קמפיין נגד רצח נשים סוחף את הרשתות החברתיות בישראל

מחאת רשת חדשה בשם #כשירצחואותי עוסקת בתופעה המחרידה של אלימות כנגד נשים בכלל ורציחת נשים בפרט ● המטרה - לעורר מודעות לתופעה ולתבוע מהשלטונות לספק פתרונות הולמים לסכנה הרווחת לחיי נשים

קמפיין #כשירצחואותי. צילום: Bigstock

קמפיין מחאת רשת חדש, שהחל להציף את המדיה החברתית הישראלית ביום ג' השבוע, תופס תאוצה בזכות הרעיון המקורי שלו וההאשטג שמשויך לו, כמו גם בשל העניין החשוב שבו הוא עוסק. במסגרת היוזמה מפרסמות בימים אלו נשים רבות פוסטים או ציוצים שכוללים את הפתיח "‫#‏כשירצחואותי…", שלאחריו משלימות הכותבות תיאור מצמרר של האופן שבו הן תפושות את המציאות הבדיונית, אבל הלא כל כך מופרכת, והמחרידה זו.

הפרויקט, שמאחוריו ניצב הדף 'תזכור' המוקדש לזכרן של נשים שנרצחו, ושמושק בשיתוף עם זזים – קהילה פועלת ززيم- حراك شعبيّ עוסק בהצפת נושא רציחות נשים בישראל, כמו גם באיסוף חתימות ובקריאה לממשלה לפעול למען עצירת התופעה.

במוצאי שבת הקרוב ייערך אירוע מחאה שכותרתו "לא עוד – לא עוד לרצח נשים! לא עוד לשפיכת דם אחיותנו!" העצרות יתקיימו במספר מוקדים בתל-אביב בכיכר הבימה, ירושלים ב כיכר ציון, בחיפה בכיכר ספר ובגליל העליון בצומת הגואה. בדף האירוע נכתב כי "מתחילת 2017 איבדו את חייהן 17 נשים וילדים בעקבות אלימות מגדרית". הפעילות יוצאות בקריאה לממשלת ישראל לכנס ישיבה דחופה ולפעול להקמת תכנית חירום לאומית למלחמה באלימות כלפי נשים.

האדישות – כלפי כל רצח נשים?

מספר נשות ציבור הצטרפו אף הן למחאה. ח"כ זהבה גלאון, יו"ר מרצ, כתבה בדף הפייסבוק שלה: "כשירצחואותי ידברו על זה כי אני דמות ציבורית מוכרת. אבל כשרוצחים את אחיותיי, שתיקה. ארבע נשים נרצחו השבוע רק כי הן נשים. אבל אלימות כלפי נשים היא לא גזירת גורל, וכולם כבר יודעים מה צריך לעשות. יש תכנית, יש תקציבים. אז איך זה יכול להיות שאחיותיי עדיין נרצחות?"

ח"כ שלי יחימוביץ' חרגה קצת מהחוקים הלא כתובים של מחאת הרשת, כשכתבה פוסט בנוסח מעט שונה ובו ציינה: "רק נסו לדמיין איך האדמה הייתה רועדת אם ארבע נשים צעירות היו נרצחות בידי מחבלים. איזה נאומים היו נושאים ראש הממשלה, שר הביטחון. איזה כוחות היו נפרסים לאבטח את הציבור מפני האיום.

הלוויות מתוקשרות. פרצופים חמורי סבר. מישהו היה מעלה על דעתו לספר בעצב שהמחבל היה בחור רגיש שלא היה מסוגל לפגוע בזבוב? שלא ברור מה בדיוק קרה? ש״המחבל והאשה החליטו לשים קץ לחייהם״? לשלוח את הציבור המאוים להסתתר במקלט לנשים מוכות? ביטחוניסטים, מה יותר ענייני ביטחון מזה?" והוסיפה את התיוג #כשירצחואותי בתחתית הפוסט.

הגולשת פאטימה זאלן כתבה: "#כשירצחואותי אני נשארת רק כזיכרון בלב כל מי שמכיר אותי, אני כמעט בטוחה שאת הרשעים שגרמו למותי לא יפרסמו, כשירצחו אותי אנשים לא יצאו להפגנות, המון שקט ברחובות, אני לא אהיה האישה הראשונה או האחרונה שנהרגת לכן זה לא מעניין".

הפעילה החברתית גלי פרוינד כתבה בפוסט שלה בפייסבוק (Facebook): "#כשירצחואותי יגידו 'בת 26, מתל אביב, נמצאה ללא רוח חיים בדירתה'. אבל למה, למה שירצחו אותי? זה העניין, שאף פעם אין תשובה אמיתית לשאלה הזו".

כדי שלא יישאר רק משפט

בחדשות הלילה עם רומי נוימרק, המשודרות בערוץ כאן התאגיד הישראלי, עלה אמש (ד') אייטם על הנושא, ובו התראיינה לינה מחול, מיוזמות מחאת הרשת, שהסבירה כי הכוונה הייתה ליצור קמפיין שיחבר בין כל קצוות האוכלוסייה ובין כל הנשים – לא משנה אם הם ערביות, יהודיות, חילוניות או דתיות – ויבהיר שאף אחת אינה חסינה מפני התופעה הנוראה הזו. מחול פרסמה גם פוסט שבו כתבה: "#כשירצחואותי יכתבו עלי בעיתון – בת 23, עורכת דין, נמצאה ללא רוח חיים עם סימני אלימות בדירתה בירושלים. זה מה שיישאר ממני. וממך?", היא תהתה והוסיפה, "אחת לשבועיים, בממוצע, אישה נרצחת בישראל על רקע מגדרי, אבל השבוע נשבר שיא חדש… כל אחת מאיתנו היא עולם ומלואו, וכשיבוא הגבר שיחליט לקחת את חיינו, גם אנחנו נמחק מהעולם וכל מה שיישאר מאיתנו זה משפט".

 

קהילת המעצבים הגרפיים בישראל הצטרפה ליוזמה, והכינה ופוסטרים להורדה והדפסה לקראת האירוע של מוצ"ש.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים