14 חברות נוספות מצטרפות למיזם בתחום רישוי הקוד הפתוח

בין המצטרפות החדשות: אמזון, אינטל, טויוטה, SAS ו-VMware

קוד פתוח. צילום אילוסטרציה: BigStock

רד האט (Red Hat) הודיעה בימים אלו כי קבוצה של 14 חברות נוספות הצטרפה לחברות רבות שכבר עשו זאת, ונכנסו למיזם המעודד גישה שיתופית ומתנגד להחמרת הכללים לרישוי בתחום הקוד הפתוח.

המדובר בהתנגדות לטקטיקות מחמירות באכיפת רישיונות קוד פתוח. הדבר נעשה על ידי אימוץ ה- GPL Cooperation commitment – שיתוף הפעולה סביב מחויבות ה-GPL ))(General Public License, הרישיון הציבורי הכללי, שהינו רישיון לתוכנה חופשית שנכתב על ידי ריצ'רד סטולמן ונחשב לאחד הרישיונות הפופולריים ביותר לתוכנה חופשית.

החברות שהצטרפו עתה הן טויוטה (Toyota), אמזון (Amazon), אינטל (Intel), פיבוטל (Pivotal),T,  ARM, Canonical GitLab, Liferay, Linaro, MariaDB, NEC, Royal Philips, SAS, ו-VMware.

הן מתחייבות לתת תקופת חסד לתיקון בעיות בתאימות רישיונות לתוכנות פתוחות. מחויבות זאת משקפת את האמונה כי יש חשיבות לציות אחראי לרישוי קוד פתוח וכי אכיפת רישיונות בסביבת הקוד הפתוח פועלת לפי נורמות שונות מאלה של רישיונות לתוכנות קנייניות.

"קהילת הקוד הפתוח סיפקה לחברות המשתתפות את היסודות הרוחניים של הגישה"

14 החברות הצטרפו למי שכבר קיבלו על עצמן מחויבות. הראשונות היו רד האט, פייסבוק (Facebook), גוגל (Google) ויבמ (IBM) בנובמבר 2017, ואליהן הצטרפו במרץ 2018 CA,  HPE, מיקרוסופט (Microsoft), סאפ (SAP), סיסקו (Cisco) ו- Suse.

ברד האט אמרו כי הצטרפות 14 החברות עתה מוכיחה את היקף ועומק התמיכה ב- GPL Cooperation commitment, כאשר החברות המאמצות את ההתחייבות הן מרחבי העולם וכוללות שמונה חברות Fortune 100, ומייצגות מגוון רחב של תחומים החל מתוכנה וחומרה ארגונית עד לאלקטרוניקה ביתית, יצרני שבבים, מחשוב ענן, רשתות חברתיות ותעשיית הרכב. החברות שחתמו על ההתחייבות אחראיות ליותר מ-39% מהתרומות הארגוניות לגרעין (Kernel) לינוקס (Linux), כולל שש מתוך עשר התורמות הגדולות ביותר.

מייקל קנינגהם, סגן נשיא בכיר והיועץ המשפטי של רד האט, אמר כי "אנו שמחים לכבד את מסורות קהילת הקוד הפתוח על ידי עידוד גישה שיתופית זאת למחויבויות רישוי בקרב עמיתינו המשתתפים בסביבת הקוד הפתוח. אנו גם שמחים על כך שקהילת הקוד הפתוח סיפקה לחברות המשתתפות את היסודות הרוחניים של הגישה".

אדריאן קוקרופט, סגן נשיא לאסטרטגיית ארכיטקטורת ענן באמזון, אמר כי "אמזון ו-AWS תומכות בקוד פתוח כדרך להאצת קצב החדשנות עבור לקוחותינו, מפתחים, הקהילה ושותפים. אנו תומכים בשינויים ברישוי קוד פתוח שמקדמים את המטרה של חדשנות והתנסות למען המשתמשים בקוד פתוח והתורמים לו".

ג'ון בוזוול, היועץ המשפטי הראשי של SAS, אמר כי "קוד פתוח הפך לחלק חשוב של קידום טכנולוגיות חדשות המשפיעות על הדרך בה אנו עובדים וחיים. אך כמו עם כל תוכנה, יש סיכונים כאשר מדובר בנושאי הפרות רישוי, וחשוב כי כל הגורמים המעורבים יהיו מוגנים, כך שיוכלו להמשיך לשתף פעולה ולפתח קוד מקור חדש. זו הסיבה לתמיכתנו במאמצי רד האט לקדם יכולת חיזוי גדולה יותר באכיפת רישוי קוד פתוח. הדבר נותן לקהילת הקוד הפתוח את הביטחון הדרוש לחדשנות בעת תכנון תוכנה חדשה".

" הרשאה לציבור לעשות שימוש ביצירה"

עו"ד גיא אופיר הסביר כי "בקוד פתוח המפתח הראשון נשאר בעל זכויות היוצרים בקוד מקור, אולם ברישיון הוא למעשה נותן הרשאה לציבור לעשות שימוש ביצירה, לפתח אותה, לשכללה וכדומה. רישיון קוד פתוח הוא רישיון עבור תוכנה, המאפשר גישה לקוד המקור של התוכנה. למשתמש בתוכנה ניתנת היכולת לסקור, לעצב, להפיץ ולשנות את קוד המקור, לצורך פתרון בעיות".

היתרון בתוכנות בעלות רישיון שימוש חופשי, הסביר, "הוא שהן מאפשרות פיתוח מהיר יותר ואיכותי יותר של התוכנה, וזאת באמצעות העבודה על קוד מקור מסויים על ידי קהילות ממקומות שונים בעולם".

עו"ד אופיר סיים בציינו כי "הקוד הפתוח הוא אחד הגורמים המרכזיים לפיתוח תשתיות ויישומי אינטרנט מתקדמים. תנועת הקוד הפתוח קמה מתוך ניסיון להחדיר את התוכנות החופשיות לסביבה המסחרית. GNU הוא השם הרשמי לפרויקט הקוד הפתוח. את הפרויקט השיק
ריצ'רד סטולמן ממכללתMIT בארצות הברית בשנת 1984 במטרה ליצור מערכת הפעלה שלמה וחופשית הפתוחה לכל משתמשיה להרצה, העתקה, שינוי והפצה".

לדבריו, "במטרה להבטיח את החופשיות של קוד תוכנה שהופץ תחת פרויקט GNU, נכתב הרישיון הציבורי הכללי של גנו, הנקרא GPL. מטרת הרישיון היא לשמור על החופשיות של קוד תוכנה שהופץ ככזה, מבלי שאחר יוכל לנכס אותו לעצמו או ליהנות ולגזור רווחים מהמאמץ של אחרים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים