בעקבות נאום נתניהו: טוקבקיסטים איראניים מפיצים פייק ניוז

אחד הגולשים כתב כי הדברים שאמר ראש הממשלה בנאומו אמש (ב') הם "שקרים", ואחר טען כי טראמפ דחה אותם "מחוסר אמינות" ● ככלל, הרשת לא נשארה אדישה לנאום

שקרים בטוקבקים? "לא יכול להיות". צילום: BigStock

נאומו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מאמש (ב') על הגרעין האיראני הביא לטוקבקים רבים שהגיעו מגולשים מהמדינה האסלאמית, תקפו אותו והפיצו פייק ניוז. מרבית הטוקבקים הללו פורסמו באתרי חדשות אמריקניים.

בנאומו, שנישא בעיקר באנגלית, הציג נתניהו כחצי מיליון מסמכים שהשיגה ישראל מהארכיונים ומהמתקנים באיראן, לאחר פעילות מודיעינית נועזת של המוסד. הוא טען כי איראן רימתה לאורך השנים את העולם והסתירה ממנו את תכנית הגרעין שלה, אם כי לא הביא הוכחות לכך שהיא מפרה את ההסכם שהמדינות המערביות הגדולות חתמו עימה ב-2015. הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ, אמור לפרסם בימים הקרובים את החלטתו לגבי עתיד ההסכם מבחינת מדינתו ועל פי ההערכות, הוא יורה על פרישת ארצות הברית ממנו או על דרישה לתיקונו.

Spot.IM הישראלית, שדרך מוצריה מתנהלים דיוני גולשים באתרי חדשות מהגדולים בארצות הברית, איתרה כ-130 גולשים מאיראן שניהלו דיונים דרך מוצרי החברה ופעילותם נועדה להפיץ שקרים, לדבריה, בהקשר של נאום נתניהו.

אחד הגולשים, שמתגורר בעיר שיראז, הגיב בשלושה אתרי חדשות גדולים באנגלית, כשההפרשים בין התגובות היו של שנייה אחת, מה שלדברי Spot.IM משקף אסטרטגיה להפצת תוכן ושונה מדיוני גולשים המתפתחים בקצב טבעי. הוא כתב בטוקבק כי "ישראל ערבבה שקרים עם מידע ישן, מסולף ומעוות. מהקוקטייל הזה נולדו שקרים. והסיבה לכך היא כדי לכסות על תוקפנות ישראלית של תקיפות בסוריה ובעזה".

גולש נוסף כתב כי "טראמפ בדיוק הכריז שהוא דוחה את טענות נתניהו מחוסר אמינות". מדובר בהפצת שקר, שכן דבריו האמיתיים של נשיא ארצות הברית בתגובה לנאום היו: "נאום נתניהו הראה שצדקתי ב-100%. המסמכים שהוא הציג מעידים על מצב שאינו מתקבל על הדעת".

מה בין נאום נתניהו לנטע ברזילי?

לדברי נדב שובל, מנכ"ל Spot.IM, "כשאנחנו מזהים פעילות עוינת, אנחנו חוסמים את המשתמש המזיק, כדי לאפשר לשאר הגולשים ליהנות מדיון בסביבה בטוחה. אך הפעם בחרנו להשאיר ולחשוף את שיטות הפעולה של אחד הגולשים הפועל מאיראן, כדי להציג חקר מקרה (Case study) של פעולתם".

הוא הוסיף כי "כמות נכבדה של טוקבקיסטים כאלה מפורסמים לאחר ביצוע העתק-הדבק, מה שמאוד מקל עלינו לזהות אותם מהר, בעזרת טכנולוגיית למידת מכונה. הסינון על בסיס כתיבה בזמן אמת קשה יותר, כי אנחנו מחויבים לתת במה למגוון דעות והשקפות עולם. אי אפשר לחסום גולש רק בגלל אמירה שאינה מוצאת חן או אינה מדויקת. אבל, בסופו של דבר, אנחנו מזהים את הגולשים שחורגים מפעילות אותנטית".

ככלל, הרשת לא נשארה אדישה לנאום. גולשים רבים – בפרט ישראליים – העלו ממים בעקבות דברי נתניהו, ובמיוחד בהתבסס על ארון הדיסקים שבהם מצוי חלק מהחומר שישראל השיגה ושאותם חשף ראש הממשלה. אחד הגולשים העלה מם שקישר בין התמונה לנטע ברזילי, נציגת ישראל לאירוויזיון, אחר קישר את ארון הדיסקים לספוטיפיי (Spotify), שנכנסה לארץ לא מכבר, וגולש נוסף הראה את הארון כמוצר שנמכר בערוץ הקניות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים