מדוושים חכם: ענקית האופניים הסינית מובייק נכנסה לישראל

החברה, שמנהלת תשעה מיליון אופניים חכמים ביותר מ-200 ערים בעולם, תקיים בקרוב פיילוטים בראשון לציון, רחובות ובקריות – כשהיעד הוא תל אביב ● השימוש בשירות מתבצע באמצעות אפליקציה וסריקת קוד, וצפוי לעלות כ-2-4 שקלים לנסיעה

האופניים של מובייק. צילום: יניב הלפרין

תחום האופניים השיתופיים מתרחב: אם עד עכשיו הוא הסתכם בישראל בעיקר בתל אופן, שזמין רק בתל אביב-יפו, חברת התחבורה השיתופית הסינית מובייק (Mobike) הודיעה היום (ב') על כניסתה לישראל ותקיים בקרוב פיילוט במספר ערים.

מובייק תפעל בישראל באמצעות Car2Go, שנמצאת בתחום התחבורה השיתופית מזה כעשור ומפעילה שירותים כמו אוטותל התל אביבי. היא מצטרפת לשוק האופניים השיתופיים בישראל כמה חודשים לאחר ש-OFO, חברה סינית אחרת, השיקה שירות דומה. אלא שבעוד שהשירות של המתחרה פועל בינתיים רק באוניברסיטת בר אילן, מובייק תשיק בקרוב, ככל הנראה כבר בשבוע הבא, פיילוט בראשון לציון, רחובות, קריית ביאליק וקריית מוצקין. לאחר מכן יתקיימו פייךוטים גם בקדימה-צורן, מלונות ים המלח, ואולי גם באשדוד ובירושלים. הכוונה של החברה להתרחב משם לערים נוספות, בהן תל אביב, על אף שבה כבר פועל, כאמור, תל אופן. בהתחלה יינתן השירות שלה בחינם ולאחר מכן, בחברה מעריכים שנסיעה ממוצעת תעלה בין 2-4 שקלים. במובייק מבטיחים לתגבר את השירות שלהם בזמנים של אירועים גדולים כמו פסטיבלים, הופעות ופיקים בעונת התיירות.

איך משתמשים בשירות? לאחר רישום קצר באפליקציה, ניתן יהיה לראות איפה נמצאים האופניים הקרובים, לשכור אותם ולהחזירם לכל מקום חנייה חוקי. בניגוד לאופניים רגילים, המכשירים של מובייק לא ננעלים בשרשרת אלא באמצעות מנעול חכם שהמשתמש יוכל לפתוח בסריקת QRCode.

כל המערכת של מובייק חכמה והחברה יכולה לדעת היכן נמצא כל אחד מזוגות האופניים שלה בכל רגע נתון. היא צברה 30 טרה-בייט של מידע ברחבי העולם, ובחברה מתכוונים להעביר לכל עירייה שהיא עובדת אתה את המידע הרב שנצבר בעיר שלה. "כך העיריות יוכלו לתכנן טוב יותר את הערים מבחינה תחבורתית, לדעת היכן יש ביקוש לאופניים ואיפה כדאי לסלול כבישים עבורם", אמר גיל לייזר, מנכ"ל Car2Go. "למעשה, זהו עוד אמצעי שמאפשרת לעיריות שליטה אבסולוטית בנעשה בעיר". לדבריו, השירות לא כרוך בהשקעה רבה מצד העירייה, שכן הוא לא מצריך תחנות עגינה או תשתיות מיוחדות, למעט הקצאת מקומות חנייה חדשים.

Car2Go מפעילה שירותים שונים בתחום התחבורה השיתופית, בהם, כאמור, אוטותל , שהושק לפני כמה חודשים וכבר הצטרפו אליו יותר מ-5,000 מנויים. אלא שבניגוד לשירותים האחרים של החברה, שהנתונים שנצברים מהם נמצאים על שרתים שלה, מובייק מאחסנת את המידע על ענן שלדברי לייזר, מאובטח ועונה לכל תקני אבטחת המידע המקובלים.

"יותר מפי חמישה נסיעות ביום מאובר"

מובייק הוקמה ב-2015 על ידי הצעירה הסינית הו וואווי, הצליחה לגייס בתוך פחות מ-15 חודשים מיליארד דולר. שווי השוק שלה עומד על שלושה מיליארד. החברה פעילה ביותר מ-200 ערים ב-14 מדינות, עם כתשעה מיליון אופניים (בישראל יהיו בשלב הראשון 2,500 זוגות, עם שאיפה ל-7,000 עד סוף השנה). לדברי לייזר, החברה מנהלת יותר מפי חמישה נסיעות ביום מאובר (Uber) – למעלה מ-25 מיליון לעומת חמישה מיליון לחברת הרכבים השיתופיים. הסניף הישראלי הוקם לפני חודשים אחדים ומנוהל על ידי לירן גלבוע, שמכיר את תחום התחבורה השיתופית מתפקידו הקודם ב-Gett. מובייק פועלת בישראל ממשרדי Car2Go בתל אביב ומעסיקה 20 עובדים – מספר שעתיד לעלות עם התרחבותה. כבר בימים אלה היא מגייסת אנשי שיווק ותפעול.

בקרוב - מובייק גם על הטיילת של תל אביב? צילום: יעל אמיר

בקרוב – מובייק גם על הטיילת של תל אביב? צילום: יעל אמיר

החברה עולה על הטרנד הבריאותי ההולך וגובר, כמו גם על ההעדפה של אנשים רבים להשתמש בתחבורה הציבורית במקום ברכב הפרטי שלהם. הדבר מסייע גם לאיכות הסביבה, ובמובייק טוענים שהשירות שלהם כבר הביא להורדת זיהום האוויר בכמה ערים שבהן היא פועלת.

שירות כל השנה – מלבד יום כיפור

"ישראל היא הזדמנות עבור מובייק", אמר לייזר. "ראשית, האנשים כאן חיים את הטרנד הבריאותי ויש בערים יותר ויותר שבילי אופניים. בנוסף, קיימת בארץ בעיה חמורה של תחבורה ציבורית והישראלים מאמצים כלכלה שיתופית עוד מימי הקיבוץ".

אם חשבתם שהשירות יפעל ביום כיפור, נכונה לכם אכזבה: כמו תל אופן, גם במובייק מתכוונים להדמים את האופניים (ואת מרכז התמיכה) שלהם ביום הקדוש.

ומה עם גניבות? לייזר אמר כי הם ערים לכך שהן יכולות להיות, אבל צופים שמספרן יהיה מועט. "האופניים שלנו מצוידים באזעקה וצוות התפעול שלנו אמור לזהות ברגע שהם לא סיימו נסיעה במקום תקין, כך שאנחנו מתכוננים לגניבות אבל מאמינים שנצמצם אותן למינימום", ציין.

לירן גלבוע, מנהל הפעילות של מובייק בישראל, אמר כי "זהו מהלך טבעי לחברה פורצת דרך כמו מובייק לשתף פעולה עם חברה פורצת דרך בתחום התחבורה השיתופית כמו Car2Go ואני מאמין שבשל שיתוף הפעולה, השירות ללקוח יהיה פי כמה יותר טוב".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים