יוסי שנק, חברת החשמל: "יש להכשיר כוח אדם במקצועות שנוצרו בעקבות הופעת הסייבר"

עידן הסייבר מביא עימו אתגרי אבטחה חדשים וכתוצאה מכך, יש להכשיר כוח אדם להתמחות בנושא, אמר שבק, מנמ"ר חברת החשמל ● הוא ציין שחברות החשמל בעולם עוברות גם הן שינוי, מאחר שהרשתות שלהן עתידות להיות רוויות בחיישנים, הנשלטים על ידי מערכות בקרה ואלה, ככל תחנת קצה, נדרשים להגנה

יוסי שנק, סמנכ"ל התקשוב של חברת החשמל. צילום: קובי קנטור

"הופעת המימד החדש, הסייבר, הולידה אתגרים והתמחויות חדשים. נדרש לפתח הכשרה של כוח אדם במקצועות החדשים שנוצרו בעקבות הסייבר", כך אמר יוסי שנק, מנמ"ר חברת החשמל.

שנק דיבר ב-C5Israel – הכנס הלאומי לתיקשוב ולמגזר הביטחון. האירוע נערך באחרונה במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה, בהפקת אנשים ומחשבים, והגיעו אליו יותר מ-600 משתתפים מהמגזר הביטחוני. הנחו אותו פלי הנמר, נשיא אנשים ומחשבים, ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

לדברי שנק, בין אתגרי האבטחה החדשים שעידן הסייבר מביא עימו כלולים העובדה שהתוקפים כבר אינם האקרים בודדים כי אם ארגונים שמאחוריהם נמצאות מדינות ושהמתקפות לעתים אינן על ארגון או תעשייה, אלא עלולות להיות מתקפות כוללות, נגד מדינה. "נדרש להיערך למצב החדש הזה ברמה המדינתית", אמר.

הוא ציין שחברות חשמל בעולם עוברות גם הן שינוי, מאחר שהרשתות שלהן עתידות להיות רוויות בחיישנים, הנשלטים על ידי מערכות בקרה ואלה, ככל תחנת קצה, נדרשים להגנה.

"חברת החשמל מכניסה תהליכי מיכון רבים, לרבות תהליכי ריפוי עצמי, אלא שהחיישנים האמורים מביאים עימם איומי אבטחה נוספים", אמר שנק. "בנוסף, הסיבוכיות של הרשת יוצרת גם היא בעיות וכמעט שלא ניתן להגן עליה בצורה מוחלטת. אנחנו רוצים הגנה על המערכת באופן מרבי".

ההתפתחות של עולם ה-IT, הוסיף שנק, הביאה להתמקצעות ספציפית בכל מיני תתי-תחומים חדשים, ויחד עימה נוצר מחסור משמעותי בכוח אדם מקצועי לאותם תחומים. עוד הוא אמר, כי הופעת מימד הסייבר הביאה אף היא לדרישה לכוח אדם מקצועי המתמחה בנושא. "לכן, נדרש לפתח הכשרה של כוח אדם במקצועות החדשים שנוצרו בעקבות הופעת הסייבר: בקרה, אבטחה, ניתוח, הנדסת מערכות ופיתוח".

ארז גל-חן, ארכיטקט פתרונות למגזר הביטחון בנט-אפ. צילום: קובי קנטור"הסייבר אינו חיצוני לתהליכים ולמערכות, אלא הוא מרכיב מובנה", סיכם. "ארגונים וחברות נדרשים להתארגן וליצור בתוכם צוותים מקצועיים. אין עדיין בוגרי חינוך ייעודי, לכן יש להכשיר 'תוך כדי'. צריך לשלב את היבט הסייבר בפיתוח של כל המערכות המפותחות. נדרש שילוב של מומחי סייבר במערך התפעולי".

ABC – ניתוח, רוחב פס ותוכן
"ארגונים נכנסים כיום לעידן חדש, של עבודה בקנה מידה חסר תקדים, עידן שבו כמות הנתונים שהחברה מעבדת ומאחסנת נמצא מעבר ליכולת של כל מבנה ארכיטקטוני בתעשיית האחסון. הם נדרשים לפתרונות הנותנים מענה לקנה המידה העצום של ה-Big Data, באמצעות ABC – ניתוח (Analytics), רוחב פס (Bandwidth) ותוכן (Content)", כך אמר ארז גל-חן, ארכיטקט פתרונות למגזר הביטחון בנט-אפ (NetApp) ישראל.

"בדרך זו", לדבריו, "יכולים הארגונים, ובתוכם ארגונים מהמגזר הביטחוני, לקבל תובנות בנושא מתוך ערכות נתונים עצומות, להעביר נתונים במהירות ולאחסן תוכן חשוב למשך תקופות ארוכות יותר, ללא הגברת מורכבות התפעול"

"בשנות ה-90', משימתם העיקרית של צוותי ה-IT הייתה להפיק את הביצועים הטובים ביותר מיישומי המפתח ומהתשתית הארגון", הוסיף גל-חן. "אותן מערכות של רשומות, שישבו במאגרים מבודדים, היו אמצעי נהדר לניהול מעקב אחר מידע חיוני, אך הן היו יקרות מאוד ולא הציעו לארגונים אפשרות לקבל תובנות עמוקות מספיק על הנתונים ולהשיג יתרון תחרותי בעסקים". לדבריו, "בשנות ה-2000, מוקד מאמצי ה-IT עבר לנושא היעילות – כיצד להשקיע פחות ולהרוויח יותר. טכנולוגיות כגון וירטואליזציה, שיתוף ואיחוד של התשתיות הארגוניות הקיימות הפכו ללב הפעילות של מחלקות ה-IT".

כיום, אמר, "יש התרבות מהירה של נתונים שיוצרים מחשבים ומשתמשים. טכנולוגיות דיגיטליות עוברות למדיה דחוסה יותר, כל התמונות דיגיטליות, סרטוני הווידיאו מושתתים על רזולוציה גבוהה יותר ויכולות ניתוח מתקדמות דורשות נפח אחסון נוסף. יתירה מזאת, נתונים אוטומטיים שמגיעים מרשתות חיישנים, המעקב אחר דפוסי קנייה וגורמים נוספים יוצרים ערכות נתונים גדולות בהרבה, שצריכות להיות מובנות ומסחריות. כמות הנתונים גוברת ואובייקטי הנתונים עצמם הופכים גדולים יותר. כל אותם כוחות יוצרים לחץ אדיר על ארגונים להרחיב את התשתיות הקיימות, ובמיוחד את פלטפורמות האחסון".

בהמשך דיבר גל-חן על הפתרונות שמציעה נט-אפ בתחום ואמר שהם "מבוססים על שילוב של טכנולוגיות FAS & ONTAP ויכולות מערכי E-Series עם טכנולוגיות HPC וסביבות קוד פתוח דוגמת Hadoop. אלה מתאימים הן לדרישות הניתוח וניהול מידע בהיקפים ובקצבים שלא הכרנו בעבר והן לדרישות הניהול, התפעול והתמיכה הקיימים בארגוני האנטרפרייז השונים. נט-אפ מציעה את פתרונות האחסון המאפשרים לארגונים להשתמש ביתרונות של Big Data לתועלתם ולהפיק מהם ערך עסקי רב יותר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים