים בקולומביה ובארצות הברית

נשיא ונצואלה, ניקולס מאדורו. צילום: BigStock

נשיא ונצואלה, ניקולס מאדורו, ניצל אמש (ש') מניסיון התנקשות באמצעות רחפני נפץ, שנערך באמצע נאומו באירוע לציון יום השנה ה-81 למשמר הלאומי של המדינה. מאדורו ושאר חברי הממשלה שנכחו בטקס הצליחו להימלט ללא פגע ממה ששר התקשורת, חורחה רודריגז, תיאר כהתקפה נגד מנהיג המדינה. לפי דיווחו של השר, ההתקפה הביאה לפציעתם של שבעה מחיילי המשמר.

"זה היה ניסיון רצח. הם ניסו לרצוח אותי היום", אמר מאוחר יותר מאדורו בראיון ששודר בטלוויזיה של ונצואלה, שבו האשים את הפלגים הימניים ואת מתנגדיו במתקפה. מאדורו תיאר אובייקט מעופף שהתפוצץ לפניו ואמר ששניות אחדות לאחר מכן הוא חש עוד פיצוץ לימינו.

"הרחפן הזה בא אליי, אבל היה שם מגן של אהבה", אמר הנשיא הוונצואלי. הוא דיווח כי "כל הנקודות" מצביעות על מזימה ימנית, והוסיף שהחקירה הראשונית מצאה קשר בין האירוע לקולומביה ולמדינת פלורידה שבארצות הברית, שם חיים גולים ונצואליים רבים. לדבריו, כמה מהפושעים כבר נתפסו.

חיילים בחולצות טי?

קבוצה לא מוכרת בעלת השם המקורי התנועה הלאומית של חיילים בחולצות טי (National Movement of Soldiers in T-shirts) נטלה אחריות לניסיון ההתנקשות. בסדרה של הודעות שפרסמו אנשיה ברשתות החברתיות נכתב כי התכנון של הפיגוע כלל הטסת שני רחפנים – שבסופו של דבר יורטו על ידי צלפים. "הוכחנו שהם ניתנים לפגיעה. לא הצלחנו היום, אבל זו רק שאלה של זמן", כתבה הקבוצה, שטוענת שהוקמה ב-2014 במטרה לאחד את כל "קבוצות ההתנגדות" של ונצואלה.

לפי השר רודריגז, בזמן נאומו של מאדורו בטקס, ששודר בטלוויזיה, הופיעו רחפנים נושאי מטען נפץ בשמיים, בקרבת הנשיא. "בדיוק בשעה 17:41 נשמעו פיצוצים", ציטטה אותו AP. "החקירה מגלה בבירור שהם באו ממכשירים דמויי רחפנים שנשאו חומרי נפץ". מנגד, לפי הדיווח של סוכנות הידיעות, הכבאים שנכחו במקום אמרו כי אחד מהפיצוצים נבע בכלל מתאונה שנגרמה על ידי מיכל גז שהתפוצץ.

תיעוד של האירוע שפורסם בדף הטוויטר של רשת NTN24 TV מוונצואלה מראה את הרגע של המהומה, שפרצה שניות לפני שהשידור הופסק. מאדורו נראה בצילום כשהוא מסתכל לכיוון השמים בבלבול, כאשר מאות החיילים שנכחו במקום מתחילים להתפזר, לפני שפתחו בבריחה מבוהלת מהאזור.

נהג אוטובוס בעבר שצבר מתנגדים רבים

הנשיא מאדורו, שנכנס לנעליו הענקיות של הוגו צ'אבס, שנפטר מסרטן ב-2013, היה בעבר נהג אוטובוס. הוא כיהן כשר החוץ של צ'אבס מ-2006 עד לאוקטובר 2012, אז התמנה לסגנו ולממלא מקומו. במאי האחרון הוא זכה שוב בבחירות, בקדנציה של שש שנים נוספות, אבל יריביו העיקריים, שעוד בטרם בחירתו ביצעו בשנים האחרונות ניסיונות שונים לסלקו מהשלטון, התכחשו לתוצאות, בטענות לאי סדרים מסיביים.

לדברי מאדורו, הוא נאבק במזימה "אימפריאליסטית" להרוס את הסוציאליזם ולהשתלט על הנפט של ונצואלה. המתנגדים מאשימים אותו במנהיגות שתלטנית, ואומרים שהוא הרס את הכלכלה העשירה שבה הצטיינה המדינה בעבר ומחץ כל אופוזיציה קיימת.

על אף שהתסריט של ניסיון התנקשות באמצעות רחפנים נשמע באמת עולה על כל דמיון, בישראל מודעים היטב לשימוש הפוטנציאלי בהם לפעולות תקיפה וטרור, כמו גם לאיסוף של חומר מודיעיני ושיבוש מערכות. בדיון מיוחד של הוועדה לביקורת המדינה, שנערך בינואר האחרון והוקדש לדו"ח מבקר המדינה לגבי ההיערכות הלאומית להגנה מפני איום הרחפנים, אמר חבר הוועדה, ח"כ חיים ילין מיש עתיד, שאין בכלל ספק שמדובר באיום הבא, ושכולם צריכים להתעורר ולהבין שלא מדובר בתופעה מסרטי מלחמת הכוכבים. לדבריו, "נדרשת אמירה ברורה בנושא הרחפנים, בדיוק כמו במנהרות. זה אקוטי, כי זה איום שיכול להגיע מכל מקום".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים