פייסבוק השעתה את החשבון של חברת מידע שמעורבת בברקזיט

ההשעיה של החברה הקנדית AIQ באה לנוכח דיווחים שהיא "טיפלה" בנתונים אישיים, שלכאורה הוצאו מהרשת החברתית על ידי קיימברידג' אנליטיקה ● מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק, יעיד ביום ד' הקרוב בפני הקונגרס האמריקני

האם הייתם עושים לייק לשימוש של הפוליטיקאים ברשתות החברתיות? צילום: Walterk, BigStock

חברת נתונים קנדית, שעזרה להביא לזכייה בהצבעה בעד הברקזיט, הושעתה על ידי פייסבוק (Facebook). זאת, לנוכח דיווחים שהיא "טיפלה" בנתונים אישיים, שלכאורה הוצאו מהרשת החברתית על ידי קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica).

פייסבוק טענה שהשעתה את החברה, AIQ (ר"ת AggregateIQ), מהפלטפורמה שלה, תוך שהיא בודקת את הקישורים של החברה לקיימברידג' אנליטיקה ולחברה האם שלה, SCL. כמו כן, ציינה הרשת החברתית שהיא בוחנת האם שתי החברות או מי מהן עשו שימוש לרעה במידע האישי על משתמשים בה, גם בהקשר של הברקזיט.

דובר מטעם פייסבוק אמר כי "לאור הדיווחים האחרונים ש-AIQ עלולה להיות מזוהה עם SCL, וייתכן שכתוצאה מכך קיבלה נתונים על משתמשי פייסבוק בצורה 'לא נכונה', הוספנו אותה לרשימת הגופים שהשעינו מהפלטפורמה שלנו בזמן שאנחנו חוקרים". עוד הוא ציין ש-"פעולות הביקורת הפנימית שלנו נמשכות ונשתף פעולה באופן מלא עם כל החקירות שיבוצעו על ידי רשויות הפיקוח".

שוב מידע אישי שסייע להטות קמפיין?

פרשת קיימברידג' אנליטיקה התפוצצה לפני כשלושה שבועות וחוללה סערה גדולה, לאחר שעובד לשעבר של החברה, כריס וויילי, טען שהיא רכשה שלא כדין נתונים אישיים והתנהגותיים של מיליוני משתמשי פייסבוק וחבריהם. החברה השתמשה במידע זה, לכאורה, בכדי למקד פרסום למשתמשי פייסבוק ספציפיים ולנסות להטות את אופי בחירתם לנשיאות ארצות הברית ב-2016 לטובתו של דונלד טראמפ. על פי החשד, היא עשתה זאת תוך ניצול תקוותיהם ופחדיהם של אותם משתמשים, כפי שעלו מהפרופילים שלהם ומהמענה שלהם לשאלון שבאמצעותו השיגה החברה את הנתונים.

Vote Leave הוא ארגון שניהל קמפיין להצבעה לטובת עזיבת האיחוד האירופי והשקיע כ-3.8 מיליון דולר (שהם כ-2.7 מיליון פאונד) בשירותיה של AIQ – הסכום הגבוה ביותר שהחברה יכולה הייתה לקבל, עקב מגבלות הקמפיין.

שה'מיר סאני, מתנדב לשעבר ב-Vote Leave, טען שבהמשך הדרך, ובמסגרת הקמפיין, השקיע הארגון עוד כ-625 אלף פאונד ב-AIQ, אלא שסכום זה שולם דרך מתווכים, בכדי לעקוף את גבולות ההוצאות על מסע הפרסום.

גרסה של האתר של AIQ, שכבר הוחלפה, הציגה באופן בולט ציטוט מפי ראש הקמפיין של Vote Leave, דומיניק קומינגס, שבו נכתב: "ללא ספק, קמפיין Vote Leave חייב הרבה מהצלחתו לעבודה של AIQ. לא יכולים היינו לעשות את זה בלעדיהם". מאז סולק הציטוט מהאתר, יחד עם כל אזכור של תפקידה של החברה בקמפיין הברקזיט.

Vote Leave מכחיש את החשדות נגדו, אבל ועדת הבחירות פתחה מחדש בחקירת ההוצאות של הארגון. AIQ מכחישה שהייתה אי פעם חלק מקיימברידג' אנליטיקה או מ-SCL וטענה שמעולם לא ניגשה לנתוני משתמשים שהושגו באופן לא תקין מפייסבוק.

עצומה: "חייבים לזוז במהירות ולתקן את הדברים"

לנוכח המעורבות של פייסבוק בשלל מקרים שמהם מצטיירת תמונה שהענקית התרשלה בטיפול במידע האישי של משתמשים בה, ולכן חיבלה בזכותם לפרטיות, נפתחה באחרונה עצומה עם שלל דרישות ממארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד החברה. העצומה הועלתה על ידי אוואז (Avaaz) – ארגון ללא מטרות רווח שמנהל קמפיינים ועצומות בנושאים חברתיים כלל עולמיים. העצומה דורשת מצוקרברג לבצע את הדברים לפני התייצבותו לחקירה מול הקונגרס האמריקני ביום ד' הקרוב. יותר מחצי מיליון אנשים כבר חתמו עליה.

בפנייה לרשת חברי אוואז וכהקדמה לעצומה כתב הארגון כי "פייסבוק והרשתות החברתיות יצאו משליטה. רבע מיליארד פרופילים בפייסבוק הם פרופילים מזויפים! מידע של 87 מיליון מאתנו נגנב כדי לעזור לטראמפ לנצח ובוצעו מיליארדי שיתופים של מידע שקרי, שמקורו ברוסיה. ברגע היסטורי, מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, יעיד ביום ד' הקרוב מול הקונגרס האמריקני. זו ההזדמנות שלנו להכריח את הממשלה ואת חברות האינטרנט הגדולות להתחייב לעשות סדר בבלגן הזה".

הארגון כותב כי "הגיע הזמן לומר: די! אנחנו קוראים לכם להגן על הדמוקרטיות שלנו, ומיד", ומפרט מה הציפיות של חבריו מצוקרברג ומהענקית שלו: "אמרו את האמת לגבי משתמשים מזויפים וקמפיינים שקריים, גם בעזרת בדיקה חיצונית; בטלו את הרובוטים – את כל הפרופילים המזויפים או היוזרים המתחזים; ידעו את הציבור – הודיעו לגולשים בכל פעם שהם נחשפים לתוכן מזויף או שקרי, ותקנו אותו; וממנו את בודקי העובדות – צבא עצמאי גדול ומהיר מספיק, שיוכל לעצור את הפצת השקרים".

את הפנייה שלו מסכם הארגון בדברים: "המוטו של פייסבוק היה Move Fast and Break Things (זוזו במהירות ושיברו דברים – י"ה). עכשיו חייבים לזוז במהירות ולתקן את הדברים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים