28 שנים לתוכנה ששינתה את פני העיצוב

הפוטושופ התחילה מתוכנה פשוטה לצפייה בתמונות שנסרקו, ודי מהר הגיעה לפופולריות עצומה ● עוד במדור ההיסטוריה: המצלמה הדיגיטלית של אפל, מחשב "נייד" ששקל 15 ק"ג וארבע שנים לאחת העסקות הגדולות והמשפיעות של התקופה האחרונה

רבותיי, ההיסטוריה. צילומים: BigStock

1990
ב-19 בפברואר 1990 שוחררה הגרסה הראשונה של התוכנה ששינתה את פני העיצוב – פוטושופ (Photoshop). תומאס קנול, סטודנט באוניברסיטת מישיגן, כתב למחשב המקינטוש פלוס שלו תוכנה פשוטה לצפייה בתמונות שנסרקו בסורק. כשאחיו, ג'ון, ראה את התוצאה, הוא הציע לו לפתח אותה לתוכנה לעיבוד תמונה. תומאס אכן התיישב לעבוד, ובמשך שישה חודשים פיתח את הגרסה הראשונה של פוטושופ. שני האחים הביאו אותה לאדובי (Adobe), ש-"התנפלה" בהתלהבות על הרעיון. הגרסה הראשונה פעלה רק על מחשבי Mac ובגלל המסך המונוכרומטי, עיבדה תמונות רק בשחור-לבן.

פוטושופ. צילום: BigStock

פוטושופ. צילום: BigStock

אין עוררין על כך שפוטושופ היא כיום התוכנה המובילה בשוק לעיבוד תמונות ומהווה "ביצת הזהב" של אדובי כבר 28 שנים רצופות. התוכנה הראשונה של אדובי הייתה אמנם אילוסטרייטור (Illustrator), אבל דווקא פוטושופ היא זו שהתחבבה על משתמשים – משום שביטאה את רצונם לשפר את תמונותיהם. אף על פי שהיא תוכנה מקצועית ויש לה גרף לימוד משמעותי, היא זוכה לאהדה בקרב קהלים מרקעים שונים, שמתעקשים ללמוד את סודותיה למרות מורכבותה. כדאי לציין גם כמה סרטים שנוצרו בעזרתה, כמו אוואטר, ההוביט ושרק.

2014
ה-19 בפברואר 2014 הוא אמנם לא תאריך רחוק כל כך, אבל ביום הזה התרחשה עסקה ענקית: פייסבוק (Facebook) הודיעה כי הגיעה להסכם רכישה של פלטפורמת ההודעות המיידיות ווטסאפ (WhatsApp), תמורת 19 מיליארד דולר (שבסופו של דבר היו ל-22 מיליארד). באותו המועד היו לווטסאפ יותר מ-450 מיליון משתמשים בחודש, כש-70% מהם היו פעילים בפלטפורמה בכל יום, ומדי יום הצטרפו אליה מיליון משתמשים חדשים.

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. צילום: נשיאות מכסיקו, מתוך ויקיפדיה

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. צילום: נשיאות מכסיקו, מתוך ויקיפדיה

כיום עומד מספר משתמשי ווטסאפ על כמיליארד וחצי – משהו כמו חצי מיליארד משתמשים פחות מאלה של הרשת החברתית האם. בשנה האחרונה מתפרסמות ידיעות על כך שמשתמשים צעירים נוטשים את פייסבוק לטובת אפליקציות הודעות אחרות, בעיקר ווטסאפ או אינסטגרם (Instagram). אם חושבים על זה, זה לא כל כך נורא, כי בכל מקרה הם נשארים לקוחות של מארק צוקרברג. לא ככה?

1994
מפתיע יהיה אם מישהו מהקוראים מכיר את השם QuickTake 100. גם אני לא הכרתי, אבל מסתבר שב-17 בפברואר 1994 השיקה אפל (Apple) תחת שם זה את אחת המצלמות הדיגיטליות הראשונות לשוק הצרכני. לרוע מזלה של החברה, שהייתה מוגבלת ביכולותיה באותם הימים, היא לא הצליחה לשווקה, ובכך אפשרה לחברות אחרות לתפוס את ההובלה בעולם זה.

ה-QuickTake 100 זכתה לעוד כמה דגמים שבאו אחריה, אבל ב-1997 פרשה אפל מתחום המצלמות הדיגיטליות – זמן קצר לאחר שסטיב ג'ובס חזר לנהל את החברה והחליט להיפרד מכמה מוצרים שלא היו ליבת העשייה שלה.

באחד המגזינים הטכנולוגיים נכתב אז על המצלמה הדיגיטלית של אפל שהיא "מוצר פשוט אבל סקסי ומעוצב היטב, קל לשימוש ומהנה". "אם היא תתפוס", כתבו המבקרים, "היא תהיה המבשרת של קו מוצרים שיכול לשנות את הדרך שבה משפחות מצלמות תמונות". ולנו נותר רק לתהות מה היה קורה אילו ג'ובס לא היה מוותר עליה.

1984
גם ב-1984 היה מחשב נייד. הוא הושק ב-16 בפברואר על ידי הענק הכחול ונקרא IBM Portable Personal Computer. אבל זה לא אומר שהוא היה ממש נייד: הוא שקל יותר מ-15 ק"ג.

לתוך קופסה בגודל מזוודה קטנה הוכנסו לוח אם עם מעבד אינטל 8088 במהירות שעון של 4.77 מגה-הרץ, זיכרון RAM של 256 קילו-בייט, מסך תשעה אינץ' בצבע ענבר, כונן דיסקים של 5.25 אינץ' ומערכת ההפעלה DOS בגרסה 2.1. והמחיר? 2,795 דולר.

ה-IBM Portable Personal Computer. צילום: הוברט ברבריך, מתוך ויקיפדיה

ה-IBM Portable Personal Computer. צילום: הוברט ברבריך, מתוך ויקיפדיה

יבמ (IBM) פיתחה את הנייד הזה בחלקו משום שהייתה חייבת להתמודד מול המחשב הנייד של קומפאק (Compaq), ויתרונו מול המתחרה היה מחיר נמוך יותר. אפיונו כ-"נייד" נבע מכך שהמסך שולב בתוך הקופסה. המקלדת שלו הייתה נפרדת, וחוברה באמצעות כבל. היו זמנים ש-15 ק"ג נחשבו למשקל קל…

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים