האם הממשל האמריקני יקים רשת 5G? הבית הלבן מכחיש

תזכיר שדלף של המועצה לביטחון לאומי חשף כוונה של ממשל טראמפ להקים רשת אלחוטית לאומית, אולם הבית הלבן טוען שמדובר במסמך ישן ולא אקטואלי ● כך או כך, אג'יט פאי, יו"ר ה-FCC הודיע מיד כי הוא מתנגד לתכנית שכזו

רשת דור חמישי. אילוסטרציה: BigStock

ממשל טראמפ שוקל הקמת רשת אלחוטית לאומית מהדור החמישי – כך עולה ממסמך פאואר פוינט (PowerPoint) של המועצה האמריקנית לביטחון לאומי, שדלף.

על פי המסמך, הקמת הרשת הארצית מתוכננת בתוך שלוש שנים – וזאת למרות ההתפתחות המתמשכת של בניית הרשת על ידי חברות פרטיות כמו סמסונג (Samsung), אינטל (Intel), נוקיה (Nokia) ו-וואווי (Huawei).

אלא שלאחר חשיפת המסמך הצהיר ממשל טראמפ כי המסמכים שדלפו אינם אקטואליים ומיושנים, כך על פי פרסום ב-Recode. אולם, באתר מדגישים שמספר רב של בכירים בבית הלבן אישרו לו שהמסמך שפורסם עדכני, אם כי הם הדגישו שהוא רק הוצף על ידי חבר צוות, ושאינו השתקפות של הכרזה על מדיניות ממשמשת ובאה – שכנראה לעולם לא תקרה.

התכנית – במטרה למנוע מעורבות סינית

כעת עולה בתקשורת הטכנולוגית בארצות ברית התהייה: אפילו אם התכניות לא עדכניות, מדוע שממשל טראמפ ישקול אותן בכלל?

התשובה המסתמנת היא שבעוד שגישת הלאמה ופיתוח תשתיות מסוג זה נראית בלתי אופיינית למדי לממשל רפובליקני, היא תאפשר, לכאורה, לארצות הברית לבנות רשת כזו במהירות, ועם מעורבות מינימלית של חברות בבעלות סינית (כמו וואווי).

המזכר מתייחס לסין כאל סיכון לביטחון הלאומי, באומרו שהיא "השיגה עמדה דומיננטית בייצור ובתפעול של תשתיות רשת". עוד נכתב בו כי "סין היא השחקנית הזדונית הדומיננטית בתחום המידע".

לפיכך, מסתמן שהתכנית נועדה במקור על מנת לפתור את החשש של קהיליית הביטחון האמריקנית מתשתית רשת סינית, שמיועדת לריגול אחרי ארצות הברית. אין זה חשש מופרך לחלוטין, אם כי רוב הראיות לטקטיקה דומה מיוחסות דווקא לארצות הברית ולא לסין: לפי דיווחים, הסוכנות האמריקנית לבטחון לאומי (ה-NSA) בנתה דלתות אחוריות בתוך מוצרים של וואווי למטרות מעקב.

המסמך גם מרמז על כך שבנוסף לשמירה על הביטחון, יש בהקמת רשת אלחוט לאומית משום טובת הציבור, ומשווה את הצורך בפיתוח של רשת שכזו לפיתוחה של מערכת הכבישים המהירים הלאומית בארצות הברית, שקרויה על שמו של הנשיא לשעבר דווייט אייזנהאור.

אם הייתה מתקיימת – התכנית הייתה זוכה להתנגדות גדולה

למרות מה שמופיע במזכר כטיעונים בעד רשת שכזו, התכנית, אילו קרמה עור וגידים, הייתה ניצבת, ללא ספק, מול התנגדות פוליטית וכלכלית נרחבת. קבוצות סחר שונות עמדו על כך שארצות הברית צריכה לדבוק במדיניות של השוק החופשי ורשות התקשורת הפדרלית, ה-FCC – המפוצלת מאוד בנושא ההגנה על ניטרליות הרשת – יצאה גם היא פה אחד נגד כל תכנית בסגנון. באופן ספציפי, בעקבות הפרסומים דיווח ה-CNN כי יו"ר ה-FCC, אג'יט פאי, מתנגד לתכנית של ממשל טראמפ להקמת והלאמת רשת 5G, אם תהיה או ישנה כזו.

תכנית לאומית לרשת דור חמישי תדרוש אישור של ה-FCC, מה שאומר שההצעה של ממשל טראמפ נמצאת בכל מקרה בספק רציני. בהצהרתו אמר פאי כי "השוק, לא הממשלה, הוא המיקום הטוב ביותר להניע חדשנות והשקעה". הוא הוסיף וטען ש-"כל מאמץ פדרלי להקים רשת 5G מולאמת יהיה הסחת דעת יקרה ובלתי יעילה מהמדיניות שאנחנו צריכים בכדי לעזור לארצות הברית להוביל את העתיד של דור החמישי". נציגים נוספים של ה-FCC יצאו אף הם אתמול בהצהרות על התנגדותם למהלך.

AT&T ו-וריזון (Verizon), שתיים מחברות הטלקום הגדולות בארצות הברית, שהודיעו על תכניות להשיק את כיסוי הדור החמישי במדינה עוד השנה, סירבו להגיב. לדברי AT&T, העבודה להשקת השירות "כבר נמצאת בשלב מתקדם", אבל בנוגע לתכנית שנחשפה אמר פלטשר קוק, דובר החברה, כי "אנחנו לא יכולים להגיב על משהו שלא ראינו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים