מייסד ווטסאפ עוזב אותה בשל מחלוקות עם פייסבוק

יאן קום הודיע שהוא עוזב את החברה שלו מבלי לפרט את הסיבה המדויקת, אולם על פי הדיווחים, הוא מתוסכל בנוגע למדיניות הפרסום והפרטיות של החברה האם, פייסבוק ● 'ום מצטרף בכך למייסד השני, בריאן אקטון, שעזב אף הוא את החברה

בקרוב עם דפדפן. ווטסאפ

יאן קום, היזם היהודי-אמריקני שהיה ממייסדי ווטסאפ (WhatsApp) ושימש כמנכ"לה, עוזב את החברה, שנרכשה ב-2014 על ידי פייסבוק (Facebook) תמורת 19 מיליארד דולר. לפי הדיווחים, קום עוזב לא רק את החברה שלו אלא גם את תפקידו כחבר בדירקטוריון של פייסבוק.

בפוסט שפרסם בפייסבוק כתב קום כי "זה כמעט עשור מאז שבריאן (אקטון – ג"פ) ואני ייסדנו את ווטסאפ, וזה היה מסע מדהים עם כמה מהאנשים הטובים ביותר. אבל הגיע הזמן שאמשיך הלאה. בורכתי לעבוד עם צוות קטן להפליא שכזה ולראות איך מידה מטורפת של התמקדות יכולה לייצר אפליקציה שכל כך הרבה אנשים בכל רחבי העולם עושים בה שימוש".

באשר לתכניותיו של קום להמשך הדרך, כתב המנכ"ל הפורש כי הוא לוקח קצת זמן על מנת לעשות דברים שמהם הוא נהנה ושאינם בתחום הטכנולוגיה, כמו אספנות של מכוניות פורשה (Porsche) נדירות, עבודה על המכוניות שלו ומשחק פריסבי. קום סיים והבטיח כי "עדיין אריע לווטסאפ – רק מבחוץ".

למה הוא עוזב?

בדיווח של הוושינגטון פוסט (Washington Post), שיצא זמן קצר לפני שקום פרסם את הצהרתו, נטען כי הסיבה לעזיבה היא מחלוקת עם פייסבוק. לפי הדיווח, קום מצא את עצמו בחילוקי דעות עם החברה האם בגלל בעיות הפרטיות ואבטחת נתוני המשתמש שבהן היא מסובכת באחרונה. אם זו אכן הסיבה לעזיבה, מדובר בגל הדף אחרון בינתיים בשורה של "תופעות לוואי" קשות, שכולן תוצר של שערוריית קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica).

ווטסאפ החלה לשתף חלק מנתוניהם האישיים של המשתמשים בה עם פייסבוק ב-2016 והסבירה את המהלך ברצונה לשפר את מיקוד המודעות. היא זכתה לביקורת נרחבת בגין המהלך, שהיה גם בניגוד לתפישת העולם של אקטון, שאמר לפורבס (Forbes) כבר לפני ארבע שנים ש-"אתה לא הופך את החיים של אף אחד לטובים יותר כשאתה גורם לפרסומות לעבוד טוב יותר".

ב-2014, כשנודע דבר המגעים בין החברות ולפני שהושלמה הרכישה, פרסם קום פוסט ובו ציין ש-"הכבוד לפרטיות מוטמע ב-DNA שלנו ונבנה את ווטסאפ סביב היעד של לדעת על המשתמש פחות עד כמה שאפשר. אינכם צריכים למסור לנו את שמכם ואיננו מבקשים את כתובת האי-מייל שלכם. אנחנו לא יודעים היכן אתם עובדים, מה אתם אוהבים ומה אתם מחפשים באינטרנט, ואנחנו גם לא אוספים את נתוני המיקום שלכם. שום דבר מהנתונים האלה לא נאסף אצלנו אי פעם ולא נאגר על ידי ווטסאפ, ובאמת אין לנו כל תכניות לשנות זאת".

קום אף התייחס אז לידיעות בדבר המגעים עם פייסבוק והוסיף: "אם החיבור שלנו עם פייסבוק היה משתמע כשינוי הערכים שלנו, לא היינו עושים זאת. אנחנו יוצרים שותפות שתאפשר לנו להמשיך לפעול בצורה אוטונומית ועצמאית. ערכי הבסיס שלנו, אמונותינו והעקרונות שלנו לא ישתנו". אלא שכעבור שנתיים, כאמור, הדברים השתנו.

צוקרברג כבר מתגעגע

מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, הגיב להודעה הנוכחית של קום בהתייחסות אישית. "יאן: אתגעגע לעבוד צמוד כל כך אליך", כתב בפוסט משלו. "אני אסיר תודה על כל מה שעשית בכדי לעזור לחבר את העולם ועל כל מה שלימדת אותי, כולל על הצפנה ויכולתה לקחת את הכוח ממערכות מרכזיות ולהחזיר אותו לידי האנשים. ערכים אלה תמיד יהיו בלב של ווטסאפ".

נראה שהתגובה של צוקרברג מתכתבת עם הדיווח שלפיו קום עוזב בגלל הסתייגותו ממדיניות ההצפנה של פייסבוק.

יצוין כי בחודש שעבר הצטרף אקטון לתנועת המחאה שקמה נגד פייסבוק, DeleteFacebook#, וזאת לאחר שעזב בעצמו את ווטסאפ לפני זמן מה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים