גוגל: עלייה "מדאיגה" בצנזורה ממשלתית על הרשת ברחבי העולם

ענקית האינטרנט קיבלה בששת החודשים האחרונים יותר מ-1,000 בקשות של גורמי ממשל להסרת תכנים, ונענתה ליותר ממחצית הבקשות ● "זו מגמה מדאיגה, ולא ניכרים סימנים לשינוי", כתבה דורותי צ'ו, מנתחת מדיניות בכירה בגוגל, בהודעה שפרסמה בבלוג

גוגל (Google) מדווחת על עלייה "מדאיגה" שנרשמה בששת החודשים האחרונים במספרן של הבקשות שהתקבלו מגורמי ממשל ברחבי העולם לצנזור תכנים דוגמת סרטונים ביו-טיוב (YouTube) ורישומים של אתרים באינדקס החיפוש שלה. על פי דו"ח שפרסמה החברה, היא נעתרה ליותר ממחצית הבקשות.

"זו מגמה מדאיגה, ולא ניכרים סימנים לשינוי", כתבה דורותי צ'ו, מנתחת מדיניות בכירה בגוגל, בהודעה שפרסמה בבלוג. "כשהתחלנו לפרסם את הנתונים, ב-2010, ציינו שסוכנויות ממשל ממדינות שונות מבקשות מאיתנו מדי פעם להסיר תכנים פוליטיים שפרסמו משתמשים בשירותים שלנו. קיווינו שזו תופעה חולפת. כעת ברור שזו תופעה מתמשכת".

בסך הכול קיבלה גוגל 461 צווים מבתי משפט להסרה של 6,989 פריטים ונעתרה ל-68% מהם. כן התקבלו 546 בקשות בלתי רשמיות ובחברה נעתרו ל-46% מהן. נתונים אלה אינם משקפים את פעילות הצנזורה במדינות דוגמת סין ואיראן, שחוסמות תכנים מבלי לפנות לגוגל.

"כמו בכל תקופה אחרת, גם כיום נעשים ניסיונות לפגוע בחופש הדיבור בנושאים פוליטיים", כתבה צ'ו. "התופעה מדאיגה לא רק בשל עצם הפגיעה בחופש הביטוי, אלא גם משום שהן מגיעות ממדינות שאינן נתפסות כמדינות שמפעילות צנזורה – כלומר, דמוקרטיות מערביות".

בין השאר התקבלו בקשות מפולין – להסרת מאמר שבו נמתחה ביקורת על סוכנות פיתוח, מספרד – להסרת 270 פוסטים מבלוגים וקישורים למאמרים שבהם נמתחה ביקורת על דמויות ציבוריות, ומקנדה – להסרת סרטון שמתאר אדם שעושה את צרכיו על דרכון ושוטף אותו באסלה. כל הבקשות הללו נדחו.

לעומת זאת, גוגל נענתה למרבית הבקשות שהתקבלו מהרשויות בתאילנד להסרה של 149 סרטונים שמבזים לכאורה את המלוכה ומשום כך יש בהם משום עבירה על החוק המקומי. כן נענתה בקשה שהתקבלה מהמשטרה בבריטניה לסגירת חמישה חשבונות יו-טיוב שהיה בהם לכאורה משום עידוד לטרור. בגוגל נענו גם ל-42% מהבקשות שהתקבלו מארצות הברית להסרת 187 פרטי תוכן, מרביתם בשל הטרדה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים