"יש בשוק הרחפנים הזדמנויות – אבל גם סיכונים רבים"

הטסת רחפנים היא פוטנציאל לתאונות באוויר ועל הקרקע, וברשות התעופה האזרחיות מנסים למנוע אותן ● בני דוידור, ראש מחלקת כטב"מים ברשות, מדבר על הפעילויות שלה, כרגולטור, בתחום

בני דוידור, ראש מחלקת כטב"מים ברשות התעופה האזרחית. צילום: ניב קנטור

"עולם הכטב"מים (ר"ת כלי טיס בלתי מאוישים) בכלל, והרחפנים בפרט, הוא עולם מתפתח, אבל לצד ההזדמנויות יש בו גם הרבה סיכונים ובעיות שצריך לפתור אותן", כך אמר בני דוידור, ראש מחלקת כטב"מים ברשות התעופה האזרחית.

דוידור דיבר בכנס אנשים ורחפנים 2016, הכנס המקצועי הראשון בישראל בתחום, שנערך אתמול (ד') באולם האירועים LAGO בראשון לציון, בהפקת אנשים ומחשבים. האולם התמלא במאות מומחים ומתעניינים בתחום, שהאזינו להרצאות שעסקו במגוון הזוויות של התחום המתפתח. הנחו את הכנס פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, ורן קליינר, מנכ"ל עם הרוח.

בין הסיכונים שגלומים בעולם הרחפנים אותם ציין דוידור נמנים הסיכונים הביטחוניים, שבהם מתעסקים כוחות הביטחון, והאפשרות לקיומן של תאונות – באוויר ועל הקרקע. "התנגשות אווירית בין כטב"מים, ובכלל זה רחפנים, לכלי טיס עם הרבה נוסעים היא פוטנציאל לאסון. בנוסף, יש סיכון לפגיעה בבני אדם על הקרקע, כתוצאה מנחיתה לא מתוכננת או התרסקות לא נשלטת. אסור שהזכות לעבוד ולהרוויח כסף תתנגש עם הבטיחות והחיים של האנשים".

בדבריו סקר דוידור את רשות התעופה האזרחית ואת המבנה שלה, שכולל אגף בטיחות טיסה, מנהלת מיגון מטוסים ותחתיה כלכלה ויחסים בינלאומיים, וכן אגפי תשתיות, כשירות אווירית, פיקוח אווירי ורישוי לעובדי טיס, רופאים תעופתיים ושאר צוותי אוויר.

"רשות התעופה האזרחית מבינה שיש כלי טיס בלתי מאוישים. היא מטפלת בעולם הזה בצורה אינטנסיבית ומאוד מודאגת מהרחפנים, מפני שבעולם התעופה האזרחית, כלי טיס שחושב לבד ומחליט לבד הוא בעייתי. רואים בו אלמנט מסכן", אמר.

נכון לעכשיו, החוק מתיר הטסת רחפנים רק אם יש קשר עין בין המטיס, שעומד על הקרקע, לבין הכלי. "עקרונית", ציין דוידור, "אין בעיה לטוס בלי קשר עין, אבל כדי לעשות זאת צריך לסגור את השמיים וזה מאוד מורכב, במיוחד במדינה עם שמיים צפופים כמו ישראל. עד שלא יפתחו טכנולוגיות בתחום הזה ייסגרו השמיים בפני הכלים האלה".

הוא הוסיף כי "אנחנו עובדים להתאמת החקיקה הקיימת לעלייה הדרסטית במספר הכטב"מים ולחוקים הבינלאומיים. אנחנו מנסים לייצר חוקים הרמוניים בכל המדינות. כמו כן, אנחנו פועלים על מנת להגמיש את התקנות שנוגעות לטיסנים ומטפלים בנושאים כמו ייבוא, אגרות, בתי ספר ואכיפה. ננסה להסדיר כמה שיותר מהר את הרגולציה כדי לאפשר שוק אזרחי פועל".

איתן בר זאב, מנכ"ל ביג. צילום: ניב קנטור

איתן בר זאב, מנכ"ל ביג. צילום: ניב קנטור

"השוק הולך וצומח ומייצר הרבה הזדמנויות אבל גם סיכונים", סיכם דוידור. "רשות התעופה האזרחית באה מהצד החיובי, של לתת אפשרות. לעומת זאת, המגזר הביטחוני רואה בזה כלי מסוכן מאוד וברגע שהוא יחליט שהסיכון גדול מדי – העולם הזה ייעצר. לכן, יש לטוס באחריות".

תחרות עם פרס של 100 אלף שקלים

דובר נוסף באירוע היה איתן בר זאב, מנכ"ל הרשת הקמעונית ביג. "נכון שבמבט ראשון קצת מוזר לראות אותנו פה, אבל ביג מחפשת להתפתח לעולמות טכנולוגיים נוספים", אמר. "הטכנולוגיה, ההווה והעתיד הם הסיבות שאנחנו פה".

הוא ציין כי "הרחפנים יובילו בשליחויות באמצעים חדשניים. אמזון (Amazon) וחברות אחרות מתקדמות בתחום הזה במלוא המרץ. בתוך 5-10 שנים העולם הזה יתפתח וניתן יהיה להשתמש ברחפנים לפעולות מסחריות יומיומיות".

"יש להסדיר את הרגולציה בתחום. כשהומצאו המטוסים, לקח לרגולטור 25 שנים להתאים את עצמו. אין לי ספק שהפעם זה לא יהיה כך", הוסיף בר זאב.

הוא סיכם באמרו ש-"ביג רוצה לקחת חלק בעולם הרחפנים כבר עכשיו, בשלבים האלה. החלטנו לתמוך באופן אקטיבי בתחום וליזום תחרות לשילוח שתי חבילות ולהנחתתן על גגות של רכבים, שתיערך באשדוד. מי שיזכה יקבל 100 אלף שקלים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים