איתי זימן, מכבי דנט: "פערי מידע אודות חולים מביאים לנטילת תרופות מתנגשות"

"כשרופא ממליץ למטופל על נטילת תרופה ללא מרשם - זה לא מתועד, ומדובר באובדן של מידע שעלול להיות בעל חשיבות רבה ושחוסר ידיעתו עלול לגרום סכנה לחולים", אמר זימן, מנמ"ר רשת מרפאות השיניים ● הוא ציין שבארגון רוצים לממש חיבור מידע מהחברות האחיות של מכבי ומבתי המרקחת, כדי לקבל תמונה רחבה של כלל התרופות אותן נוטל המטופל, והכנסת הנתונים לעולם הנייד, שתאפשר לדעת כמעט בזמן אמת אילו תרופות הוא נוטל

"רופאים יכולים לטפל בחולים על בסיס המידע שברשותם ולא על בסיס המידע שאינו ברשותם, ופערי מידע שכאלה על חולים מביאים לכך שלעתים רופאים מורים לחולים ליטול תרופות שההשפעות שלהן מתנגשות זו בזו", כך אמר איתי זימן, מנמ"ר מכבי דנט.

זימן השתתף בפאנל בנושא Big Data שנערך במסגרת כנס המנמ"רים החצי שנתי של אנשים ומחשבים. הכנס נערך לפני ימים אחדים במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, בהשתתפות מאות מנמ"רים ובהנחיית פלי הנמר, נשיא הקבוצה, ויהודה קונפורטס, העורך הראשי שלה. קונפורטס אף הנחה את הפאנל, יחד עם רפאל פוגל, מנהל הוועידות המקצועיות של אנשים ומחשבים.

לדברי זימן, "לפני כשנה דנתי עם עופר ויסברג, מנמ"ר מכבי שירותי בריאות, כיצד לבנות ממשקים בין מכבי למכבי דנט, על מנת שהרופאים ידעו אילו מרשמים קיבלו החולים בכל אחד מהם, כיוון שלא תמיד יש תיעוד של הכול. כאשר רופא ממליץ למטופל על נטילת תרופה ללא מרשם, או על שתייה של משהו – הדבר אינו מתועד. מדובר באובדן של מידע בלתי מובנה שעלול להיות בעל חשיבות רבה ושחוסר הידיעה שלו עלול לגרום לסכנה לחולים".

זימן תיאר מחקר שנערך בארצות הברית, בו עקבו החוקרים אחרי מיליון מטופלים באחד מארגוני הבריאות האמריקניים וביקשו מהם לתעד כל דבר שהם מכניסים לפיהם. הוא ציין, כי ממצאי המחקר העלו ש-0.5% מהם נטלו תרופות שהשפעותיהן סותרות בלי שהרופאים שלהם ידעו זאת. לדברי זימן, "הנתון הזה מגלם 500 מיליון דולרים עלויות אשפוז, מאחר שחלה הרעה במצב המטופלים עקב נטילת אותן תרופות סותרות". הוא הוסיף, כי "כל שנשרש הוא לפתח יישום בעלות זולה בהרבה, למניעת מצב בו נטילת אקמול תביא לסכנה לחיי המטופל מבלי שהוא או הרופא השני או השישי שלו יודעים זאת".

"יש במערכות ה-IT של מכבי אלגוריתם המזהה תרופות מתנגשות", ציין זימן. "אנחנו רוצים לחבר מידע מהחברות האחיות של מכבי ומבתי המרקחת כדי לקבל תמונה רחבה ככל האפשר של כלל התרופות אותן נוטל המטופל. הצעד הבא יהיה להכניס את כל הנתונים הללו לעולם הנייד, וכך ניתן יהיה לגלות דברים בעייתיים כמעט בזמן אמת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים