איך להקים דטה סנטר ולהישאר בחיים?

תכנון מראש, גב כלכלי חזק, קביעת מדדים, מזעור רעשים חיצוניים ויצירת סביבת עבודה נעימה למראה ● מומחים בנושא מסבירים איך לעשות את זה נכון

משה לסמן, מנכ"ל גלובל דטה סנטר. צילום: ניב קנטור

"כשחושבים על דטה סנטר, הפרדיגמה הראשונית היא על משהו שמשמש כאבן יסוד קבועה שלא משתנה במשך שנים. אבל, מצד שני, מדברים על זה שהארגון משנה כיוון, ולכן הוא חייב לשנות את אסטרטגיית הארגון ובהגדרה, כתוצאה מכך, גם אסטרטגיית ה-IT שלו משתנה. השאלה היא איך שומרים על מרכז הנתונים כאי של יציבות בעולם כאוטי כזה", כך שאל משה לסמן, מנכ"ל גלובל דטה סנטר.

לסמן דיבר בכנס Data Center 2018, שעסק בהקמה, ניהול ותפעול של מרכזי נתונים. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך אתמול (ג') באולם האירועים LAGO שבראשון לציון, בהנחיית יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

באירוע דנו בכללי הזהב לבחירת דטה סנטר בעידן המשתנה שבו אנחנו נמצאים – עידן שבו נדרשת גמישות רבה גם ממשהו שעל פניו נראה לא ממש גמיש. איך עושים זאת? "התכנון מראש חשוב", אמר לסמן. "כל עובד חייב להכיר ולהיות חלק מהתכנון – ומהיום הראשון שלו. מרכז נתונים לא יכול להיות גמיש אם הוא לא ייבנה כך מראש. כך, לדוגמה, בתוך חדרי השרתים שלנו אין מערכות אלקטרו מכניות, כולן נמצאות מחוץ לחדרים אלה, והמשמעות היא שאפשר לבצע שינויים ועדכונים מבלי להפריע ללקוח, שגם זוכה לביטחון האישי כשהוא נכנס לחדר המיועד רק לו ומתפעל אותו בדיוק כמו שהוא רוצה".

בנוסף, הוא טען שיש צורך בגב כלכלי חזק כדי לבנות ולהחזיק דטה סנטר. "הליבה חייבת להיות מוכנה לחלוטין כבר ביום הראשון של הפעולה. כל הדברים הנוספים זקוקים כבר להשקעה קטנה יותר", ציין.

לסמן אמר כי אחד הדברים הכי חשובים לארגון בהקשר זה הוא לקבוע את המדדים המהותיים לו עבור מרכז הנתונים שלו, וכל הזמן לשאוף לשפר אותם – ובאופן אובייקטיבי ככל האפשר. "בהקמת ובתפעול דטה סנטר יש דילמות רבות: איזו שכבת אבטחה לבחור? לא כל ארגון חייב את השכבה הגבוהה ביותר. יש גם את הנושא של רישיון עסק, שהמשמעות שלו היא שמרכז הנתונים מפוקח על ידי משרד העבודה והרווחה, וכך מושתת על הארגון לרגולציה גם אם הוא לא חייב בה. יש גם תעודת מל"ח, שמעידה על כך שמדובר במפעל חיוני, שימשיך לעבוד גם במקרים של מלחמה. אלה דברים שצריכים לדבר עליהם כאן ומיד, כולל תקני איכות, וגם אם לא מדובר במשימה טריוויאלית – היא בהחלט אפשרית", סיכם.

צבי דונסקי, אדריכל ובעלי משרד דונסקי אדריכלים. צילום: ניב קנטור

צבי דונסקי, אדריכל ובעלי משרד דונסקי אדריכלים. צילום: ניב קנטור

"עולם ההיי-טק אימץ את עולם האדריכלות"

צבי דונסקי, אדריכל ובעלי משרד דונסקי אדריכלים, דיבר על השיקולים האנושיים והאדריכליים שיש לקחת בחשבון כשבאים לבצע עבודת תכנון של חוות שרתים. "אנחנו שמחים שעולם ההיי-טק אימץ לקרבו את עולם האדריכלות ומכיוון שגם אנחנו עוסקים למעשה באינטגרציה, כל מה שנותר לדבר עליו הוא החיבור שבין העולם הדיגיטלי לזה האנושי. אחד העם דיבר על בשר ורוח, ואנחנו אלה שמכניסים את הרוח הזו בהיבט של הדטה סנטרים, כי אנחנו רואים את כל ההיבטים שרלבנטיים לאורך כל שדרת המשתמשים: מנכ"לים, טכנאים, פקידים וגם לקוחות פוטנציאליים", אמר.

דונסקי הציג מספר פרויקטים שבהם סביבת העבודה בדטה סנטרים עוצבה באופן נאה במיוחד. "אנחנו מדברים על לעשות לארגון ולאנשיו נעים בעבודה, ולא במושגים של מיזוג אוויר וטמפרטורה, אלא אנחנו מדברים על לאפשר לכם לתפקד בנוחות וביעילות בפרויקטים ברמת האבטחה הכי גבוהה ולעשות את העבודה היטב, תוך אפשרות לעמוד בכל הדרישות והתקנים", הוסיף.

"אחד התפקידים שלנו הוא למזער את הרעש הסביבתי בחדר השרתים, כדי לאפשר לו להיות סביבה תומכת עבודה", אמר דונסקי. "עוד היבט חשוב הוא האור. ברוב המקרים אין נגישות לאור טבעי וחשוב שהתאורה תהיה באיכות שנוחה לעבודה, ולא מציקה או מעייפת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים