הבדיקה מתרחבת: גם Waze "על הכוונת" של משרד התחבורה

אחרי שהמשרד זימן לחקירה את מנכ"ל אובר בחשד ששירות Uber Night הוא תחבורה שיתופית אסורה, מתכוונים שם לבדוק האם גם בשירות של Waze יש מעבר על האיסור

תחבורה שיתופית אסורה? צילום אילוסטרציה: BigStock

בדיקת התחבורה השיתופית מסתעפת: אחרי אובר (Uber), משרד התחבורה צפוי לבדוק האם גם שירותים של חברות אחרות הם למעשה נסיעות בתשלום – מה שאסור כיום בישראל. על פי דיווחים, בין המועמדים לבדיקה נמצא שירות הקארפול שמציעה Waze.

כיום אסור בישראל על נהגים פרטיים להסיע נוסעים תמורת תשלום, אך מותרת השתתפות הנוסעים בעלויות של הנהג על הדלק והבלאי על מכוניתו.

Waze אמנם מוכרת בעקבות אפשרות הניווט שלה, אולם היא גם מציעה את "טרמפים" – שירות המאפשר לאנשים שנוסעים באותו מסלול נסיעה לנסוע ביחד ולהחזיר לנהג את ההוצאות. במשרד התחבורה חושדים שמדובר במעבר לכך ושזהו בעצם מעקף על האיסור על תחבורה שיתופית.

בשתי החברות, וגם במוביט (Moovit), שמציעה אף היא שירות קארפול, מדגישים שהנהגים לא יכולים להרוויח מהשירות, ושמדובר רק בהחזר על הוצאות הנסיעה. ייתכן שהחברות מציעות את השירותים הללו לקראת אישור של תחבורה שיתופית בישראל, אולם אישור שכזה לא נראה באופק. נהפוך הוא, החלת שירותי תחבורה שיתופית זוכה להתנגדות של נהגי המוניות ובמשרד התחבורה מערימים קשיים להכניס לישראל במלואה את המגמה שצוברת תאוצה בעולם.

מספר נוסעים, מונית אחת, 20% הנחה

עם זאת, במשרד החלו להציע בחודש שעבר שירות שמאפשר למספר נוסעים לעלות על מונית אחת ולקבל הנחה של 20% מהתעריף הרשמי. מי שרוצה להשתמש בשירות צריך להתקשר לתחנת המוניות או לנהג ולהודיע שמדובר בתחבורה שיתופית, קרי: שיעלו על המונית כמה נוסעים שכל אחד מהם ירד במקום אחר.

הדיווחים בדבר הרחבת הבדיקה מפורסמים לאחר שבסוף השבוע דווח כי במשרד התחבורה שוקלים להעמיד לדין בכירים באובר ישראל ובראשם את המנכ"ל, יוני גריפמן, שכבר זומן לחקירה. החשד נגד אובר נובע משירות Uber Night, שבו בעלי רכבים מסיעים נוסעים בשעות הלילה, כשהתחבורה הציבורית לא פועלת, תמורת החזר הוצאות הנסיעה.

מאובר נמסר כי "Uber Night הוא פיילוט שנבנה בהתאם לרגולציה, בדומה לאפליקציות נוספות שכבר פועלות בישראל למטרת החזר הוצאות. שירותים אלה מציעים מענה תחבורתי זול, זמין ונוח, במיוחד בזמנים שבהם אלטרנטיבות התחבורה מוגבלות. אנחנו מחויבים להורדת מחירי הנסיעה ומקווים שמשרד התחבורה ינצל את ההזדמנות ויאמץ את הפתרונות הטכנולוגיים, כפי שקורה בשאר העולם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים