איך עשוי ראש עיריית לונדון לסייע לאובר?

ענקית שיתופי הנסיעות, שרישיונה לפעול בבירה הבריטית בוטל בסוף השבוע, עשויה לעשות שימוש בטרוניה הציבורית על הפגיעה ביכולת ההשתכרות של נהגים בני מיעוטים אתניים החיים בעיר, מצב שאיתו לא ירצה ראש העיר מהלייבור, שמוצאו פקיסטני, להזדהות

אובר. צילום: Ogi75, BigStock

ביום ו' האחרון החליט ה-TfL (ר"ת Transport for London) – גוף האחראי על הרכבות התחתיות, האוטובוסים והמוניות בלונדון – שלא לחדש את רישיון הפעולה של חברת שיתופי הנסיעות אובר (Uber) בעיר הבירה הגדולה החל מחודש אוקטובר. אך כעת עולים קולות שסבורים כי ייתכן שהפסיקה מהווה הפרה של חוקי השוויון ומציירת אפליה על רקע אתני.

בהחלטתו קבע ה-TfL כי אובר לא מספיק "מתאימה ונכונה" לפעול בעיר ולהחזיק רישיון להסעות הפרטיות, מכיוון שהפגינה עד כה "חוסר אחריות תאגידית" ביחס לבטיחות הציבור.

אלא שכעת עומדים עיריית לונדון וראש העיר שלה, סאדיק קאן – מוסלמי שמוצאו פקיסטני המייצג את מפלגת הלייבור – בפני ביקורת עקב ההחלטה, שעלולה להביא לכך ש-40 אלף הנהגים של אובר בעיר ימצאו את עצמם נטולי עבודה, אך יותר מכך – מפני שתוצאותיה יהיו הלכה למעשה פגיעה במטה לחמם של עשרות אלפי נהגים שמוצאם הוא ממיעוטים אתניים.

איקב וואהב, לשעבר יו"ר מחלקת הייעוץ לענייני מיעוטים בתחום האתיקה והמיעוט, אמר בתגובה להחלטה כי המהלך של ה-TfL יכול להיות מסווג כהפרה של חובתה של מפלגת הלייבור להימנע מאפליה. במאמר דעה שפרסם ב-International Business Times כתב וואהב כי "אני תוהה איזו התייחסות העניקה ה-TfL לחובה המשפטית הזו כחלק מתהליך קבלת ההחלטות שלה".

"יש פער עצום בתנאים הסוציו-אקונומיים של אזרחי ה-BME (ר"ת black minority ethnic שפירושו המיעוט השחור) לבין עמיתיהם הבריטים", כתב וואהב, "ולרבים מהם אובר היוותה דרך להשיג פרנסה, צנועה ככל שתהיה, ולצאת ממעגל הסעד".

"אם יצליחו לנצח בערעור שלהם, אובר תצטרך למרק בקפידה את ההתנהגות שלה ולשרת את לונדון טוב יותר, אבל לאחר שסיפקה חששות מחוסר ודאות כלכלית ל-40,000 משקי בית, העירייה יכולה לבחון יותר בקפדנות את האחריות שלה לנושא".

ראש העיר: "תכעסו על אובר"

הטענות הגיעו לאחר שראש העיר קאן קרא ליותר מ-500 אלף האנשים שחתמו על עצומה אינטרנטית כנגד ביטול הרישיון של אובר, "לכוון את הכעס" אל עבר החברה.

בהצהרה שפורסמה לאחר שהתחוור שהעצומה הפכה לבעלת הגידול המהיר ביותר השנה בבריטניה, כתב קאן כי "יש לי אהדה מלאה לנהגי אובר וללקוחות שנפגעו מהחלטה זו, אבל הכעס שלהם צריך להיות מופנה לאובר. הם אכזבו את הנהגים ואת הלקוחות שלהם בכך שכשלו – על פי עמדתו של TfL – לפעול כמפעיל ראוי ותקין".

ראש העיר הוסיף וכתב כי "אני מניח שזה ייקח קצת זמן לפני שהמצב הזה עם אובר ייפתר".

אובר רוצה להיפגש עם ראש העיר

אלא שבינתיים צברה העצומה (נכון לכתיבת שורות אלו) כבר למעלה מ-730 אלף חתימות, והלחץ הציבורי המרשים הזה עשוי לגרום להיפוך ביחס העירייה וראשה אל ביטול הרישיון.

אובר מצידה הצהירה כי היא מוכנה לדון כיצד לתמוך טוב יותר בחקירות המשטרה הלונדונית. לטענתה היא כבר הקימה צוות ייעודי מקומי לצורך כך, ומוכנה גם לחזק את הליכי הדיווח הרשמיים שלה לרשויות. לדברי גורמים המיודעים למצב, אובר מתכוונת לנסות להיפגש עם ראש העיר קאן בנוגע לביטול הרישיון.

על פי מקורות המקורבים לחברה האמריקנית, זו ביקשה להיפגש עם קאן כבר מאז בחירתו במאי 2016, אך בקשות אלה נדחו. אולי ב-21 הימים שהחברה קיבלה בכדי לערער על החלטת ה-TfL תפתח סוף סוף האפשרות להדברות עם ראש העיר, שאין כל ספק כי רווחת בני המיעוטים האתניים בלונדון יקרה ללבו.

הרישיון של ענקית הנסיעות אמור לפוג ב-30 בספטמבר, ועל פי הטלגרף (Telegraph), אובר תפתח בהליכים משפטיים כנגד הפסיקה של ה-TfL ביום ה' הקרוב. ה-TfL הודיעה במועד החלטתה כי האפליקציה תישאר פעילה בלונדון עד סיום תהליך הערעור.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים