מנכ"ל יבמ ישראל: "שליש מהכנסות החברה – מהאינטרנט של הדברים"

"הנתונים הם הבסיס לגידול הרב של התחום, כי הם הנפט של העתיד, יחד עם המיזוג והשילוב שלהם במחשוב ענן", אמר ריק קפלן בפאנל שעסק בתחום המתפתח

ריק קפלן, מנכ"ל יבמ ישראל. צילום: ארז חרודי, עושים צילום

שליש מההכנסות של יבמ (IBM) מגיע מעולם האינטרנט של הדברים – כך עולה מדברים שאמר אתמול (ג') ריק קפלן, מנכ"ל הענק הכחול בישראל, בכנס הרצליה. לדבריו, "זהו תחום מתפתח ומצוי בגידול מתמיד".

קפלן השתתף בפאנל בנושא האינטרנט של הדברים שנערך במסגרת הכנס, בהנחייתו של היזם ד"ר יוסי ורדי.

לדברי קפלן, "יבמ החלה את הטיפול באינטרנט של הדברים כבר לפני כמה שנים, עם מיזם עולם חכם, שמאפשר להשתמש במידע בתחומי הערים החכמות, התחבורה, הבריאות וניהול של ניצול המים". הוא ציין כי "הנתונים הם הבסיס לגידול הרב בו, כי הם הנפט של העתיד, יחד עם המיזוג והשילוב שלהם במחשוב ענן. הענן מספק גמישות וגישה קלה למידע. שתי מגמות אלה משתלבות במגמה השלישית, של הידוק הקשר עם הלקוחות של הארגון ועם העובדים, על בסיס המובייל והמדיה החברתית".

"כיום, יש בערך תשעה מיליון רכיבים מקושרים, אך בתוך שנים ספורות הנתון יעמוד על מאות מיליונים של רכיבים עם חיישנים, מהמכוניות ועד המקררים", אמר.  הוא ציין כי "המטרה היא להוציא מהנתונים תובנות ולהופכם למידע בעל ערך. ב-90% מהנתונים לא נעשה כל שימוש. אנחנו רק בקצה של העיסוק בתחום שיביא לניצול ושימוש נבון ומושכל בהם. כך, למשל, כאשר מגיע חולה לרופא, לנגד עיני הרופא עומד רק חלק זעיר מהנתונים על המטופל. אנחנו פועלים לשנות את המצב, עם הקמת קבוצת ווטסון (Watson) לעולם הבריאות, המספק תובנות על החולים ועל דפוסים של מחלות".

קפלן סיים באמרו כי "אנחנו עורכים כמה פרויקטים של ערים חכמות, חלקם בברזיל, המביאים לכך שחיבור של נתונים משדות שונים יכול להביא לצפי טוב יותר על העתיד, למשל אסון טבע או שינוי דרסטי במזג האוויר. כך, הגורמים השונים – חילוץ, הצלה, רפואה, משטרה – יכולים לתפקד טוב יותר על בסיס מערכות השו"ב העירוניות".

"יאהו! רוצה לשמש מדריך לאינטרנט"

ד"ר יואל מארק, סגנית נשיא למחקר במעבדות יאהו! (Yahoo! Labs) לאזור EMEA (ר"ת אירופה, המזרח התיכון ואפריקה), דיברה אף היא בפאנל וציינה כי "רוב עובדי המחקר ביאהו! הם דוקטורים ומיעוטם בעלי תואר שני. מטרתנו היא להשפיע על החברה. מנכ"לית החברה, מריסה מאייר, מאמינה במדע".

ד"ר יואל מארק, סגנית נשיא למחקר במעבדות יאהו! לאזור EMEA. צילום: ארז חרודי, עושים צילום

ד"ר יואל מארק, סגנית נשיא למחקר במעבדות יאהו! לאזור EMEA. צילום: ארז חרודי, עושים צילום

"אנחנו רוצים לשמש כמדריך לאינטרנט", אמרה ד"ר מארק, "לשפר את השירותים עבור המשתמש – לא רק בגלל הכסף. הבעיה היא שהעידן הנוכחי, ובו האינטרנט של הדברים והאינטרנט בכללו, מביא לייצור של הרבה זבל. לכן, מאוד קשה להבדיל בין הנתונים האיכותיים ל-'רעש' סביבם. הטכנולוגיה בה אנחנו משתמשים היא של מכונות לומדות, למידה חישובית, שעל בסיס אלגוריתמים והשוואות וניתוחים של דפוסי התנהגות ומופעים תוחמת 'קו' המבדיל בין 'הטוב' ו-'הרע', ובדרך זו בוררת את המידע האיכותי והחשוב לעומת השאר".

ד"ר עודד מירב, מנהל מרכז המו"פ של ג'נרל אלקטריק (GE) בישראל, אמר כי הגידול בפעילות החברה בארץ היה ב-1998, כשחטיבת הבריאות שלה רכשה את אלסינט. כיום, ציין, החברה מונה בישראל 400 עובדים. "אנחנו עוסקים בשיתופי פעולה עם חברות ישראליות ומשקיעים ב-11 סטארט-אפים מקומיים", הוסיף. "כמו כן, הקמנו מרכז פיתוח לתחום הגנת הסייבר בהרצליה, עבור האינטרנט של הדברים. אנחנו גם נמצאים בשלבים מתקדמים של הקמת מרכז מו"פ לרובוטיקה ובינה מלאכותית".

ד"ר עודד מירב, מנהל מרכז המו"פ של ג'נרל אלקטריק בישראל. צילום: ארז חרודי, עושים צילום

ד"ר עודד מירב, מנהל מרכז המו"פ של ג'נרל אלקטריק בישראל. צילום: ארז חרודי, עושים צילום

"האינטרנט של הדברים הוא הדבר הבא מבחינת כמות הנתונים המצטברת בעולם התעשייתי", אמר ד"ר מירב. "זיהינו זאת לפני ארבע שנים. אנחנו לא חברת תוכנה, מזה 125 שנים אנחנו מייצרים ברזלים, קטרים וטורבינות גז, ועולה השאלה: מה פתאום אנחנו נכנסים לעולם התוכנה? התשובה היא כי שם נמצא הכסף. העתיד מצוי בניתוח נתונים ובתרגום התובנות המתקבלות מה-Big Data לכסף. לדוגמה, מיטוב האופן בו המטוסים טסים וצמצום צריכת הדלק שלהם, ולו רק ב-1%, עשוי להניב חיסכון של טריליוני דולרים".

"מגדל עצים וסטארט-אפים"

כן השתתף בפאנל דב מורן, שותף-מנהל של Grove Ventures ויו"ר ומייסד Comigo. הוא הגדיר, בחצי חיוך, את מכירתה לסנדיסק (SanDisk) של M-Systems, שהייתה חלוצה בפיתוח התקני אחסון נתונים בפלאש (Flash), כ-"טעות קשה". העל עצמו הוא העיד כי "כיום אני חקלאי. קניתי נחלה ואני מגדל עצים וסטארט-אפים".

דב מורן, שותף-מנהל של Grove Ventures ויו"ר ומייסד Comigo. צילום: ארז חרודי, עושים צילום

דב מורן, שותף-מנהל של Grove Ventures ויו"ר ומייסד Comigo. צילום: ארז חרודי, עושים צילום

לדבריו, "הסיבה לצמיחת האינטרנט של הדברים היא הירידה בעלויות של התחום. מה שעלה לפני 20 שנים עשרות אלפי דולרים הוזל מאוד ועולה כיום עשרות סנטים. הטכנולוגיה משתפרת, המחירים יורדים והדבר הנפלא ביותר הוא שהרעיונות שבעבר דיברו עליהם הולכים והופכים ישימים".

"זו מהפכה מדהימה", ציין מורן. "כל דבר מה שעולה על דעתכם הופך ונהיה מקושר ומחובר". הוא המליץ לסטודנטים בקהל: "לכו לחברות קטנות – שם יש חדשנות. אם יש לכם אומץ, הקימו חברה בעצמכם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים