"בעזרת הטכנולוגיה, בעוד שני עשורים אנשים יחיו עד גיל 120"

"ענקיות הטכנולוגיה הבינו שלהיות בריא הוא ערך חשוב לאנושות", אמרה רות אליעזר, מנהלת מחלקת בינה מלאכותית במאוחדת ומספרת על שילוב קידמה הטכנולוגית בשירותי הבריאות

צילום אילוסטרציה: BigStock

"ניצול של טכנולוגיות IT שונות בעולם הרפואה, ביניהן בינה מלאכותית, לימוד מכונה ואנליטיקה, לצד איחוד עולמות הטיול הקליני עם הטכנולוגיה יביאו לכך שבתוך שני עשורים, תוחלת החיים של אנשים תגדל ותגיע ל-120 שנים", כך אמרה רות אליעזר, מנהלת מחלקת BI ,AI ו-Big Data בקופת חולים מאוחדת.

אליעזר דיברה במפגש פורום Data Science & IBI מבית אנשים ומחשבים. המפגש נערך היום (ב') במרכז ההדרכה ותפעול של מאוחדת בלוד והנחה אותו מוטי סדובסקי, מוביל הפורום ומנכ"ל DCS ייעוץ אסטרטגי במערכות מידע.

לדברי אליעזר, "תחום הבינה העסקית חווה התפתחות טבעית והדור הבא שלו הוא לא רק BI, אלא AI, אנליטיקה ו-Big Data".

"הגענו לעידן הדיגיטלי", אמרה, "ואחת המשמעויות שלו זו הפיכת פירמידת הצרכים של מאסלו: פליטים מסוריה שהגיעו, רעבים וצמאים לאירופה, רצו דבר ראשון מטען וחשמל לטלפונים שלהם". ענקיות הטכנולוגיה, ציינה, "הבינו כי להיות בריא הוא ערך חשוב לאנושות ולכן נכנסו לפרויקטי ענק בתחום: אפל (Apple) עם שעונים המודדים מצב גופני, יבמ (IBM) עם ווטסון (Watson) העושה אנליטיקה לעולם הבריאות, HP מתחילה להדפיס איברים, פייסבוק (Facebook) הכריזה על חיסול מחלות כרוניות ומשקיעה כסף רב לחקר מחלות, סיסקו (Cisco) פועלת בעולם ה-IoT הרפואי ומיקרוסופט (Microsoft) עורכת פרויקטים הנוגעים למידע גנומי".

"אסור לאסוף נתונים רק לשם האיסוף"

במדד העולמי של רמת הדיגיטל של מדינות, אמרה אליעזר, "לישראל יש פוטנציאל לגדול בתחום ואנו ברמה נוכחית טובה".

"ה-BI החל בחברות טלקום וסלולר", הוסיפה, "אלא שבעבר, היה זה עסק יקר, שמירת נתונים וגם עיבודם. כיום, העולם התשתיתי השתנה, המערכות זולות יותר ואחסון לא מהווה מכשול בתחום".

רות אליעזר, מנהלת מחלקת BI, AI ו-Big Data בקופת חולים מאוחדת. צילום עצמי

רות אליעזר, מנהלת מחלקת BI, AI ו-Big Data בקופת חולים מאוחדת. צילום עצמי

"אנו ארגון מבוסס נתונים", ציינה אליעזר, "ואוספים אותם ממקורות שונים ומגוונים כמו בתי חולים, על אשפוזים וחדרי מיון, ביטוח לאומי ומגורמים נוספים. לאנשים חשוב לראות את התובנות מהמידע ולקבלו באופן פשוט. הפשטות מביאה לעוד שימוש בכלי BI ולעוד תובנות. מה שחשובה זו הצגת הנתונים, לא ניתן לעבוד בתצורה של דו"חות, אסור לעשות איסוף נתונים רק לשם האיסוף".

"בנינו", סיפרה, "מערכת מהדור המתקדם של BI הכוללת בינה מלאכותית וטיפול בביג דטה בזמן אמת. הבנו שאנחנו חייבים להיות שם. רצינו אפליקציה שבקליק אחד ניתן יהיה להיכנס אליה ולראות סוגי מידע שונים: מידע אסטרטגי להנהלה הבכירה, מידע טקטי לשכבת הביניים הניהולית ומידע תפעולי לאנשי השטח, דוגמת אחיות. שמנו דגש על אמת ארגונית אחת בכל השכבות. זה מסייע לנו בהיבטי ניתוח אוכלוסיות, מדדי איכות הטיפול במרפאות השונות ועוד".

"אימצנו את מערכת ווטסון לפני שנתיים", אמרה אליעזר, "היינו אחת מארבע חברות ראשונות להטמיע את המערכת. היא מסייעת לנו לזהות בתוך שניה דפוסים שונים, לקדם את הטיפול בחולים כרוניים, ולדרג את הרופאים, מי עובד לפי הנהלים ומי לא".

להבין מה רופאים כתבו לנשים בהריון

"יצאנו עם פרויקט נשים בהריון", ציינה אליעזר. "הבאנו למצב בו יש לנו יכולת מחשוב להבין שפה טבעית וטקסט חופשי. כך הבנו מה רופאים כותבים לנשים בהריון והצלחנו לקבוע על בסיס לימוד מכונה האם הן קיבלו טיפול נכון. בחלוף שנה, הציונים של הרופאים השתפרו ובנוסף פחת היקף התביעות בגין רשלנות. הדגש הוא על טיפול טוב יותר לנשים בהריון". לדבריה, "פרויקט נוסף שעשינו בחן את הרצף הטיפולי באיתור סרטן מעי גס. פרויקט אחר מתמצת את עשרות מסמכי הטיפול בחולה לכדי ארבע שורות של הוראות פעולה לאחיות. ערכנו חיזוי להתפרצות של מחלות כגון שפעת וסלמונלה – והוא הצליח".

"לא היה פשוט להטמיע את השינויים בקרב הרופאים", סיכמה אליעזר, "אולם הרופאים, אף שהם אינטיליגנטים מחד והם לא מוטים טכנולוגית מאידך, הצליחו להפנים את השינוי. הטכנולוגיה מסייעת לנו להעניק טיפול טוב יותר לחולים וגם מייעלת תהליכים. בסך הכל, 4,500 עובדים ומנהלים במאוחדת צורכים שירותים ומוצרי BI בקופה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים