דו"ח: ממשלות מגבירות את הצנזורה על הרשתות החברתיות

ארגון שבחן את החופש ברשת ב-65 מדינות, לא כולל ישראל, מצא שחלק מהן מעורבות במדיה החברתית באופנים שונים ולרוב מוסתרים, ומערערות את הדמוקרטיה ברחבי העולם ● המדינות בעלות הצנזורה החמורה ביותר: סין ואחריה אתיופיה וסוריה

האם החלת כללי צנזורה על הרשתות החברתיות תהיה אפקטיבית? אילוסטרציה: BigStock

ממשלות ברחבי העולם מגבירות מאמצים לתמרן מידע ברשתות החברתיות ולערוך בהן מני מניפולציות. הדברים, לטענת ארגון Freedom House, מערערים את הדמוקרטיה ויוצרים ירידה כללית בחופש האינטרנט.

במסגרת פרויקט ההערכה השנתית של חופש האינטרנט, שתוצאותיו פורסמו שלשום (ג'), טוען הארגון, שבוחן את הדמוקרטיה וחופש הביטוי ברחבי העולם, שטקטיקות של מניפולציה ודיס-אינפורמציה אונליין מילאו תפקיד חשוב בבחירות בלפחות 18 מדינות בשנה האחרונה. הארגון מתייחס באופן בולט להשפעתה הנטענת של רוסיה על הבחירות לנשיאות בארצות הברית.

בדו"ח נכתב כי פחות מרבע מהגולשים ב-65 המדינות שנבחנו (ישראל לא ביניהן) העריכו שניתן להגדיר את האינטרנט בארצם כ-"חופשי", כלומר. האינטרנט מוגדר כ-"חופשי" במדינה מסוימת אם היא לא מציבה מכשולים משמעותיים על הגישה, הגבלות חמורות על התוכן או מבצעת הפרות חמורות של זכויות המשתמש, באמצעות מעקב בלתי מבוקר או הגבלות לא צודקות על התבטאויות לגיטימיות. סין הוגדרה כפוגענית ביותר מבין 65 המדינות שהוערכו על ידי הארגון, ואחריה אתיופיה וסוריה.

ארצות הברית ממוקמת במקום החמישי בדו"ח השנתי. פייק ניוז ו-"טרולינג אגרסיבי" של עיתונאים, שהתגלו הן במהלך והן לאחר הבחירות לנשיאות, הם שתרמו לירידה בניקוד בתוצאה שהשיגה ארצות הברית, שבדרך כלל נחשבת כמקום שבו האינטרנט חופשי במיוחד – כך על פי ההסבר בדו"ח.

"השפעות הרסניות על הדמוקרטיה ועל האקטיביזם האזרחי"

"השימוש במגיבים בתשלום ובבוטים פוליטיים להפצת תעמולה ממשלתית נעשה בראשונה על ידי סין ורוסיה, אבל הפך גלובלי", מסר מייקל ג' אברמוביץ', נשיא Freedom House בארצות הברית. "ההשפעות של הטכניקות האלה, שמתפשטות במהירות, על הדמוקרטיה ועל האקטיביזם האזרחי הן הרסניות", הוסיף.

Freedom House טוען שחירות האינטרנט השתפרה באיראן ובאוזבקיסטן, אך מדינות אלה עדיין ניצבות במקומות הרביעי והשישי הגרועים ביותר, בהתאמה. הארגון הבהיר כי חופש האינטרנט אמנם השתפר בשתיהן, אך ציין שיש לזכור שבחלק גדול מהמקרים מדובר במניפולציה שקשה לזהות ושקשה יותר להילחם בה מאשר בסוגים אחרים של צנזורה, כגון חסימת אתרים. זאת, מכיוון שהיא מתבטאת במופעים מפוזרים שמבוצעים על ידי מספר עצום של אנשים ושל בוטים.

ברוסיה, שדורגה במקום ה-15 ברשימה, נרשמה ירידה בחופש האינטרנט, שהתאפיינה ב-"הקשר צבוע בין התעמולה הממלכתית לבין ההגבלות המשפטיות על התקשורת", כך לפי הדו"ח. בנוסף, מדינות כמו בלרוס, שדורגה במקום ה-18, שיבשו קישוריות ניידת למען מניעת הזרמות חיות מלהגיע להמוני צופים.

"ממשלות משתמשות כיום במדיה החברתית בכדי לדכא מחאות ולקדם סדר יום אנטי דמוקרטי", אמרה סניה קלי, מנהלת הפרויקט Freedom on the Net.

לפי קלי, זיוף של תמיכה עממית במדיניות ממשלתית במדיה החברתית יוצר לולאה סגורה שבה המשטר מחזק את התמיכה בעצמו, וכך הוא משאיר בחוץ קבוצות עצמאיות ואזרחים מן השורה. בעוד שמרבית הממשלות ממוקדות בדעת הקהל המקומית, הדו"ח קובע שהקמפיין של רוסיה, שנערך בכדי להשפיע על הבחירות לנשיאות בארצות הברית, היה דוגמה מובהקת למאמצים שהשפעתם הייתה חוצת גבולות.

ממצאי הדו"ח השנה מעלים ש-"ממשלות ב-30 מדינות בסך הכל ניהלו צורה כלשהי של מניפולציה בכדי לעוות מידע באינטרנט, לעומת 23 בשנה הקודמת. פרשנים בתשלום, טרולים, בוטים, אתרי חדשות כוזבים ואמצעי תעמולה היו בין הטכניקות שבהן השתמשו המנהיגים כדי לנפח את התמיכה העממית ולתמוך בעצמם".

ולמי שמחפש מקומות יותר דמוקרטיים – אולי כדאי לשים לב למדינות איסלנד, אסטוניה וקנדה, שהפגינו את הרמה הגבוהה ביותר של חופש האינטרנט, על פי ממצאי הדו"ח הנוכחי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים