בכל חמש דקות – קללה בפייסבוק נגד שופטים ומערכת המשפט

את המידע המטריד סיפק עו"ד ברק לייזר, יועמ"ש של בתי המשפט, במהלך דיון בוועדה של הכנסת אשר דנה בהצעת החוק הממשלתית בנושא הסרת תוכן שפרסומו מהווה עבירה מרשת האינטרנט

יש פעילות נגד שיח שנאה - אבל היא מעטה מדי. אילוסטרציה: BigStock

"השיח היום אלים, כל 5 דקות נרשמת קללה בפייסבוק (Facebook), ויש 230,000 קריאות בשנה, נגד מערכת המשפט. תמונות של שופטים בפוטומונטז' פורנוגרפי, כמתעללי ילדים, או של נשיאת העליון במדים נאצים ועוד", את תמונת המצב הקשה הזו תיאר עו"ד ברק לייזר, יועמ"ש של בתי המשפט.

לייזר השתתף בדיון שנערך אתמול (ב') בוועדה המשותפת לוועדת חוקה חוק ומשפט ולוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, אשר דנה בהצעת החוק הממשלתית בנושא הסרת תוכן שפרסומו מהווה עבירה מרשת האינטרנט.

הצעה לקידום הליך מזורז להסרת תוכן פוגעני

הצעת החוק, שמוזגה עם הצעת חוק דומה של חברת הכנסת רויטל סוויד (המחנה הציוני), מבקשת בין היתר להסמיך את בתי המשפט המינהליים להורות בהליך מזורז על הסרת תוכן פוגעני, שיש בו משום סיכון לאדם, לארגון או למדינה. למעשה, הצעת החוק נועדה לאפשר למדינה להסיר מהאינטרנט תכנים שהרקע שלהם לאומני, ושמכילים טרור והסתה לרצח.

כיום הטיפול בתכנים אלו נעשה בין היתר על ידי פנייה לפייסבוק או לרשתות אחרות, והתשובה נתונה לרצונם הטוב של בעלי הרשתות. חברי הכנסת שתומכים בחוק אמרו כי הם מבקשים להפקיע מידי הרשתות החברתיות את שיקול הדעת במקרה של הסתה או אלימות שמסכנת אנשים.

הדיון בוועדה נסוב בין היתר סביב סבירות ההיתכנות של חוק זה אם יתקבל, ואכיפתו. על פי הדברים שאמר עו"ד לייזר, התמונה עגומה כבר כיום, כאשר יש סעיפים בחוק שמאפשרים להעמיד לדין כותבי פוסטים מסיתים. "מתוך ה-230,000 אנחנו מטפלים רק ב-38 מקרים מאוד חמורים, כמו איחולי מוות לשופט רובינשטיין ששכל את בתו ועוד", אמר עו"ד לייזר.

"מרבית בעלי הדין מגיעים לבימ"ש פעם אחת בחייהם ובין היתר בודקים מידע על השופט, וכשאתה נחשף לתמונות פוטומונטז' פורנוגרפיות זה עושה משהו למתדיינים", אמר עו"ד לייזר. הוא הסביר כי "אנחנו עושים שימוש בכלים שהאינטרנט מאפשר לגולשים באופן שוטף ולא בשום כלי יצירתי כזה או אחר, לא מנהלים מעקב בכלים טכנולוגיים, אלא בהתאם לתנאי השירות".

לעמוד בקצב ההתקדמות הטכנולוגית

חה"כ סוויד אמרה כי "בעולם רואים שרק חקיקה והטלת סנקציות פועלים. אנחנו בעידן הווירטואלי שבו אין לנו את הזמן לחיות כמו עד היום, עם תלונה למשטרה וישיבה של פרקליטות על התיק. כשמתפרסם פוסט עם הטרדה מינית או הסתה לטרור אנחנו חייבים להיות מסוגלים לעמוד בקצב ההתקדמות הטכנולוגית הזו".

מפקד מרכז הסייבר של המשטרה, רפ"ק בילי בילנבוים, אמר בדיון כי העבירות הכי פופולריות ברשת הן עבירות מין, והוא הגדיר זאת ""כמגיפה", והבהיר שבמקרים אלו המשטרה נדרשת לפעול במהירות.

כיום המשטרה מביאה את הדברים לידיעת בעלי הרשתות, אולם רפ"ק בילנבוים אמר שיש בהחלט מקום לאפשר לאזרחים לפנות לבד לפלטפורמה, דרך בתי המשפט. "ברוב המקרים לאזרח שפונה ישירות יש יותר כוח. אבל כיום ההליך הוא וולנטרי ואם לא יהיה צו, הם לא יסירו את זה", הסביר בילנבוים.

לעומת זאת, עו"ד חיים ויסמונסקי אמר כי למרות שלא כל הרשתות משתפות פעולה, הוא עדיין מעדיף את המסלול הוולנטרי כי "גם בהליך משפט מזורז זה יקח לפחות שבועיים". עם זאת ציין כי "עם רשתות כמו טוויטר (Twitter) רמת שיתוף הפעולה ירודה ביותר, ובמקרה שלה אולי החוק יעזור. אבל עדיין יש 12,000 פניות בשנה, וגם אם מדובר ב-10 אחוז סירובים, עדיין האפיק הוולנטרי עדיף".

נועה אלפנט-לפלר, מנהלת מדיניות ציבורית של גוגל (Google) ציינה כי "יש טופס פנייה ייחודי לבקשה להסרת תוכן בעבור ממשלות וגורמים ממשלתיים, ואנחנו שמחים על העבודה האפקטיבית. הכל בהתאם לכללים המפורסמים אצלנו".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. הארי סאן

    איפה הטופס? ומה עם אזרחים פרטיים שהוכפשו ברשת?

אירועים קרובים