בית המשפט התיר לגוגל לערער על מעמדה של תביעת הסופרים כתביעה ייצוגית

התביעה הוגשה לפני שבע שנים בעקבות פרויקט שמבצעת גוגל להקמת הספרייה הדיגיטלית הגדולה בעולם ● עד כה סרקה גוגל במסגרת הפרויקט יותר מ-20 מיליון ספרים

רוצים שילדיכם יקראו טוב יותר? כדאי שתקנו להם ספרים דיגיטליים. צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

בית המשפט לערעורים התיר לגוגל (Google) לערער על ההחלטה של השופט דני צ'ין מ-31 במאי להכיר בתביעה שהגישו נגדה אלפי סופרים כתביעה ייצוגית. הסופרים הגישו את התביעה בשל הפרויקט שמתבצע בגוגל, ששואפת להקים את הספרייה הדיגיטלית הגדולה בעולם.

תביעת הסופרים הוגשה לפני שבע שנים ועל כף המאזניים מוטלים מיליארדי דולרים. בגוגל סרקו כבר יותר מ-20 מיליון ספרים ואיגוד הסופרים Authors Guild דורש ממנה לשלם 750 דולרים תמורת כל ספר שנסרק. במקרה שהתביעה לא תוכר כייצוגית, יהיה לסופרים קשה יותר לזכות בסכום גדול – אם בפסק דין ואם בפשרה.

בפסק הדין המקורי קבע השופט צ'ין, כי אין זה הוגן לדרוש מהסופרים החברים ב-Authors Guild להגיש תביעות נפרדות, משום שכל תביעה עשויה להניב תוצאה שונה וההוצאות המשפטיות הכוללות יהיו גבוהות יותר. הוא נימק את פסק הדין גם בעובדה שגוגל סורקת את הספרים בצורה גורפת ואינה מבחינה בין ספר לספר.

אולם, פרקליטי גוגל ציטטו מפסק דין שניתן בתביעה נגד וול-מארט (WallMart) ובו נקבע, כי אפילו אם לתובעים בודדים יש עניין משותף, לא ניתן בהכרח לתת לכולם "תרופה משותפת".

לא ניתן היה לקבל תגובה ממייקל בוני, הפרקליט של Authors Guild, אך ידוע שהסופרים טענו שיש מספיק דמיון בין טענותיהם כדי לאשר תביעה ייצוגית.

גוגל החלה בסריקת הספרים ב-2004, לאחר שהגיעה להסכם עם מספר ספריות מחקר גדולות על העברה לתצורה דיגיטלית של ספרים עדכניים וכאלה שאינם מודפסים עוד. בין הספריות שמשתתפות בסריקה נמצאות אלה של האוניברסיטאות הרווארד, אוקספורד, סטנפורד, אוניברסיטת קליפורניה ואוניברסיטת מישיגן, כמו גם הספרייה הציבורית של ניו יורק.

במרס 2011 דחה השופט צ'ין הסכם פשרה בשווי של 125 מיליון דולרים בתיק זה, בטענה שהוא מעניק לגוגל "מונופול בפועל" על סריקה של ספרים בהיקף נרחב, גם ללא הסכמה של בעלי הזכויות.

מלבד הסופרים תובעים את גוגל צלמים ומאיירים, בטענה שזכויות היוצרים שלהם נפגעות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים